Termin | hele året |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Samfundsfag, A |
Lærere | Steen Borg Rasmussen |
Hold | 2007-08-01 3SA |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-29 |
Indhold |
eksempler på stud. eks. opgaver |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTilnærme et fælles udgangspunkt for et hold sammensat fra mange klasser, der hver især også opgiver, det de har læst i 1.g og 2.g |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kåre Clemmesen og Per Heriksen: Økonomi s 209-231 Materiale vedr. velfærdsforslag, finanslov , arbejdsmarkedsforhold og finansmarkeder Pol d.04-09-07: "Bentsen: En rigtig god aftale" + "Skattestriden mellem DF og kons. fortsætter" Pol d. 17-08-07: Slutspil: Ret til velfærd Information d. 15-09-07: S vil have lavere vækst i offentligt forbrug Inf. d.14-09-07: DF kræver solidaritet af fagbevægelsen Pol: 18-07-07 Flere får pension p.g.a stress Johannes Andersen m.fl: Nye Veje i Politik.... s 37-39 Benny Jacobsen m.fl.: Liv i Velfærdsstaten s 116-119 Benny Jacobsen m.fl. Liv i Danmark s 98 Peter Munk Christiansen m.fl. Demokrati, magt og Politik i Danmark s 205-215 Information d. 29-09-05: Den ulidelige vindermodel Information d. 13-10-07: Konkurrencestat |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionUdfolde sammenhængen mellem økonomiske, politiske og sociale forhold |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Munk Christiansen: Demokrati, magt og Politik, s 35-55, 63-72 Information d. 27-10-07: Hvad står til valg? Information 25-10-07: Vigtigste valg Peter Munk Christiansen: Demokrati og Magt s 159-170, 175-188, 72-84, 86-90 Pol. d.24-11-07: Derfor skal vi af med EU-forbehold Jyll.Post 16-11-07: Fukuyama gjorde op med Nyliberalismen. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAfdække sammenhæng mellem postmoderne samfundsforhold, politiske konflikter og politiske former |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Munch Christensen, Asbjørn Sonne Nørgaard: Demokrati, magt og politik i Danmark s 233-252 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSupplere arbejdet i AT med specifikt arbejde med samfundsvidenskablige teorier og metoder |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Branner: International Politik s. 64-73, 161-175 Hans Branner: Global Politik 10-37 Jyll.Post d.14-09-07: Dollarfald det næste år Information d.17-11-07: Globaliseringens Paradoks Information d.27-11-07: Dollaren vil komme sig Politiken d.10-02-08: Rusland hævder sig som stormagt Information d 13-02-08: Europa dropper krav om demokrati i Centralasien Peter Munk Christiansen: Demokrati, magt og politik s 188-96 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForstå sikkerhedspolitik og globalisering hver for sig og være i stand til at se sikkerhedspolitiske konsekvenser af forskellige former for globalisering |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Branner: International Politik s 104-107, 124-136 Sophie Mthiesen: Når Småstaten fører stormagtspolitik s 34-37 Diverse artikler |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForstå udenrigspolitik, specielt dansk |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Forskellige massemedier, hentet på infomedia, og diverse hjemmesider. Meteriale vedrørende integrationsteorier, kultur, kultursammenstød, kriminalitetsteorier og livsstilsanalyse. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFormulere problemformulering. Anvende samfundsvidenskablig teori og metode |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kåre Clemmesen og Per henriksen: Økonomi s 31-40, 53-55, 97-123, 197-204, 209-215 +diverse materiale |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAnvende teorier om sammenhænge til forståelse af forskellige markeders udvikling og funktion |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Peter Munk Christiansen: Demokrati, magt og Politik s 35-45, 215-233. + diverse artikler |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne beskæftiger sig med, ud fra forskellige grundantagelser, at argumentere for samfundsudvikling, bla. bestem af politiske beslutninger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|