» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2006-08-01 Sa/m (2m Sa)

Samfundsfag, 2006-08-01 Sa/m (2m Sa)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Andreas Peter Fenger
Hold 2006-08-01 Sa/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-15

Ungdom og identitetsdannelse

Indhold 1. Unge i dag. Vi læser artiklen ”Unges infantile krav”.
2. Ungdom før og nu. Vi skal læse de to historier om Johnny og Jesper.(kopi)
3. Identitetsdannelse i det sen-moderne samfund. A. Giddens er en af de centrale teoretikere når det drejer sig om beskrivelsen af det aktuelle samfund. Vi skal læse om Giddens teori om det sen-moderne.s. 9-15 i liv i dk læses (kopi).
4. Identitetens byggesten. En anden central teori om identitetsdannelse er E. Eriksons teori, derfor skal vi læse den. S. 30-32 i ungdomssociologi læses (kopi).
5. Familiens betydning. Vi skal se på familiens betydning for identiteten og forskellige typer af familier. S. 58-65 i ungdomssociologi læses (kopi).
6. Livsstile og identitet. S 36-41 i liv i dk læses (kopi)
7. Mini-projekt om unge i Danmark. (diverse artikler hentet fra nettet).
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Problemformulering
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Ideologi og politik

Indhold Benny Jacobsen m.fl.Liv i Danmark; 42-56
Ole Hedegaard; Dit samfund. s.44-49
Magten i Danmark s. 91-98
Diverse materiale om de politiske partier hentet fra internettet.
Mediekritik: Har Muhammed-sagen genoplivet partipressen?
Information 03 marts 2006
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Formulere faglige sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Ideologi og politik

Indhold Benny Jacobsen m.fl.Liv i Danmark; 42-56
Ole Hedegaard; Dit samfund. s.44-49
Magten i Danmark s. 91-98
Diverse materiale om de politiske partier hentet fra internettet.
Mediekritik: Har Muhammed-sagen genoplivet partipressen?
Information 03 marts 2006
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Formulere faglige sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Demokrati og konspirationsteorier

Indhold

DR. Den russiske agent

Konspiranoia. Politiken d. 10/1 2007

Syge tanker. Weekendavisen d.22/9 2006

Fem år efter 11/9: Hvad skete der egentlig? Politiken d.11/9 2006.

Liv i Danmark s. 64-69

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Det multikulturelle samfund

Indhold

Interview: Nagieb Khaja (Repræsentanten )
Weekendavisen 19 januar 2007.

Skoleliv: 9.a vil helst være helt almindelig
Jyllands-Posten 20 august 2006

Mogens Nygaard Christoffersen. M.fl. Ungdomssociologi; Columbus dansk, tyrkisk eller noget helt tredje. s. 232-237

Aydin Soei Tema: Perkerdansk: Perkerdansk - et sprog i blomstrende udvikling. Information 06.01.2006

Jørgen Winding. Basis-samf. Systime 2005.
S. 21-24 og 29-33

Dansk flygtninge hjælp. 25 spørgsmål og svar. 2005

Statsborger test. Dr. Dk.

Besøg af to ungdomspolitikere

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Undersøge et politikområde

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

velfærdsstaten

Indhold

Ole Hedegaard Jensen: Dit samfund. Systime (2005) s. 85-86

Benny jacobsen og Ove Outzen: Liv I danmark. (2005) s. 89-97, 100-122

Politiken 22. juni 2006 - Velfærdskommissionens formand: Vi er nået halvvejs

Politiken 21. juni 2006 - Det nødvendige forlig, som alle ville være med til 

JP 28. september 2006 - Når man slet ikke kan finde balancen

Politiken 18. april 2006 - Velfærd og konkurrenceevne med et menneskeligt ansigt

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Samfundsøkonomi og økonomisk globalisering

Indhold

Per henriksen og Kåre Clemmesen: Økonomi - teori, praksis og perspektiv.  (2.udg) Columbus,  2003.   s. 31-39, 56-68, 76-86,88-89, 109-113

Adam Smith: Om de principper, der giver anledning til arbejdets deling.  Fra :Hans Erik Lystrup: Ideologi og politik – En grundbog i dansk poltik. s 38-41. Systime, 1989

Lars Erik skovgaard: Finansloven får det glatte lag økonomer. Berlingske Tidende 29.08.07

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Velfærdsstaten og den sociale ulighed

Indhold

 

Peter Gundelach og Hans Mortensen: Ind i sociologien – en grundbog. Gyldendal, 1993. s.72-83, 94-97.

Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark – Grundbog til samfundsfag på C-niveau. Columbus, 2005. s. 26-30, 37

Henrik Vinther Olesen og Axel Pihl Andersen: Sundhed: Den dødelige ulighed. Jyllands-Posten, 23.04.2006.

Flemming B. Olsen: Debat: Uddannelse: Far betyder mere end lektier. Politiken, 07.02.2007.

Rasmus Thirup Beck: Studieeffektivitet: ”Hvis danskerne skal læse i fire timer, så må vi jo bare læse i seks” Politiken, 02.03.2007.

Diverse opgavesæt indeholdende blandet statisktisk materiale vedr. social ulighed og uddannelse.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

International politik/globalisering

Indhold

INTERNATIONAL POLITIK

Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark – Grundbog til samfundsfag på C-niveau. Columbus, 2005. s.124-141

Bent Claudi Lassen: Debat: Oponion: Globaliseringens muligheder. Berlingske Tidende, 02.03.2007

Bjørn Lambek: Massiv udflytning af job til Kina. Politiken, 17.10.2005.

Esben Elmøe: Debat: Globalisering er en udfordring. Jyllands-Posten, 18.03.2005.

Danmarks Riges Grundlov kap. VIII (1953)

Verdenserklæringen om menneskerettighederne (1948)

Uddrag af FN-pagten: præambel, art.2,39,41,42,51

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

International politik/EU

Indhold

EU Søren Dosenrode og Carsten Svane Hansen: En Union – Den europæiske union efter Nice. Systime, 2001s. 12-21, 54-66, 74-75

Jørgen Goul Andersen: Evige skeptikere men bedre europæere -  EU-modstanden i Danmark 1972-2002. i Udenrigsministeriets festskrift Danmark i EU i 30 år (2003) s. 2-5. tilgængeligt på: http://www.arena.uio.no/events/papers/Goul.pdf

Jørgen Winding: basissamf.dk. Systime, 2005. s 141-159

Bjarne Villads Larsen: på tværs af samfundsvidenskab – Synopsis, mundtlig eksamen og AT. Systime, 2007. s. 7-12

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Medier og politik

Indhold

 Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard: Demokrati, magt og Politik i Danmark. Gyldendal, 2006. s. 163-168

Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark – Grundbog til samfundsfag på C-niveau. Columbus, 2005. s. 81-85

Andreas Relster: Mediemøllen: skyld med skyld på. Information, 28.03.2008.

Rikke faurfelt: Politiske kolleger bakker Kofod op. Politiken, 27.03.2008

Nils Sjøberg: Dygtig krisestyring i S. Jyllands-Posten. 01.04.2008

Filmen Kongekabale af Nikolaj Arcel (2004)

Uddrag af DR-2 tema om medier og politik

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Arbejdsmarkedskonflikt, samfundsfaglig metode.

Indhold

Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard: Demokrati, magt og Politik i Danmark. Gyldendal, 2006. s. 144-150  og 234-240

Anette Bonde: Analyse: Hvem sætter en stopper for konflikten? Berlingske Tidende, 15.04.2008.

Niels Lunde: Økonomisk Analyse: Konflikten bliver kort, men smertefuld. Politiken, 15.04.2008.

TV 2 Nyhederne: Overblik: Strejke i Danmark . http:// nyhederne.tv2.dk/baggrund. 23.04.2008

 FOA sagde nej til 420 mio.kr . Jyllands-Posten, 23.04.08

Lockout kan udvide konflikten . Jyllands-Posten, 23.04.08

Fogh: Ingen planer om indgreb .Jyllands-Posten, 23.04.08. 

Konfliktens vindere og tabere. Berlingske Tidende, 22.04.08

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende metoder
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning