» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005-08-01 TyF/2 grundforløb

Tysk, 2005-08-01 TyF/2 grundforløb

Termin vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Mette Fihl
Hold 2005 TyF/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-15

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Jugendliche. Fokus: KRIMINALITÄT

Indhold Jugendliche im Gefängnis(4,4 ns) i(Buntes aus der Presse)
Wenn mein Exfreund aus dem Gefängnis entlassen wird, muss ich um mein Leben bangen ( Buntes aus der Presse,systime 1991)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Videreudvikling af elevernes kommunikative kompetence
Skr:
Oversættelse til tysk, friere opgave i forbindelse med tekst
Mdtl:
Referater og småoplæg på tysk. Samtale, diskussion på tysk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Jugendliche: Liebe

Indhold Inger Vorrath: Die grosse Chance( Textmosaik v. Susanne Svendesen)
Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Kurt Tucholsky:Wo kommen die Löcher im Käse her? (Literatur zum anfassen 1995)
Hugo Timmermann: Marx und Cola(gad 1997)
Video optaget fra dansk tv af Marx und Cola
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal trænes i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus er på præpositioner, hvor der øves kasus og syntaks.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde