» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » samfundsfag 2007-08-01 SA/k (1k SA) 1.g

samfundsfag 2007-08-01 SA/k (1k SA) 1.g

Termin hele året
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Samfundsfag, A
Lærere Steen Borg Rasmussen
Hold 2007-08-01 SA/k (2k SA)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-06-16

AT 1, samfundsfagsdel:Mig og min omverden

Indhold

Pol. 14-08-07: Rygestop. Hvorfor ryger Nille, forskellige problemstillinger, Liv i Danmark: 7-12, 32-46, Pol: 15-08-07 Forbud, Mundtlig formidling, 90érnes mennesker og samfund s 60-69, Indsigtb og Udsyn kap 1 og 2

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale
  • Gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Identitetsdannelse, levekår, livsstil og livsform

Indhold

Liv i Danmark s 7-23, 32-42, tekster, diverse avisartikler, Pol: Forbudsdanmark og Forbud, Information 22-09-07: Livslang Skolegang. Cases: Helle Holt, Karen Nielsen, film.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
  • Formulere empiriske og teoretiske sammenhænge
  • Gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde

Systemverden, livsverden, kontrolsamfund

Indhold

Liv i Danmark og 90érnes mennesker og samfund s 60-69, avisartikler Dit Samfund: tekst 4.5 Thomas Højrup

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
  • Formidle og anvende tabeller, diagrammer, modeller og beregninger
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

ideologier, nye politiske skel, livsform og livsstil

Indhold

Liv i Danmark s 42-58, Dit Samfund s 19, Materiale på nettet fra bl.a. partiernes hjemmesider, samfundsstatistik og meningsmålinger.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Valg, demokrati og Politisk System

Indhold

Liv i Danmark s 58-86 samt avisartikler, udsendelser m.m. om valget, avisartikler om diskussion af folkeafstemning om ny EU-traktat m.m.. Eksempler på lovgivningsproces. Jyll. Post 13-11-07 EU, Pol 10-12-07: Tavshed, Jyll.Post 23-11-07:  Foghs farvel til kontrakter. Pol 1-12-02: Hvad Demokrati er.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Argumentere i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Velfærd

Indhold

Per Kongshøj Madsen og Ernst Jensen s 40-62

Ole Hedegård Jensen: Dit Samfund s 96-101

Benny Jacobsen: Liv i Danmark s 100-106 og 116-122

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økonomiske sammenhænge

Indhold

Per Kongshøj m.fl. :Samfundets Økonomi s10-40. + diverse materiale, finanslovsforslag m.m.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Politisk kommunikation

Indhold

På tværs af Samfundsvidenskaberne s 29-40

Dit Samfund 101-102, 106-115,

Friisberg s 10-12

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende teorier
  • Formulere empiriske og teoretiske sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Faglig diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Globalisering og menneskerettigheder

Indhold

Benny Jacobsen m.fl.: Liv i Danmark s 130-144

Materiale fra nattet: Verdenserklæringen, Europarådet m.m.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare tendenser internationalt og Danmarks handlemuligheder
  • Formulere problemstillinger og indsamle, anvende og vurdere dansk og fremmedsproget materiale

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Faglige spørgsmål

Progression

Eleverne opnår at forstå globaliseringens betydning for udviklingen af menneskerettigheder, samt får problematiseret det "universelle" i menneskerettighederne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning