» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2006-08-01 Sa/a 1.g eksamenspensum

Samfundsfag, 2006-08-01 Sa/a 1.g eksamenspensum

Termin hele året
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2006-08-01 sa/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-27

Identitetsdannelse, levevilkår, livsformer og livsstil

Indhold Liv i Danmark 7-41, 146-151,
Samvirke aug 97: Hit med Remoten
"To som elsker hinanden"
"Anna",
90érnes mennesker og samfund s15-21
Samvirke 11, 2006
Michael Andersen: Erhvervsøkonomi s 72-75
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer

Progression

Gennem arbejdet med identitetsdannelse og almene samfundsforhold kommer eleverne frem til arbejdet med kulturformer og livsstil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ideologier, politiske skel, værdier

Indhold Liv i Danmark: 42-56 Politik og Samfund i Forandring m.m. artikler, Partiernes hjemmesider, principprogrammer.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer

Progression

Forstå politiske processer, grundlag for politiske konflikter og konsensus og finde og anvende dokumentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Økonomiske sammenhænge

Indhold Liv i Danmark s 87-106. Diverse avisartikler, statistisk materiale
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning

Progression

Forstå forskellige velfærdsmodellers forskellige ideologiske grundlag. Forstå grundlæggende økonomisk-teoretiske problemstillinger og økonomisk-politiske problemstillinger. Anvende materiale til belysning. Argumentere for dilemmaer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Demokrati og Det Politiske system i DK og EU

Indhold Benny Jacobsen Ove Outzen: Liv i Danmark s 58-85
Diverse avistekster, materiale fra nettet
Jyll. Post 23-01-07: Har alle ret til at demonstrere?
Pol 3-10-99 Det Nærsynede demokrati
Pol. 27-01-07: Diverse artikler om ytringsfrihed og AFR.
G. Friisberg: Politik s 166-179
Udsendelser om beslutningsprocesser i EU
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

Progression

Forskellige demokratiopfattelser, demokrati som kulturform, som system og som konfliktløser. Se Det danske system som en del af en helhed, hvor EU beslutningsprocesser også indgår.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Velfærd

Indhold Liv i Danmark s 85-124
Samfundsstatistik
avisartikler, Inf. 29-9-05, Pol. 5-2-07
materiale fra nettet
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Sammenkædning af socialisation, mennesketyper, ideologi og økonomiske sammenhænge, herunder den offentlige sektors funktion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Globalisering og menneskerettigheder

Indhold Benny Jacobsen m.fl.: Liv i Danmark
Avisartikler
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Forskellige kulturer

Progression

Forståelse af hvordan vi bliver stadig mere afhængige af hinanden socialt, kulturelt, økonomisk og politisk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde