Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Samfundsfag, C |
Lærere | Erik Arge |
Hold | 2007-08-01 sa/1u |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-17 |
Indhold |
B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 7 - 24. Artikler: Politiken 2/9 - 00: "Pædagogiseringen breder sig" |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed udgangspunkt i de faglige mål skal eleverne være i stand til at reflektere over sin egen hverdag, samt have et fagligt fundament til de kommende forløb, omhandlende levekår og livsstil. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
B. Jacobsen m. fl. "Liv i Danmark" forlaget Columbus 2005. Kapitel 8: Samfundsfaglig metode, s. 148 - 168. Politiken 12/8 - 07, Hans Bonde: "Ikaros fra Tølløse" |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne på baggrund af samfundsfaglig survey-metode gennemfører en menings- og adfærdsmåling om fænomente "doping". Elevgrupperne vælger selv deres respondenter og argumenterer for hvorfor netop disse respondenter er udvalgt. Efter optælling præsenteres de væsentligste resultater og relevante fænomen/årsagssammenhænge søges forklaret. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 25 - 41. Artikler: Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin 14/10 - 02: "Den kreative klasse" Fyns Stiftstidende 19/9 - 07: "Stemningen er vendt" Berlingske tidendes Nyhedsmagasin 14/1- 02: "De smitsomme" Jyllandsposten 21/10 - 07, Emilia van Hauen: "Uklædelig tilbedelse af misbrug" Links: www.ge9.dk |
Omfang | 9.0 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal tilegne sig viden om sociale forhold i det senmoderne Danmark og anvende denne viden på konkret case-undersøgelse. Reflektioner om fordele og ulemper ved en livsstil inden for den kreative klasse i relation til ungdommens udannelses- og karrierevalg vil indgå som et væsentligt element. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bøger: B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 42 - 56 G. Friisberg (2006): Politik og økonomi, s. 111 - 119 (Valg og valgkamp) Artikler: Søndagsavisen 28/10 - 07: "Stjernen vinder" Information 25/10 - 07: "Fogh: Jeg er velfærdsstatens stabile forvalter" Politiken 27/10 - 07: "Vestager udløser Foghs første krisemøde" Politiken 27/10 - 07: "Pengeløs. Vælgerne skal vindes på gadeplan" Politiken 20/11 - 07: "Helle Thorning og Pia Kjærsgaard i ny alliance" Politiken 21/11 - 07: "Spisetid. Kannibaler på spil i dansk politik Links: http://www.folketinget.dk |
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Målet er at give eleverne en faglig indsigt på hvilket normativt grundlag, de politiske partier bygger deres politiske politik. Denne viden skal videre bruges til at perspektivere de sociale og samfundsøkonomiske sammenhænge, som ideologierne historisk og nutidigt indgår i. Yderligere skal partiernes ideologiske placeringer inddrages i analyser af valgkampsstrategier og samarbejdsmuligheder i Folketinget efter valget i november 07
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 57 - 70.
|
Omfang | 4.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er dels en forståelse af demokratibegrebets normative og empiriske indhold, og dels en reflektering og stillingtagen til hvorledes begrebet anvendes i dagligdagen og i samfundspolitiske sammenhænge. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 71 - 86.
|
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne i snæver forstand er klar over det politiske systems virkemåde i Danmark. I bred forstand - hvor de sociale sammenhænge og ideologiske og demokratiske overvejelser indgår - har de undersøgt forskellige politiske cases og udledt konklusioner, som hviler på fagligt grundlag. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litt.: B. Jacobsen og O. Outsen. Liv i Danmark. s.87-116 J. Bencke m. fl. Danskerne i samfundet. s.22-32. Artikler: Politiken 25/10-07: Vækst øger udstødning Nyt fra Danmarks Statistik, 26/7-06: Andelen på overførselsindkomst har bidt sig fast Politiken 31/3-08: Vi bliver rigere, men uligheden stiger Fyns S. 7/2-08: Flere hænger fast i fattigdom Politiken 1/2--08: Hovedstaden har rekord i skæv opsparing Politiken 13/10-07: Vi måler på 117 andre måder Politiken 13/10-07: Lad os fjerne fattigdommen Politiken 25/1-08: Mere uddannelse til de ledige Politiken 5/2-08: Svage ledige finder jobs Politiken 6/2-08: Lars Løkke: Fornuftens finanslov + flere små artikler Weekendavisen 6/2-08: Farligt finanslovsforslag. |
Omfang | 16.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af viden om økonomisk politik (finans- og beskæftigelsespolitik) og velfærdssamfundet skal eleverne kunne forholde sig til og perspektivere politiske udtalelser angående beskæftigelse, ulighed og Danmarks økonomiske situation. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
B. Jacobsen og O. Outsen: Liv i Danmark s. 116-145. Mellemfolkeligt Samvirke 2002. Artikler fra "Ret eller vrang for Jordens syersker": Kansas - Danmarks internationale kedeldragt - Vi skulle jo bare have et arbejde. Artikelkompendium om OL i Beijing/Kina og menneskerettigheder i Tibet (Projektforløb) |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i den opnåede viden, arbejdes der med følgende cases: Den odensianske beklædningsfabrik Kansas og OL i Beijing.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|