» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2005-08-01 Sa/m Eksamenspensum

Samfundsfag, 2005-08-01 Sa/m Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Hans Hansen
Hold 2005 Sa/m
Beskrivelse Der har været arbejdet med de nævnte områder samt 2 projekter om henholdsvis "Danmark og EU" (Litt. G. Friisberg, Politik - dansk politik i en EU-ramme.3. udg. 2003 s. 166-183, 228-243) samt "Dansk eksport" (Litt. Samfundsstatistik 2005 samt Udenrigsministeriets hjemmeside)(tværfagligt med historie) Der har været ekskursion til København i marts 2007 med besøg hos Dansk Metal, Politiken og Folketinget (overværet forespørgselsdebat, samtale med V- og SF-folketingsmedlem) I marts 2007 har der været besøg af gæstelærer i relation til politiske ideologier (deres betydning i partierne i dag) Gæstelærer var Torben Jørgensen, fhv. amtsformand for Venstre i Fyns Amt. I AT har der været arbejdet med samfundsfag i relation til projekt med idræt i samfundet. Ligeledes i AT har studieretningsprojektet indeholdt samfundsfaglige problemstillinger: terrorisme, forbrug og livsstil, kongehuset i det danske og i det engelske politiske system. I øvrigt skal samfundsfagsforløb fra 1g ses i sammenhæng med arbejdet i 2g. Filmen AFR er set 14. maj 2007 i relation til samarbejde med Mediefag. I relation til forløbet "Socialisation og livsstil i det senmoderne samfund" er der lavet undersøgelser af interaktionsritualer og ritualiseret adfærd både på skolen og på offentlige steder, bl.a. inspireret af Garfinkels undersøgelser.
Sidst opdateret 2007-04-26

2005 Sa/m 1g Socialisation og identitet, livsformer

Indhold Ole Hedegaard Jensen, Dit samfund. 2005 s. 58-69, 73-77.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere og indgå i dialog
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Det danske velfærdssamfund

Indhold Ole Hedegaard Jensen, Dit samfund.2005 s. 85-100, 107-115 Oldinge. Vi lever længere og længere. Politiken 131105 Lars Ole Løcke, Vismænd under angreb. Politiken 140306 Samfundsstatistik 2005 s. 71-73
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere faglige sammenhænge
  • Sammenligne samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge et politikområde
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge økonomiske prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 Sa/m 1g Politiske ideologier, partier og beslutningsprocesser i Danmark

Indhold Ole Hedegaard Jensen, Dit samfund. 2005 s. 7-29,44-57.
Politiske partiers hjemmesider.
Villy Søvndal, Nu kan Fogh stege i sine vælgeres feta. Politiken 300106. Samfundsstatistik 2005. s. 39, 43
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Sammenligne samfundsmæssige problemstillinger
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge et politikområde
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tal
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

2005 Sa/m 1g Demokrati og magt

Indhold Ole Hedegaard Jensen, Dit samfund.2005 s. 30-43
Soumaya Ghannoushi, Ægypten - en prøve på demokratisk retorik. Samfundsfagsnyt nr. 161, februar 2006.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Dansk økonomi, konjunkturbevægelser og økonomisk politik

Indhold K.Clemmesen og P.Henriksen,Økonomi. 2.udg.2002 s.31-96
Samfundsstatistik 2005
Christen Sørensen, Overophedning. Politiken 270806
Råderum. Politikens leder 040906
Diverse artikler
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge økonomiske prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Teori/metode

Progression

I fortsættelse af den elementære undervisning i 1g lægges der vægt på skærpelse af de faglige krav og mere præcision og sammenhæng i de faglige diskussioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Demokrati og politiske ideer

Indhold Gregers Friisberg, Politik - dansk politik i en EU-ramme. 3. udgave 2003 s. 15-31
Hans-Erik Lystrup, Ideologi og politik.2001 s. 9-23, 35-49, 65-74, 85-101, 135-142, 151-162, 173-187
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge et politikområde

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Målet er at forstå demokratiets vilkår og praksis lokalt og centralt i Danmark.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Socialisation og livsstil i det senmoderne samfund

Indhold Gregers Friisberg, Dit samfund - undersøg det. 2005
s. 11-84
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Sammenligne samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning