» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » samfundsfag 2007-08-01 sa/1b (1b sa) hele året

samfundsfag 2007-08-01 sa/1b (1b sa) hele året

Termin hele året
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, C
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2007-08-01 sa/1b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

mig og min omverden, kontrolsamfund

Indhold

Hvorfor ryger Nille, Ebbe Hansen og Benny Jacobsen: 90érnes mennesker og samfund, s16-17, s 60-69, pol 14-08-07: Rygestop, Indsigt og udsyn kap 1 og 2. Politiken: 15-08-07: Forbud: En kamp på vilje ikke på viden.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Skelne mellem typer af argumenter
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Identitetsdannelse,levekår, livsstil og livsform, socialkarakter

Indhold

Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 58-69 , Ebbe Hansen og Benny Jacobsen: 90érnes mennesker og samfund, m.m. Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark: 36-42, Information 22-09-07: Livslang skolegang. Cases Helle Holt, Karen Nielsen

Pol 14-08-07: Rygestop

Pol 15-08-07: Forbud: En kamp på vilje ikke på viden

Information 22-09-07 Livslang Skolegang gode elever

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål

Progression

Eleverne skal opnå forståelse for identitetsdannelsen i det senmoderne samfund. De skal kunne identificere livsformer og livsstile, samt andre delvis skjulte kulturformer. Formålet er at de skal kunne anvende dem i analyser af politiske valg.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Systemverden - livsverden

Indhold

Ebbe Hansen og Benny Jacobsen: 90érnes mennesker og samfund m.m. s 60-70

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglige spørgsmål

Progression

forstå forskellene mellem, relationer i systemverdenen og livsverdenen. De skaql se udviklingen i retning af stadig mere dominerende systemverden

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

ideologier, nye politiske skel, livsstil, valg

Indhold

Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund: S17-29 , Benny Jacobsen m.fl.: liv i Danmark: S42-58, Materiale hentet på nettet vedr ideologier, partier og aktuel politik. Johannes Andersen m.fl. Nye Veje i Politik.... s 39 (Molins model) Avisartikler m.m. om valget.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere/indgå i dialog
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Skelne mellem typer af argumenter

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

forstå udviklingen fra de traditionelle ideologier, de store fortællinger til de "små individuelle fortællinger"

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Demokrati, magt og politisk system

Indhold

Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 30-49, Benny Jacobsen m.fl.: Liv i Danmark s 60-61, 74, 78-86. Jyll.Post: 13-11-07 , Pol. 10-12-07: Tavshed, Jyll. Post: 23-11-07: Foghs farvel til kontrakter

Johannes Andersen m.fl: Nye veje..... s39 (Molins model)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Redegøre for aktuelle politiske problemer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

Forståelse af at systemet er et magtsystem og hvordan det fungerer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Økonomi og velfærdssamfund

Indhold

Benny Jacobsen m.fl. Liv i Danmark s 86-102, 25-32 + avisartikler.

Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 92-100

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Undersøge aktuel politisk beslutning

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Eleverne skal opnå forståelse af grundlæggende økonomiske sammenhænge, forskellige velfærdsmodeller samt disses sammenhænge med ideologier og økonomisk politik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Globalisering, EU og menneskerettigheder

Indhold

Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 126-150, 56-57 + diverse artikler og materiale fra "nettet", bl.a. Lissabontraktaten, FN´s verdenserklæring m.m.

Benny Jacobsen: Liv i Danmark s 136-143

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Påvise sammenhænge mellem variable
  • Redegøre for aktuelle politiske problemer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Forstå udviklingen i menneskerettighederne og deres ideologiske sammenhænge. 1.- og 2. generation. Udbredelsen i takt med globalisering og udvikling i internationalt samarbejde. EU som en særlig form.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde