» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2006-08-01 sa/z

Samfundsfag, 2006-08-01 sa/z

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Andreas Peter Fenger
Hold 2006-08-01 sa/z
Beskrivelse Faget skal give eleven en grundlæggende introduktion til det omgivende samfunds overordnede, politiske sociale og økonomiske aspekter. Dette med den absolutte hovedvægt på Danmark og danske forhold, men også med både regionale og globale perspektiver.
Sidst opdateret 2007-04-30

Politik 1: Ideologier og partier.

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: "Liv i Danmark" s.42-56
Thomas Larsen: ”Foghs nye masterplan” Berlingske Tidende, 15. August, 2005
Jacob Weiss: ”Det store spil om finansloven” Berlingske Tidende, 28. August 2006
Udvalg af partiernes hjemmesider
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Politik 2: Demokrati og det politiske system

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: "Liv i Danmark" (2005): s.58-70 og 72-86.
Uddrag af ”Danmarks Riges Grundlov”: Kap I, IV,VII
Jørgen Goul Andersen: ”Politik og samfund i forandring. bd.2” s.33-39
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Retorik og Politik

Indhold Ole Hedegaard Jensen: "Dit Samfund" (2005): s. 101-107
Statsministerens nytårstale 2002, bragt i Politiken, 01.01.2002
DR: Statsministeren redegørølse for rigets almindelige tilstand. Oktober 2006. (uddrag)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Genrer
  • Kommunikationsstrategi
  • Selvevaluering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Sociologi

Indhold 1z: Ole Hedegaard Jensen: ”Dit samfund” s. 58-67 og 76-77
Benny Jacobsen og Ove Outzen: ”Liv i Danmark” s.26-30, 38
”Danmarks udfordring”(uddrag) Fyens stiftstidende, 27 september 2005
Medhat Khattab: ”Ghettoer: For Danmarks skyld” Politiken, 9. september 2006
Jørn Kristensen: ”Ghettoer gavner integration” (uddrag). Politiken, 18. januar 2005
Omfang 8.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økonomi

Indhold Jørgen Winding: ”Basissamf.dk” s. 67-75 og 77-79
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Velfærdsstaten: Prioriteringsproblemer og social ulighed

Indhold Ole Hedegaard Jensen: ”Dit Samfund” s. 85-95.
”Danmarks udfordring”. Fyens Stiftstidende 27. september 2005.
Jacob Weiss og Jesper Larsen: ”Historisk velfærdsforlig i hus” Berl.T. 21 juni 2006
Annette Bonde, Lars Erik Skovgaard og Jesper Larsen: ”Topøkonomer: Uambitiøst velfærdsforlig.” Berl.T. 21. juni 2006.
Anne Mette Svane: ”V vil udlicitere blød velfærd”. Jyllands-Posten 5. februar 2007
Ledende artikel: ”Kvalitetsreformen er velkommen”. Berlingske Tidende 19. august 2006
”Unge lever sundere”. Jydske Vestkysten, 13. december 2006
Mikkel Thastum og Ole Hall: ”Ufaglærte ryger mere”. JP, 30 december 2006
DR: Hvad så Danmark?- Danmark efter kommunalreformen. 8. afsnit – syghusvæsenet og regionerne. (2006)
Opgavesæt vedr. social ulighed og uddannelse
Opgavesæt vedr. social ulighed og sundhed
Opgavesæt vedr. den offentliges sektors indtægter og udgifter
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

International politik, menneskerettigheder og globalisering

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark s. 124-145
Ole Hedegaard Jensen: Dit samfund s. 126-134

Esben Elmøe: Globalisering er en udfordring, JP 18.marts 2005
Enrique Baron og Poul Nyrup Rasmussen: Centrum-venstre: Globaliseringen kalder på reformer. Politiken 8.oktober, 2002
Jørn Hansen: Globaliseringen er bomben under velfærdssamfundet. Berl.T. 19.juli 2004
Rikke Hvilshøj: Gavnlig Globalisering. JP, 22.april 2004
Heidi Plougsgaard og Klaus Justsen :Tilbagetrækning: Farvel Irak. JP 22.feb.2007

FN’s Generalforsamlings verdenserklæring om menneskerettighederne. (1948)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion
  • Forskellige kulturer

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde