» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2006-08-01 sa/v

Samfundsfag, 2006-08-01 sa/v

Termin Sommer, 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Andreas Peter Fenger
Hold 2006-08-01 sa/v
Beskrivelse Faget skal give eleven en grundlæggende introduktion til det omgivende samfunds overordnede, politiske sociale og økonomiske aspekter. Dette med den absolutte hovedvægt på Danmark og danske forhold, men også med både regionale og globale perspektiver.
Sidst opdateret 2007-04-30

Politik 1: Ideologier og partier.

Indhold Ole Hedegaard Jensen: ”Dit Samfund” (2005).
s.10-22
Bjarne Steensbeck: ”Venstre og DF revser Jelved” Berlingske tidende, 13. August 2006
Thomas Larsen: ”Foghs nye masterplan” Berlingske Tidende, 15. August, 2005
Jacob Weiss: ”Det store spil om finansloven” Berlingske Tidende, 28. August 2006
Udvalg af partiernes hjemmesider

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Politik 2: Demokrati og det politiske system.

Indhold Ole Hedegaard Jensen: ”Dit Samfund” (2005). s. 30-43 og 44-50.
Uddrag af ”Danmarks Riges Grundlov”: Kap I, IV,VII
Benny Jacobsen og Ove Outzen: ”Liv i Danmark” s. 78-81
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Gymnasielivsformer

Indhold Kompendium:Livsformer på Sct. Knuds Gynmasium
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Sociologi

Indhold Ole Hedegaard Jensen: ”Dit samfund” s. 58-73 og 76-77
”Danmarks udfordring”(uddrag) Fyens stiftstidende, 27 september 2005
Medhat Khattab: ”Ghettoer: For Danmarks skyld” Politiken, 9. september 2006
Jørn Kristensen: ”Ghettoer gavner integration” (uddrag). Politiken, 18. januar 2005
Benny Jacobsen og Ove Outzen: ”Liv i Danmark” s.26-30, 38
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Kultur

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Økonomi

Indhold Jørgen Winding: ”Basissamf.dk” s. 67-75 og 77-79
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Velfærdsstaten: pririteringsproblemre og social ulighed

Indhold Ole Hedegaard Jensen: ”Dit Samfund” s. 85-95.
”Danmarks udfordring”. Fyens Stiftstidende 27. september 2005.
Jacob Weiss og Jesper Larsen: ”Historisk velfærdsforlig i hus” Berl.T. 21 juni 2006
Annette Bonde, Lars Erik Skovgaard og Jesper Larsen: ”Topøkonomer: Uambitiøst velfærdsforlig.” Berl.T. 21. juni 2006.
Anne Mette Svane: ”V vil udlicitere blød velfærd”. Jyllands-Posten 5. februar 2007
Ledende artikel: ”Kvalitetsreformen er velkommen”. Berlingske Tidende 19. august 2006
”Unge lever sundere”. Jydske Vestkysten, 13. december 2006
Mikkel Thastum og Ole Hall: ”Ufaglærte ryger mere”. JP, 30 december 2006
DR: Hvad så Danmark?- Danmark efter kommunalreformen. 8. afsnit – syghusvæsenet og regionerne. (2006)
Opgavesæt vedr. social ulighed og uddannelse
Opgavesæt vedr. social ulighed og sundhed
Opgavesæt vedr. den offentliges sektors indtægter og udgifter
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

International Politik, menneskerettigheder og globalisering

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark s.124-145
Ole Hedegaard Jensen: Dit samfund s. 126-134

Esben Elmøe: Globalisering er en udfordring, JP 18.marts 2005
Enrique Baron og Poul Nyrup Rasmussen: Centrum-venstre: Globaliseringen kalder på reformer. Politiken 8.oktober, 2002
Jørn Hansen: Globaliseringen er bomben under velfærdssamfundet. Berl.T. 19.juli 2004
Rikke Hvilshøj: Gavnlig Globalisering. JP, 22.april 2004
Heidi Plougsgaard og Klaus Justsen :Tilbagetrækning: Farvel Irak. JP 22.feb.2007

FN’s Generalforsamlings verdenserklæring om menneskerettighederne. (1948)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde