Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Samfundsfag, B |
Lærere | Steen Borg Rasmussen |
Hold | 2005 Sa/n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-27 |
Indhold |
Håndbog til samfundsfag c s11 og følgende Øvelsesopgaver i indsamling af information |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
SAMVIRKE: hIT MED REMOTEN BENNY JACOBSEN M.FL.: 90´RERNE MENNESKE OG SAMFUND S 15-21, 60-75 KRÆFTENS BEKÆMPELSE:HVORFOR RYGER NILLE? S 8-15 OG 28-31 BENNYJACOBSEN MFL: LIV I DANMARK S 26-42 BENNY JACOBSEN: 90ÉRNES MENNESKER OG SAMFUND S 43-52 SSAMFUND, SAMFUNDETS SPORT |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
FAGLIGE MÅL: ELEVERNE OPNÅR FORSTÅELSE AF GRUNDLÆGGENDE BETINGELSER FOR SOCIALISATION, SAMT STIFTER BEKENDTSKAB MED FORSKELLIGE SOCIALISATIONSTYPER.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
BENNY JACOBSEN: LIV I DANMARK S36-42, SAMT SUPPLERENDE STATISTISK MATERIALE. MATERIALE VEDR LIVSSTIL, EKSEMPLER NPÅ LIVSFORMER. SFI-SOCIALGRUPPEINDDELING, RUTEDIAGRAM VEDR SFI MICHAEL ANDERSEN:ERHVERVSØKONOMI S98-99 GOUL ANDERSEN: SAMFUND OG POLITIK I FORANDRING S84 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFAGLIGE MÅL: AFGRÆNSE ET KULTURBEGREB, AFDÆKKE KULTURELLE FORSKELLE UD FRA FORSKELLIGE TEORETISKE UDGANGSPUNKTER. aNVENDE KVANTITATIVE OG KVALITATIVE MÅDE AT OPDELE BEFOLKNINGEN PÅ |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Materiale om strukturreform, Information: De handler i blinde, Information: Den rene gættekonkurrence. Partimateriale på nettet. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Birgit Vollmar Larsen Niclasen: Overvægt og fedme: Sociale følger, selvværd og livskvalitet Susanne Lunn: Spiseforstyrrelser Liv i Danmark: s 36-42 Week-endavisen 12-1-2000: Bræk Information 2-10-99: Vi lever i kroppens tid. Carsten Nejst Jensen: Mennesker imellem: Spiseforstyrrelser, s 221-225 Samvirke nov 2000: Fed, federe fedest Psykologihåndboge s 264-275 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTværfagligt projekt. Målet var at øve evnen til at samarbejde forskellige faglige tilgange til samme emne. Problemformulering og skriftlig fremstilling blev øvet |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes Andersen mfl: Grundbog... (Molins model) s 37-39 Tekster vedr. politiske beslutninger 5 s Politiken 3-1-06: Sander.... 2s Benny Jacobsen mfl: Liv i Danmark s 42-56 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormålet har været at eleverne skulle se en sammenhæng mellem kultur og ideologi, ligeledes at de kunne se sammenhænge mellem socialisationstyper, livsstil og ideologiers betydning eller mangel på samme. Der er derfor også arbejdet med forklaringer på partiadfærd. Forklaringer på partiadfærd skal videre anvendes i udviklingen af elevernes evner til at analysere komplekse politiske situationer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Benny Jacobsen:Liv i Danmark s 58-86 Film: Kongekabalen Pol. 11-2-06 Tosserier Inf. 11-2-06 Frit Løb Goul Andersen: Politik og samfund i forandring s 12-21 Pol: Regeringen har ingen aktuelle planer.... |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpnå forståelse for sammenhængen mellem kultur, ideologi og samfundsmæssige institutioner. Forstå forskellie magtreationer og magtresourcer og vurdere deres anvendelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Goul Andersen:Politik og Samfund i forandring s 72-88 Materiale vedr. "terror-pakke Materiale vedr Velfærdsreform Liv i Danmark s 87-97 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDet er målet, at eleverne forstår nogle af de politiske konsekvenser der er kommet af den samfundsmæssige udvikling, de tidligere har beskæftiget sig med. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Carl Petersen: Det amerikanske århundrede Carl Petersen, Helle Porsmose: USA i det 21.årh, udvalgte afsnit Information:Amerikas forhadte stater. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Kongshøj mfl: Samfundets økonomi |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Kongshøj mfl: Samfundets økonomi 10-34 Inform. 28-06-06 Vejrudsigter, Køreplaner m.m. Pol: 30-08-06: Økonomer frygter, borgmestre imod, Hvordan synes du selv det går. Jyll. Post: 30-08-06: Katalog over kontraktpolitik Pol: 29-08-06: Den offentlige sektor. Den skal ikke have en krone, m.fl. Pol 27-08-06: Overophedning Nettet: Finansministeriet Jyll. Post 27-08-06: Økonomer: Politikere uansvarlige |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUd fra nationaløkonomiske grundbegreber arbejdes videre med det økonomiske kredsløb og videre med økonomiske sammenhænge og økonomisk politik |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTværfagligt forløb, hvor specielt samfundsvidenskablige og historiske metoder blev afprøvet. Bl.a. hypotetisk-deduktiv metode |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Kongshøj Madsen mfl: Samfundets Økonomi s 40-66 Diverse artikler Pol: Dydsmønster: Hvorfor flyder Danmark ovenpå |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne kommer til efterhånden at kombinere de politiske problemstillinger, de har beskæftiget sig med i 1.g med økonomiske forhold. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Kongshøj Madsen m.fl: Samfundets økonomi s. 84-95 Gregers Friisberg: Politik 2003 s 166-184, 228-244 Samfundsstatistik, materiale fra kommisionen og parlamentet på nettet. Hans Branner: Det Ny Europa 2005 s 90-105 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe overordnede mål er at træne informationssøgning, anvendelse af empirisk materiale i kombination, belyse teroriers anvendelighed |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Johannes Andersen m.fl.: Nye veje i Politik, økonomi og Internationale forhold. s 145-159 Hans Banner: Det ny Europa s 90-105, 145-154 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUd fra EU, integrationsteori og globalisering arbejdes med sikkerhedspolitiske aspekter |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Pol: Journalistikkens lejesvende Inf: 24/25-2-07 Mandag Quaterbacks Inf 19-2-07: Luk gratisaviserne. Gundelach: Ind i Sociologien s 63-68 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Gundelach: Ind i Sociologien s. 159-167, 176-183 Mogens Nygaard Christoffersen mfl: Ungdomssociologi, s 232-255. Sten Pultz Moslund: London - Migrant City |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTværfagligt projekt. Teoretisk arbejde med kultur- og etniske problemer. Anvende teorien til forklaring og analyse af en empirisk udvikling i England eller Danmark |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|