» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005-08-01 TyF/2 2g

Tysk, 2005-08-01 TyF/2 2g

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Kirsten Rømer
Hold 2005 TyF/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Identität: Der Mensch-seine Mitmenschen

Indhold Betr.: WM - Das neue Selbstverständnis der Deutschen bzw. das positive Image von Dtl.
Sportfreunde Stiller: „’54,’74,’90, 2006 + 2010
(www.toplyrics.de)
Schlüter, D. Woher kommt unser neues schönes Nationalgefühl?
- Bild-Interview mit M. Matussek, Autor und Kulturchef des „Spiegel“
( www.bild.t-online.de)
Liebesbriefe an die Mannschaft
(Süddeutsche Zeitung, 8. Juli ‚06)
Danke, Klinsi!
(Rheinischer Merkur, 6. Juli ‚06)
Die deutsche Nationalhymne
Die Hymne zum WM-Ausklang: „Eine Liebe, die nie endet“ – Sportfreunde Stiller(www.toplyrics.de)
Die Prinzen: Deutschland
Paul van Dyk/Peter Heppner: „Wir sind wir“ – tekst (+ musikvideo)
(www.toplyrics.de)

Engelmann, R.: Alles klar
(Wagner, G.: Deutsche und Ausländer – Sprogbøger 1994)
Ladiges,A.: Perihan
(Wir meinen 1, v. Jacobsen,H.H. – Gyldendal 1987)
Video: „De skjulte døtre“ (DR)
Fassbinder, R.W.: Angst essen Seele auf + video
(v. Lantow,B./Præstekjær,P - Gad 1979)
Ich bin ein Contergan-Kind
(Wikkelsø Pedersen,E./Graves Sørensen,M.:Ansichten- Systime 1983)
Die toten Hosen: Sacha.. Ein aufrechter Deutscher
Die toten Hosen:Willkommen in Deutschland
PUR: Neue Brücken (+skr. opg.)

Das Leben der anderen (Cafébiografen 09.11.06)
Omfang 48
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Unheimliche-gemeine Geschichten

Indhold Mord im Hotel
(Meiner Meinung nach 1, Gyldendal 1979)
Moser,M.: Sonnenbrand
(Literatur um die Jahrtausendwende - v./ Häckert,L/Hansen,L – Kaleidoscope 1999)
Lenz, S.: Die Flut ist pünktlich
(Café Zentral – Systime 1998)
Losse, B.: Der Junge
(Textmosaik – v./Svendsen, S.F. – Kaleidoscope 1995)
Dorau,A.: Girls in love (lyrik)
Die überspannte Person
Schnitzlers "Süsse Mädeln" - Frauen der Zeit
(Ich küsse ja nicht ihren Verstand - Stücke und Erzählungen von A.S., v./ Olsen,O.R./Halsboe-Larsen,P. - Systime 1996)
Reigen III: Das Stubenmädchen und der junge Herr(Schnitzler,A.: Die dramatischen Werke, 1. Band, Fischer Verlag,Frankfurt am Main, 1962)
„Kannibale von Rotenburg“. Ersehnte Einverleibung
(Art. af T.Kirn 16.1.2006 - www.faz.net.de)
Rammstein: Mein Teil
(www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/meinteil.html)
Mitjas Mörder gefasst
(Hamburger Morgenpost – 02.03.2007)
Hier liegt Mitjas Killer / Sperrt ihn ein…./ Diese toten Kinder…
(Bild – 02.03.2007)
Film: Napola - Elite für den Führer
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatikkursus: adjektiver

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer