» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2005-08-01 Sa/n 1g

Samfundsfag, 2005-08-01 Sa/n 1g

Termin Sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2005 Sa/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-27

SOCIALISATION OG SAMFUND

Indhold SAMVIRKE: hIT MED REMOTEN
BENNY JACOBSEN M.FL.: 90´RERNE MENNESKE OG SAMFUND S 60-75
KRÆFTENS BEKÆMPELSE:HVORFOR RYGER NILLE? S 8-15 OG 28-31
BENNYJACOBSEN MFL: LIV I DANMARK S 26-36
BENNY JACOBSEN: 90ÉRNES MENNESKER OG SAMFUND S 60-75
SSAMFUND, SAMFUNDETS SPORT
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

FAGLIGE MÅL: ELEVERNE OPNÅR FORSTÅELSE AF GRUNDLÆGGENDE BETINGELSER FOR SOCIALISATION, SAMT STIFTER BEKENDTSKAB MED FORSKELLIGE SOCIALISATIONSTYPER.
KOMPETENCEMÅL:LÆSNING, SKRIFTLIG FREMSTILLING OG MUNDTLIG FREMSTILLING

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Informationssøgning m.m.

Indhold Håndbog til samfundsfag c s11 og følgende
Øvelsesopgaver i indsamling af information
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

KULTUR, LEVEKÅR, LIVSSTIL OG LIVSFORMER

Indhold BENNY JACOBSEN: LIV I DANMARK S36-42, SAMT SUPPLERENDE STATISTISK MATERIALE. MATERIALE VEDR LIVSSTIL, EKSEMPLER NPÅ LIVSFORMER. SFI-SOCIALGRUPPEINDDELING, RUTEDIAGRAM VEDR SFI
MICHAEL ANDERSEN:ERHVERVSØKONOMI S98-99
GOUL ANDERSEN: SAMFUND OG POLITIK I FORANDRING S84
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tal

Progression

FAGLIGE MÅL: AFGRÆNSE ET KULTURBEGREB, AFDÆKKE KULTURELLE FORSKELLE UD FRA FORSKELLIGE TEORETISKE UDGANGSPUNKTER. aNVENDE KVANTITATIVE OG KVALITATIVE MÅDE AT OPDELE BEFOLKNINGEN PÅ

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Livsstil, spiseforstyrrelser og sociale årsager og konsekvenser

Indhold Birgit Vollmar Larsen Niclasen: Overvægt og fedme: Sociale følger, selvværd og livskvalitet
Susanne Lunn: Spiseforstyrrelser
Liv i Danmark: s 36-42
Week-endavisen 12-1-2000: Bræk
Information 2-10-99: Vi lever i kroppens tid.
Carsten Nejst Jensen: Mennesker imellem: Spiseforstyrrelser, s 221-225
Samvirke nov 2000: Fed, federe fedest
Psykologihåndboge s 264-275
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Tværfagligt projekt. Målet var at øve evnen til at samarbejde forskellige faglige tilgange til samme emne. Problemformulering og skriftlig fremstilling blev øvet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Ideologi, partiadfærd og partier

Indhold Johannes Andersen mfl: Grundbog... (Molins model) s 37-39
Tekster vedr. politiske beslutninger 5 s
Politiken 3-1-06: Sander.... 2s
Benny Jacobsen mfl: Liv i Danmark s 42-56
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Formålet har været at eleverne skulle se en sammenhæng mellem kultur og ideologi, ligeledes at de kunne se sammenhænge mellem socialisationstyper, livsstil og ideologiers betydning eller mangel på samme. Der er derfor også arbejdet med forklaringer på partiadfærd. Forklaringer på partiadfærd skal videre anvendes i udviklingen af elevernes evner til at analysere komplekse politiske situationer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Demokrati og politiske processer

Indhold Benny Jacobsen:Liv i Danmark s 58-86
Film: Kongekabalen
Pol. 11-2-06 Tosserier
Inf. 11-2-06 Frit Løb
Goul Andersen: Politik og samfund i forandring s 12-21
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Opnå forståelse for sammenhængen mellem kultur, ideologi og samfundsmæssige institutioner. Forstå forskellie magtreationer og magtresourcer og vurdere deres anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Politiske skillelinier

Indhold Goul Andersen:Politik og Samfund i forandring s 72-88
Materiale vedr. "terror-pakke
Materiale vedr Velfærdsreform
Liv i Danmark s 87-97
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Undersøge et politikområde
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Det er målet, at eleverne forstår nogle af de politiske konsekvenser der er kommet af den samfundsmæssige udvikling, de tidligere har beskæftiget sig med.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning