» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag, 2007-08-01 sa/1u (1u sa)

Samfundsfag, 2007-08-01 sa/1u (1u sa)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Erik Arge
Hold 2007-08-01 sa/1u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-17

Sociologi: Identitet og socialisation

Indhold

B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 7 - 24.

Artikler:

Politiken 2/9 - 00: "Pædagogiseringen breder sig"

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i de faglige mål skal eleverne være i stand til at reflektere over sin egen hverdag, samt have et fagligt fundament til de kommende forløb, omhandlende levekår og livsstil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 1 Doping

Indhold

B. Jacobsen m. fl. "Liv i Danmark" forlaget Columbus 2005. Kapitel 8: Samfundsfaglig metode, s. 148 - 168. 

Politiken 12/8 - 07, Hans Bonde: "Ikaros fra Tølløse"
Politiken 1/9 - 98, Lars Bøgeskov: "Amerikanere er klar til at dope sig ihjel"
Berlingske Tidende 1/4 - 03, Trine Munk-Petersen: "De kan bare komme an, motionister skyder genvej
Antidoping Danmark: Lov om forbud mod visse dopingmidler

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

Progression

Målet er, at eleverne på baggrund af samfundsfaglig survey-metode gennemfører en menings- og adfærdsmåling om fænomente "doping". Elevgrupperne vælger selv deres respondenter og argumenterer for hvorfor netop disse respondenter er udvalgt. Efter optælling præsenteres de væsentligste resultater og relevante fænomen/årsagssammenhænge søges forklaret.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Sociologi: Levekår og livsstil

Indhold

B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s.  25 - 41.

Artikler:

Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin 14/10 - 02: "Den kreative klasse"

Fyns Stiftstidende 19/9 - 07: "Stemningen er vendt"

Berlingske tidendes Nyhedsmagasin 14/1- 02: "De smitsomme"

Jyllandsposten 21/10 - 07, Emilia van Hauen: "Uklædelig tilbedelse af misbrug"

Links: www.ge9.dk

Omfang 9.0
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi

Almene mål

Progression

Eleverne skal tilegne sig viden om sociale forhold i det senmoderne Danmark og anvende denne viden på konkret case-undersøgelse. Reflektioner om fordele og ulemper ved en livsstil inden for den kreative klasse i relation til ungdommens udannelses- og karrierevalg vil indgå som et væsentligt element.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Politik: Ideologier - Folketingsvalg nov. 07

Indhold

Bøger:

B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s.  42 - 56

G. Friisberg (2006): Politik og økonomi, s. 111 - 119 (Valg og valgkamp)

Artikler:

Søndagsavisen 28/10 - 07: "Stjernen vinder"

Information 25/10 - 07: "Fogh: Jeg er velfærdsstatens stabile forvalter"

Politiken 27/10 - 07: "Vestager udløser Foghs første krisemøde"

Politiken 27/10 - 07: "Pengeløs. Vælgerne skal vindes på gadeplan"

Politiken 20/11 - 07: "Helle Thorning og Pia Kjærsgaard i ny alliance"

Politiken 21/11 - 07: "Spisetid. Kannibaler på spil i dansk politik

Links:

http://www.folketinget.dk

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

Progression

Målet er at give eleverne en faglig indsigt på hvilket normativt grundlag, de politiske partier bygger deres politiske politik. Denne viden skal videre bruges til at perspektivere de sociale og samfundsøkonomiske sammenhænge, som ideologierne historisk og nutidigt indgår i. Yderligere skal partiernes ideologiske placeringer inddrages i analyser af valgkampsstrategier og samarbejdsmuligheder i Folketinget efter valget i november 07

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Politik: Demokratiformer

Indhold

B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 57 - 70.

 

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

Progression

Målet er dels en forståelse af demokratibegrebets normative og empiriske indhold, og dels en reflektering og stillingtagen til hvorledes begrebet anvendes i dagligdagen og i samfundspolitiske sammenhænge.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Politik: Det politiske system

Indhold

B. Jacobsen & O. Outzen: "Liv i Danmark" (2005) s. 71 - 86.

 

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

Progression

Målet er, at eleverne i snæver forstand er klar over det politiske systems virkemåde i Danmark. I bred forstand - hvor de sociale sammenhænge og ideologiske og demokratiske overvejelser indgår - har de undersøgt forskellige politiske cases og udledt konklusioner, som hviler på fagligt grundlag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Velfærd og økonomisk politik

Indhold

Litt.:

B. Jacobsen og O. Outsen. Liv i Danmark. s.87-116

J. Bencke m. fl. Danskerne i samfundet. s.22-32.

Artikler:

Politiken 25/10-07: Vækst øger udstødning

Nyt fra Danmarks Statistik, 26/7-06: Andelen på overførselsindkomst har bidt sig fast

Politiken 31/3-08: Vi bliver rigere, men uligheden stiger

Fyns S. 7/2-08: Flere hænger fast i fattigdom

Politiken 1/2--08: Hovedstaden har rekord i skæv opsparing

Politiken 13/10-07: Vi måler på 117 andre måder

Politiken 13/10-07: Lad os fjerne fattigdommen

Politiken 25/1-08: Mere uddannelse til de ledige

Politiken 5/2-08: Svage ledige finder jobs

Politiken 6/2-08: Lars Løkke: Fornuftens finanslov + flere små artikler

Weekendavisen 6/2-08: Farligt finanslovsforslag.

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge aktuel politisk beslutning
  • Undersøge prioriteringsproblemer

Almene mål

Progression

På baggrund af viden om økonomisk politik (finans- og beskæftigelsespolitik) og velfærdssamfundet skal eleverne kunne forholde sig til og perspektivere politiske udtalelser angående beskæftigelse, ulighed og Danmarks økonomiske situation.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Globalisering og det internationale politiske system

Indhold

B. Jacobsen og O. Outsen: Liv i Danmark s. 116-145.

Mellemfolkeligt Samvirke 2002. Artikler fra "Ret eller vrang for Jordens syersker": Kansas - Danmarks internationale kedeldragt - Vi skulle jo bare have et arbejde.

Artikelkompendium om  OL i Beijing/Kina og menneskerettigheder i Tibet (Projektforløb)

Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Argumentere/indgå i dialog
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i den opnåede viden, arbejdes der med følgende cases: Den odensianske beklædningsfabrik Kansas og OL i Beijing.

Projektet om OL skal få eleven til at kunne perspektivere hvorledes aktørene i det internationale system påvirkes og reagerer på protestbevægelsernes aktioner for Tibet. Hvilke holdninger indtager de danske politiske partier og hvorfor?

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer