» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Samfundsfag 2006 Sa/n (1n) grundforløb

Samfundsfag 2006 Sa/n (1n) grundforløb

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, B
Lærere Gunhild Jensen
Hold 2006-08-01 Sa/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-10-01

Ungdom og identitetsdannelse(1n)

Indhold 1. Unge i dag. Vi læser artiklen ”Unges infantile krav”.
2. Ungdom før og nu. Vi skal læse de to historier om Johnny og Jesper.(kopi)
3. Identitetsdannelse i det sen-moderne samfund. A. Giddens er en af de centrale teoretikere når det drejer sig om beskrivelsen af det aktuelle samfund. Vi skal læse om Giddens teori om det sen-moderne.s. 9-15 i liv i dk læses (kopi).
4. Identitetens byggesten. En anden central teori om identitetsdannelse er E. Eriksons teori, derfor skal vi læse den. S. 15-17 i liv i dk læses.
5. Familiens betydning. Vi skal se på familiens betydning for identiteten og forskellige typer af familier. S. 58-65 i dit samfund læses (kopi).
6. Livsstile og identitet. S 36-41 i liv i dk læses
7. Mini-projekt om unge i Danmark. (diverse artikler hentet fra nettet).
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Problemformulering
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Politisk kommunikation

Indhold Dit samfund. Ole Hedgaard Jensen. Politisk kommunikation. S. 101-125.
Benny Jacobsen og Ove Outzen. Liv i danmark. S. 42-56.
Film: Kongekabalen.
Materiale om partierne hentet fra internettet.
Aktuelle avis artikler.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere og indgå i dialog
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige arbejdsformer
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Det multikulturelle samfund

Indhold Interview: Nagieb Khaja (Repræsentanten )
Weekendavisen 19 januar 2007.
Skoleliv: 9.a vil helst være helt almindelig
Jyllands-Posten 20 august 2006

Jørgen Winding. Basis-samf. Systime 2005.
S. 21-24 og 29-33

Mogens Nygaard Christoffersen. Ungdomssociologi.Columbus. Dansker, tyrker eller noget helt tredje. S.232-254
Dansk flygtninge hjælp. 25 spørgsmål og svar. 2005

Statsborger test. Dr. Dk.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende begreber og enkle teorier
  • Forklare sociale og kulturelle mønstre

Almene mål

  • Argumentation
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde