» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » samfundsfag 2007-08-01 3SA (3g SA)(3.a,3.b,3.n,3.m)

samfundsfag 2007-08-01 3SA (3g SA)(3.a,3.b,3.n,3.m)

Termin hele året
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, A
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2007-08-01 3SA
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-29

Repetitionsopgaver

Indhold

eksempler på stud. eks. opgaver

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Tilnærme et fælles udgangspunkt for et hold sammensat fra mange klasser, der hver især også opgiver, det de har læst i 1.g og 2.g

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Økonomi, offentlig sektor/markedet

Indhold

Kåre Clemmesen og Per Heriksen: Økonomi s 209-231

Materiale vedr. velfærdsforslag, finanslov , arbejdsmarkedsforhold og finansmarkeder

Pol d.04-09-07: "Bentsen: En rigtig god aftale" + "Skattestriden mellem DF og kons. fortsætter"

Pol d. 17-08-07: Slutspil: Ret til velfærd

Information d. 15-09-07: S vil have lavere vækst i offentligt forbrug

Inf. d.14-09-07: DF kræver solidaritet af fagbevægelsen

Pol: 18-07-07 Flere får pension p.g.a stress

Johannes Andersen m.fl: Nye Veje i Politik.... s 37-39

Benny Jacobsen m.fl.: Liv i Velfærdsstaten s 116-119

Benny Jacobsen m.fl. Liv i Danmark s 98

Peter Munk Christiansen m.fl. Demokrati, magt og Politik i Danmark s 205-215

Information d. 29-09-05: Den ulidelige vindermodel

Information d. 13-10-07: Konkurrencestat

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Forklare effektivitetshindringer
  • Formidle og anvende tabeller, diagrammer, modeller og beregninger
  • Formulere empiriske og teoretiske sammenhænge

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering

Progression

Udfolde sammenhængen mellem økonomiske, politiske og sociale forhold

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

vælgere, klasser, grupper, livsstil, nye politiske skel

Indhold

Peter Munk Christiansen: Demokrati, magt og Politik, s 35-55, 63-72 

Information d. 27-10-07: Hvad står til valg?

Information 25-10-07: Vigtigste valg

Peter Munk Christiansen: Demokrati og Magt s 159-170, 175-188, 72-84, 86-90

Pol. d.24-11-07: Derfor skal vi af med EU-forbehold

Jyll.Post 16-11-07: Fukuyama gjorde op med Nyliberalismen.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Sammenligne og forklare ændringer i mønstre
  • Undersøge et politikområde

Almene mål

  • Argumentation
  • Forskellige kulturer
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Afdække sammenhæng mellem postmoderne samfundsforhold, politiske konflikter og politiske former

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Teori og metode

Indhold

Peter Munch Christensen, Asbjørn Sonne Nørgaard: Demokrati, magt og politik i Danmark s 233-252

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Formulere empiriske og teoretiske sammenhænge
  • Skelne mellem typer argumenter, forklaringer og teorier
  • Undersøge samfundsmæssige problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Supplere arbejdet i AT med specifikt arbejde med samfundsvidenskablige teorier og metoder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Globalisering og sikkerhedspolitik

Indhold

Hans Branner: International Politik s. 64-73, 161-175

Hans Branner: Global Politik 10-37

Jyll.Post d.14-09-07: Dollarfald det næste år

Information d.17-11-07: Globaliseringens Paradoks

Information d.27-11-07: Dollaren vil komme sig

Politiken d.10-02-08: Rusland hævder sig som stormagt

Information d 13-02-08: Europa dropper krav om demokrati i Centralasien

Peter Munk Christiansen: Demokrati, magt og politik s 188-96

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere empiriske og teoretiske sammenhænge

Almene mål

  • Gruppearbejde

Progression

Forstå sikkerhedspolitik og globalisering hver for sig og være i stand til at se sikkerhedspolitiske konsekvenser af forskellige former for globalisering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Dansk Udenrigspolitik

Indhold

Hans Branner: International Politik s 104-107, 124-136

Sophie Mthiesen: Når Småstaten fører stormagtspolitik s 34-37

Diverse artikler

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Forstå udenrigspolitik, specielt dansk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Projekt: Afbrændinger og uro blandt 2.-genrations indvandrere

Indhold

Forskellige massemedier, hentet på infomedia, og diverse hjemmesider. Meteriale vedrørende integrationsteorier, kultur, kultursammenstød, kriminalitetsteorier og livsstilsanalyse.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Formulere problemformulering. Anvende samfundsvidenskablig teori og metode

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Økonomiske sammenhænge

Indhold

Kåre Clemmesen og Per henriksen: Økonomi s 31-40, 53-55, 97-123, 197-204, 209-215

+diverse materiale

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Sammenligne og forklare ændringer i mønstre
  • Sammenligne samfund på forskellige udviklingstrin

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Anvende teorier om sammenhænge til forståelse af forskellige markeders udvikling og funktion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Beslutningsprocesser, klasse- gruppe eller individbaggrund.

Indhold

Peter Munk Christiansen: Demokrati, magt og Politik s 35-45, 215-233. + diverse artikler

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Argumentere i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
  • Formulere empiriske og teoretiske sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring

Progression

Eleverne beskæftiger sig med, ud fra forskellige grundantagelser, at argumentere for samfundsudvikling, bla. bestem af politiske beslutninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning