» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2006-08-01 sa/y

Samfundsfag, 2006-08-01 sa/y

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Andreas Peter Fenger
Hold 2006-08-01 sa/y
Beskrivelse Faget skal give eleven en grundlæggende introduktion til det omgivende samfunds overordnede, politiske sociale og økonomiske aspekter. Dette med den absolutte hovedvægt på Danmark og danske forhold, men også med både regionale og globale perspektiver.
Sidst opdateret 2007-04-30

Politik 1: Ideologier og partier.

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: "Liv i Danmark" s.42-56
Bjarne Steensbeck: ”Venstre og DF revser Jelved” Berlingske tidende, 13. August 2006
Thomas Larsen: ”Foghs nye masterplan” Berlingske Tidende, 15. August, 2005
Jacob Weiss: ”Det store spil om finansloven” Berlingske Tidende, 28. August 2006
Udvalg af partiernes hjemmesider
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Politik 2: Demokrati og det politiske system.

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: "Liv i Danmark" (2005): s.58-70 og 72-86.
Uddrag af ”Danmarks Riges Grundlov”: Kap I, IV,VII
Jørgen Goul Andersen: ”Politik og samfund i forandring. bd.2” s.33-39
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Sociologi

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: ”Liv i Danmark” s. 15-20 og 25-41.
”Danmarks udfordring”(uddrag) Fyens stiftstidende, 27 september 2005
Medhat Khattab: ”Ghettoer: For Danmarks skyld” Politiken, 9. september 2006
Jørn Kristensen: ”Ghettoer gavner integration” (uddrag). Politiken, 18. januar 2005
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • Kulturel identitet
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Økonomi:

Indhold Jørgen Winding: ”Basissamf.dk” s. 67-75 og 77-79.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Veldfærdsstaten: prioriteringsproblemr og social ulighed

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen:” Liv i Danmark.” S.87-92 og 98- 107
”Danmarks udfordring”. Fyens Stiftstidende 27. september 2005.
Jacob Weiss og Jesper Larsen: ”Historisk velfærdsforlig i hus” Berl.T. 21 juni 2006
Annette Bonde, Lars Erik Skovgaard og Jesper Larsen: ”Topøkonomer: Uambitiøst velfærdsforlig.” Berl.T. 21. juni 2006.
Anne Mette Svane: ”V vil udlicitere blød velfærd”. Jyllands-Posten 5. februar 2007
Ledende artikel: ”Kvalitetsreformen er velkommen”. Berlingske Tidende 19. august 2006
”Unge lever sundere”. Jydske Vestkysten, 13. december 2006
Mikkel Thastum og Ole Hall: ”Ufaglærte ryger mere”. JP, 30 december 2006
Jesper Termansen og Jeppe Bangsgaard: ”Religion skal spille en større rolle i skolen og på jobbet”. Berlingske Tidende, 27 februar 2007
DR: Hvad så Danmark?- Danmark efter kommunalreformen. 8. afsnit – syghusvæsenet og regionerne. (2006)

Opgavesæt vedr. social ulighed og uddannelse
Opgavesæt vedr. social ulighed og sundhed
Opgavesæt vedr. den offentliges sektors indtægter og udgifter
Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

International politik, menneskerettigheder og globalisering

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark s. 124-145
Ole Hedegaard Jensen: Dit samfund s. 126-134

Esben Elmøe: Globalisering er en udfordring, JP 18.marts 2005
Enrique Baron og Poul Nyrup Rasmussen: Centrum-venstre: Globaliseringen kalder på reformer. Politiken 8.oktober, 2002
Jørn Hansen: Globaliseringen er bomben under velfærdssamfundet. Berl.T. 19.juli 2004
Rikke Hvilshøj: Gavnlig Globalisering. JP, 22.april 2004
FN’s Generalforsamlings verdenserklæring om menneskerettighederne. (1948)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde