Samfundsfag, 2006 sa/d

Termin efterår 2006 til forår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Nils Borre
Hold 2006-08-01 sa/d
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Finanslov 2007

Indhold Jørgen Winding, Basissamf.dk s. 67-74, 124-131
Samfundsstatistik 2004 tabel 15.1, 16.8, 16.9 (alle bearbejdet)
Diverse artikler fra dagspressen:
Oversigt over de væsentligste poster på finansloven, Politiken 30. august 2006
Lederen fra flg. aviser onsdag d. 30. august 2006:
Politiken, Fyens Stiftstidende, Jyllands-Posten
Seidelin, Dommere føler sig presset. Politiken 11. september 2006 (uddrag)
Diverse hjemmesider fra organisationer (Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri og Landsorganisationen i Danmark (LO))
og partier (Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti, Socialdemokraterne, Det radikale Venstre, Det konservative Folkaparti, Venstre, Dansk Folkeparti)
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning

Progression

Gennem anvendelse af realtivt simpelt materiale at få indsigt i aktuelle problemstillinger i det danske samfund.
At kunne komme fra: "Nå, er det sådan?" til: "Hvad betyder det for mig?" og: "Hvad kan jeg selv gøre (være en aktiv samfundsborger)?".

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Identitetsdannelse i det senmoderne samfund og levevilkår i Danmark

Indhold Winding, Basissamf.dk, s. 17-21, 33-41
Borre, Sociologiske grundbegreber
Jacobsen og Outzen, Liv i Danmark s. 7-8, 17-41
Vincents, Pli - en by i Rusland. Politiken 14.08.2006
Stilling, Homo fanaticus: Fodboldvold - fristed for familiefædre. Politiken 6.10.2006
Er Lykken lunefuld? Politiken 19.08.2006
Vennekilde, Uligheden stiger i Danmark. Politiken 31.08.2006
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Ideologier og partier i Danmark

Indhold Jacobsen og Outzen. Liv i Danmark s. 42-56
Partiprogrammer fra www.ft.dk
Omfang 6.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hvem har magten i Danmark?

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen, Liv i Danmark s. 57-78, 81-85
Munck m.fl. Folket tager magten tilbage - via Internettet, Pol. 11,10,2006
Møller, Regeringerne må ud af silotænkning (uddrag) Pol. 20.01.2007
Preisler, Magten i indkøbsvognen, Fyens Stiftstidende 29.10.2005
www.temanyt.dk/sw5263.asp; Nyhedskriterier
TV2 om affæren på Strandvænget
diverse avismateriale om samme
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den klemte velfærdsstat

Indhold Benny Jacobsen og Ove Outzen, Liv i Danmark s. 87-122
Jyllands-Posten 07.12.05, Velfædskommissionens rapport..
Information 08.12.05, Amputeret rapport
Velfærdskommissionens 43 forslag (uddrag)
Politiken 21.06.06, Hvad betyder velfærdsreformen for sig?
Politiken 21.06.06, Det nødvendige forlig
Politiken 21.06.06, Efterlønsalderen reelt sat op til 63 år
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde