2005 hi/z grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Charlotte Frederiksen
Sune Christian Weile
Hold 2005 hi/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Antikkens Grækenland og styreformer

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000. side 43-51, 59-63.
Vu’er: Nul stemmeret til ledige. Politiken 25. november 2004.
DF vil begrænse demokratiet. Berlingske Tidende 1.juni 2005.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

I forløbet skal eleverne arbejde med at opøve deres perspektiveringsevne. Efter endt læsning af forløbets materiale skulle eleverne gerne kunne drage paralleller til dagens demokrati i Danmark samt påpege forskelle.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Middelalder og kulturmøder

Indhold Frederiksen, Peter m.fl.: Grundbog til historie – Verdenshistorien indtil 1750. Systime, 2000 s.111-127, 132-144, 146-149, 156-157
Mikkelsen, Morten: I krig om troen. Kristeligt Dagblad 08.11.04
Mikkelsen, Morten: Den hellige krig. Kristeligt Dagblad 01.11.04
Olsen, Olaf: Da Danmark blev til - en foredragsrække.
DR Mulitmedie P1, 1999
Derfor gik vi i krig i Irak. Kristeligt Dagblad, 20.03.04
Chadi Freigeh: Bush’s massakrer i Irak. Tale fra Hizb-ut-tahrir, 16.04.04
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kulturel identitet
  • Projektarbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Målet for forløbet er at give eleverne et grundigt indblik i middelalderen som periode. Med fokus på kulturmødet mellem islam og kristendom diskuteres korstogenes betydning for samtiden og eftertiden herunder hvordan begrebet 'korstog' bruges i medierne i dag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde