» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2005-08-01 Sa/n grundforløb

Samfundsfag, 2005-08-01 Sa/n grundforløb

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2005 Sa/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-27

SOCIALISATION OG SAMFUND

Indhold SAMVIRKE: hIT MED REMOTEN
BENNY JACOBSEN M.FL.: 90´RERNE MENNESKE OG SAMFUND S 15-21, 60-75
KRÆFTENS BEKÆMPELSE:HVORFOR RYGER NILLE? S 8-15 OG 28-31
BENNYJACOBSEN MFL: LIV I DANMARK S 26-42
BENNY JACOBSEN: 90ÉRNES MENNESKER OG SAMFUND S 43-52
SSAMFUND, SAMFUNDETS SPORT
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

FAGLIGE MÅL: ELEVERNE OPNÅR FORSTÅELSE AF GRUNDLÆGGENDE BETINGELSER FOR SOCIALISATION, SAMT STIFTER BEKENDTSKAB MED FORSKELLIGE SOCIALISATIONSTYPER.
KOMPETENCEMÅL:LÆSNING, SKRIFTLIG FREMSTILLING OG MUNDTLIG FREMSTILLING

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

KULTUR, LEVEKÅR, LIVSSTIL OG LIVSFORMER

Indhold BENNY JACOBSEN: LIV I DANMARK S36-42, SAMT SUPPLERENDE STATISTISK MATERIALE. MATERIALE VEDR LIVSSTIL, EKSEMPLER NPÅ LIVSFORMER. SFI-SOCIALGRUPPEINDDELING, RUTEDIAGRAM VEDR SFI
MICHAEL ANDERSEN:ERHVERVSØKONOMI S98-99
GOUL ANDERSEN: SAMFUND OG POLITIK I FORANDRING S84
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tal

Progression

FAGLIGE MÅL: AFGRÆNSE ET KULTURBEGREB, AFDÆKKE KULTURELLE FORSKELLE UD FRA FORSKELLIGE TEORETISKE UDGANGSPUNKTER. aNVENDE KVANTITATIVE OG KVALITATIVE MÅDE AT OPDELE BEFOLKNINGEN PÅ

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Livsstil, spiseforstyrrelser og sociale årsager og konsekvenser

Indhold Birgit Vollmar Larsen Niclasen: Overvægt og fedme: Sociale følger, selvværd og livskvalitet
Susanne Lunn: Spiseforstyrrelser
Liv i Danmark: s 36-42
Week-endavisen 12-1-2000: Bræk
Information 2-10-99: Vi lever i kroppens tid.
Carsten Nejst Jensen: Mennesker imellem: Spiseforstyrrelser, s 221-225
Samvirke nov 2000: Fed, federe fedest
Psykologihåndboge s 264-275
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Målet var at øve evnen til at samarbejde forskellige faglige tilgange til samme emne. Problemformulering og skriftlig fremstilling blev øvet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Demokrati og politiske processer

Indhold Benny Jacobsen:Liv i Danmark s 58-86
Film: Kongekabalen
Pol. 11-2-06 Tosserier
Inf. 11-2-06 Frit Løb
Goul Andersen: Politik og samfund i forandring s 12-21
Pol: Regeringen har ingen aktuelle planer....
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Opnå forståelse for sammenhængen mellem kultur, ideologi og samfundsmæssige institutioner. Forstå forskellie magtreationer og magtresourcer og vurdere deres anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde