| Termin | hele året |
| Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
| Uddannelse | STX |
| Fag og niveau | Samfundsfag, C |
| Lærere | Steen Borg Rasmussen |
| Hold | 2007-08-01 sa/1b |
| Beskrivelse | Ingen |
| Sidst opdateret | 2008-04-30 |
| Indhold |
Hvorfor ryger Nille, Ebbe Hansen og Benny Jacobsen: 90érnes mennesker og samfund, s16-17, s 60-69, pol 14-08-07: Rygestop, Indsigt og udsyn kap 1 og 2. Politiken: 15-08-07: Forbud: En kamp på vilje ikke på viden. |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 58-69 , Ebbe Hansen og Benny Jacobsen: 90érnes mennesker og samfund, m.m. Benny Jacobsen og Ove Outzen: Liv i Danmark: 36-42, Information 22-09-07: Livslang skolegang. Cases Helle Holt, Karen Nielsen Pol 14-08-07: Rygestop Pol 15-08-07: Forbud: En kamp på vilje ikke på viden Information 22-09-07 Livslang Skolegang gode elever |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå forståelse for identitetsdannelsen i det senmoderne samfund. De skal kunne identificere livsformer og livsstile, samt andre delvis skjulte kulturformer. Formålet er at de skal kunne anvende dem i analyser af politiske valg. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ebbe Hansen og Benny Jacobsen: 90érnes mennesker og samfund m.m. s 60-70 |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progressionforstå forskellene mellem, relationer i systemverdenen og livsverdenen. De skaql se udviklingen i retning af stadig mere dominerende systemverden |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund: S17-29 , Benny Jacobsen m.fl.: liv i Danmark: S42-58, Materiale hentet på nettet vedr ideologier, partier og aktuel politik. Johannes Andersen m.fl. Nye Veje i Politik.... s 39 (Molins model) Avisartikler m.m. om valget. |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progressionforstå udviklingen fra de traditionelle ideologier, de store fortællinger til de "små individuelle fortællinger" |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 30-49, Benny Jacobsen m.fl.: Liv i Danmark s 60-61, 74, 78-86. Jyll.Post: 13-11-07 , Pol. 10-12-07: Tavshed, Jyll. Post: 23-11-07: Foghs farvel til kontrakter Johannes Andersen m.fl: Nye veje..... s39 (Molins model) |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForståelse af at systemet er et magtsystem og hvordan det fungerer |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Benny Jacobsen m.fl. Liv i Danmark s 86-102, 25-32 + avisartikler. Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 92-100 |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå forståelse af grundlæggende økonomiske sammenhænge, forskellige velfærdsmodeller samt disses sammenhænge med ideologier og økonomisk politik |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
| Indhold |
Ole Hedegaard Jensen: Dit Samfund s 126-150, 56-57 + diverse artikler og materiale fra "nettet", bl.a. Lissabontraktaten, FN´s verdenserklæring m.m. Benny Jacobsen: Liv i Danmark s 136-143 |
| Omfang | |
| Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForstå udviklingen i menneskerettighederne og deres ideologiske sammenhænge. 1.- og 2. generation. Udbredelsen i takt med globalisering og udvikling i internationalt samarbejde. EU som en særlig form. |
| Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|