» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2007-08-01 2Sa (2g Sa)

Samfundsfag, 2007-08-01 2Sa (2g Sa)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Gitte Nørby Nowack
Hold 2007-08-01 2Sa
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Nyhedsformidling

Indhold

F. Rasmussen. Massemedier - nyhedsformidling og meningsdannelse.Columbus 1996. s. 17-21, 24-26, 37-44, 48-56.

Elevernes selvvalgte artikler fra aviser

TV-avisens studievær stopper efter ny afsløring, JyllandsPosten 4/9-07

TV-Avisen DR kl. 21:00 og TV2 Nyhederne kl. 22:00, 22/8-07

Klip fra www.dr.dk/gymnasium - de to første nyhedsudsendelser på dansk tv

Uddrag fra filmen Kongekabale

Besøg på TV2 Odense d. 25/10-07

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Terrorisme og dens konsekvenser

Indhold

B. Hansen. Terrorisme på tværs, Frydenlund 2002. s. 21-26, 62-76, 85-94

DR, Horisont om terrorisme idag, 19/9-07

Farvede briller forvrænger terror-truslen, Information 17/9-07

Terrorister er ikke soldater, Kristeligt Dagblad 17/8-07

www.folketinget.dk om terrorlovgivningen

Forskellige internetsider om Irak- og Afganistankrigen

www.youtube.com om George Bush's tale om terrorbekæmpelse, samt om 11. september

 

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Folketingsvalg 2007

Indhold

G. Friisberg, Samfundet på tværs. Columbus 1. udg. 3. oplag, 2002. s. 10-33, 49-60

Hedegaard Jensen, O. Dit Samfund, Systime 2005, s.26-29

Danmarks Radio - valgudskrivelse d. 24/10-07, Partilederrunden d. 11/11-07

Profession: Orakler, Politiken 31/10-07

Hvad står til valg, Information 27/10-07

Den forkerte mand, Politiken 18/11-07

Vi vil ikke sættes i bås som unge kvinder, Fyns Stiftstidende 25/11-07

Foghs Jurrasic Park, Politiken 24/11-07

Selvvalgt artikel om valget

Partiernes hjemmesider

www.indenrigsministeriet.dk om mandatfordeling og valgresultat

www.statsministeriet.dk uddrag fra regeringsgrundlaget

Skriftlig opgave om opinionsundersøgelser

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Anvende metoder
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge et politikområde

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dansk økonomi i globalt perspektiv

Indhold

Branner, H., G. Friisberg og K. Rasborg. Samfundet på tværs, Columbus 2000, s. 61-74, 91-99

Clemmensen, K. og P. Henriksen. Økonomi - teori, praksis og perspektiv, Columbus1999, s. 74-87

Den kreative klasse er den nye lavadel i Europa, Berlingske Tidende 29/11-07

Tid og stilhed bliver fremtidens luksus, Ringkøbing-Skjern Dagblad 5/9-07

BNP-tal skuffer stort, Ritzaus Bureau 30/8-07

Børnefamilier sparer på gaverne, Fyns Stiftstidende 5/12-07

Ansvarlig økonomisk politik efterlyses, Berlingske Tidende 11/12-07

Boligkrise koster 5000 job i byggebranchen, Berlingske Tidende 12/12-07

Anders Foghs solo-snold, Politiken 5/12-07

Julegaver for 10 mia, Frederiksborg Amts Avis 6/1207

www.danmarksstatistik.dk

 

Omfang 18.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Formulere faglige sammenhænge
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Sammenligne samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge økonomiske prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • It
  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

EU - visioner for fremtiden

Indhold

Vestergaard, A. M. og M. Fenger-Grøndahl, EU's dilemmaer - hvad sker der?, Informations Forlag, 2006 s. 11-16

www.eu-oplysningen.dk: Faktablade om EU-parlamentet, Kommissionen, Ministerrådet og beslutningsprocesserne

Branner, H. Det ny Europa, Columbus 4. udgave 2002, s. 90-96, 145-153

Selvvalgt materiale til projekter med flg. temaer: EU og Tyrkiet, EU og borgerne, EU og føderationstanker og EU og danskerne

 

Omfang 15.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Velfærdsstatens udfordringer

Indhold

G. Friisberg. Politik og økonomi, Columbus 2006. s. 291-310

Ti-årsoversigten 2007

Kronede dage for landets privathospitaler, Politiken 11/4-08

Tag ansvar for de gamle, B.T 9/4-08

Danske filmanmeldere er uenige om Sicko, Politiken 24/9-07

Uddrag fra Sicko af Micheal Moore

 

 

Omfang 15.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Argumentere og indgå i dialog
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Skelne typer af argumenter, udsagn og forklaringer
  • Undersøge et politikområde
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger
  • Undersøge økonomiske prioriteringsproblemer

Almene mål

  • Argumentation
  • Evaluering af læreproces
  • Faglige spørgsmål
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Utilpassede unge

Indhold

Faktalink om utilpassede unge. www.skoda.emu.dk/skoda-cgi/faktalink (20 sider)

B. Jacobsen, m.fl. Sociologi og modernitet. Columbus 4. oplag 2000. s. 9-17

M. Nygaard Christoffersen, m.fl. Ungdomssociologi. Columbus 2. udg. 2. oplag 2006. s. 105-116

Gadebørn i dag, www.redbarnet.dk/gadeb%C3B8rn/gadeb%C3%B8rn

Ridderlivet hjælper utilpassede unge, Socialpædagogen 21/2-02 nr. 4

I pigernes vold, Viborg Stifts Folkeblad 5/3-08

Film: 110% Greve, Nordisk Film 2004

Projekt om selvvalgt delemne, der belyses metodisk.

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende metoder
  • Dokumentere viden om udviklingstendenser
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre
  • Formidle og anvende diagrammer, modeller, tabeller og beregninger
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde