» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2006-08-01 Sa/n (2n Sa)

Samfundsfag, 2006-08-01 Sa/n (2n Sa)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2006-08-01 Sa/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-04

Ungdom og identitetsdannelse(1n)

Indhold 1. Unge i dag. Vi læser artiklen ”Unges infantile krav”.
2. Ungdom før og nu. Vi skal læse de to historier om Johnny og Jesper.(kopi)
3. Identitetsdannelse i det sen-moderne samfund. A. Giddens er en af de centrale teoretikere når det drejer sig om beskrivelsen af det aktuelle samfund. Vi skal læse om Giddens teori om det sen-moderne.s. 9-15 i liv i dk læses (kopi).
4. Identitetens byggesten. En anden central teori om identitetsdannelse er E. Eriksons teori, derfor skal vi læse den. S. 15-17 i liv i dk læses.
5. Familiens betydning. Vi skal se på familiens betydning for identiteten og forskellige typer af familier. S. 58-65 i dit samfund læses (kopi).
6. Livsstile og identitet. S 36-41 i liv i dk læses
7. Mini-projekt om unge i Danmark. (diverse artikler hentet fra nettet).
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Problemformulering
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Politisk kommunikation

Indhold Dit samfund. Ole Hedgaard Jensen. Politisk kommunikation. S. 101-125.
Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i danmark. S. 42-56.
Film: Kongekabalen.
Materiale om partierne hentet fra internettet.
Aktuelle avis artikler.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere og indgå i dialog
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Demokrati

Indhold

Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2006

Kapitel 4 Demokrati er mere end en ting s. 58-70

Kapitel 5 Det politiske system s. 72-86

Grundloven

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Det multikulturelle samfund

Indhold Interview: Nagieb Khaja (Repræsentanten )
Weekendavisen 19 januar 2007.
Skoleliv: 9.a vil helst være helt almindelig
Jyllands-Posten 20 august 2006

Jørgen Winding. Basis-samf. Systime 2005.
S. 21-24 og 29-33

Mogens Nygaard Christoffersen. Ungdomssociologi.Columbus. Dansker, tyrker eller noget helt tredje. S.232-254
Dansk flygtninge hjælp. 25 spørgsmål og svar. 2005

Statsborger test. Dr. Dk.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fremtidens velfærd

Indhold

Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i Danmark. Columbus 2006.

Kap 6; Velfærdsstaten og fordelingen af samfundets goder. side 87-123

Rollespil om finanslov

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Undersøge økonomiske prioriteringsproblemer

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Terrorisme

Indhold

 

Materialer

Hans Branner; Global politik. Trusselsvurderinger i USA og EU s.50-57

Hans Branner; Terrorisme vor tids trussel

Information. 20/7 2007. Krig mod terror. Al-Qaeda er Irakkrigens store vinder. 2 sider

Jyllandsposten 5/7 2007. Overvågning uvurderlig i terrorefterforskning. 2 sider.

Berlingske Tidende 9/9 2007. Interview: Jan Guillou. 3 sider.

Weekendavisen d. 1/12 2006. Samuel P. Huntington. Civilisationernes sammenstød. 2 sider

Politiken d. 9/10 2002. Kronik. Global klassekamp. 

Politikken den 28/10 2001. De unge mænd.

Fyns Amts avis d. 18/8 2007.Fakta om Rote Armee Fraktion

Information d. 7/4 2007. Terror Hvad gør en terrorist til en terrorist. Hvad har al-qaeda tilfælles med Rote Armee Fraktion

 

 

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Bliver Helle Thorning Smith Danmarks nye statsminister

Indhold

Peter Munk Christiansen og Asbjørn Sonne Nørgaard. Demokrati, magt og politik i Danmark. Gyldendal 2006.

Kap. 4 Ideologier og nye værdier. Side 72-89

Kap 7 Forvaltning og bureaukrater s. 109-125

Kap 14 Samfundsvidenskablig teori og metode s.233-251

 

Finn Rasmussen.Massemedier og politisk kommunikation. Columbus 2007 side 44-82

Opposition i opløsning ,Jyllands-Posten 5 august 2007

Man har et standpunkt..Jyllandsposten den 21 oktober 2007

Kritik af S: Interview: "Der er gået alt for meget taktik i det" )Politiken 05 oktober 2007 

Spin off: Kopi-politik. Berlingske Tidende 13 august 2007

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Anvende metoder
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Kriminalitet

Indhold

Hans Hansen. Kriminalitet, forbrydelse og straf. Gyldendal 2000.

Kap 2; Hvem bliver kriminel. s. 24-34

Kap 5; Straf- hvorfor og hvordan. s. 59-73

Per Henriksen ogTorben Stener Nielsen. Fold dig ud. Columbus 2007. s.13-31

Portræt: Når livet former en forbryder. Politiken 18 februar 2007

Portræt: Når livet former en forbryder. Politiken 18 februar 2007

Analyse: Evolution. Vores holdninger blæser i vinden. Politiken 24 oktober 2007

Skrappe sanktioner eller fløjlshandsker. Jyllands-Posten Vest 27 september 2007  

Unge i fængsel: Unge kriminelle bliver psykisk nedbrudt i danske fængsler
Information 07 august 2007

Fængslerne er fulde af gamle kendinge. Berlingske Tidende 15 september 2007  

Muren der omkranser en fængslet. Information 25 maj 2007

Kronik: Stigning i antallet af kriminelle sindssyge. Jyllands-Posten Øst 03 oktober 2007   John er morder - og Tinas nabo. JydskeVestkysten 08 april 2007   Kald det kærlighed. Weekendavisen 27 april 2007 

Besøg af kriminalbetjent

Introduktion til spørgeskema programmet survey exact

Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende metoder
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Fremtidens EU

Indhold

Jørgen Winding. Basissamf.dk. Systime 2007.

Kap 5. Eu- det store projekt. S. 115-135

Hans Branner. Det nye europa. Columbus 2002.

Politiske teorier om europæisk integration 145-152

Lissabontraktaten. Europa Kommissionen.  Temahæfte 2008. 

Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Sammenligne samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Arbejdsmarkedet og samfundsøkonomi

Indhold

Per Kongshøj Madsen og Ernst Jensen. Samfundets økonomi.

1. Basis Samfundsøkonoimske mål og midler s. 10-38

3. Arbejdsmarkedet i samfundets økonomi. s.66-81

Aktuelle artikler (jvf kommende strejke)

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger

Almene mål

  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde