Termin | sommer 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Tysk, B |
Lærere | Mette Fihl |
Hold | 2005 TyF/2 |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-15 |
Indhold |
CRAZY; Benjamin Lebert, Tyskforlaget 2000 med tilhørende arbejdsopgaver, oversættelser og arbejdsspørgsmål fra Tyskforlagets hjemmeside. www.tyskforlaget.dk. Desuden afsluttede den tilhørende video. |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jugendliche im Gefängnis(4,4 ns) i(Buntes aus der Presse) Wenn mein Exfreund aus dem Gefängnis entlassen wird, muss ich um mein Leben bangen ( Buntes aus der Presse,systime 1991) |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Videreudvikling af elevernes kommunikative kompetence
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Inger Vorrath: Die grosse Chance( Textmosaik v. Susanne Svendesen) Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Kurt Tucholsky:Wo kommen die Löcher im Käse her? (Literatur zum anfassen 1995) Hugo Timmermann: Marx und Cola(gad 1997) Video optaget fra dansk tv af Marx und Cola |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal trænes i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus er på præpositioner, hvor der øves kasus og syntaks. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Konkurrencemateriale om det at bo:Wohnen fra Högskolan i Skövde og et-minuts-fremlæggelse af et kort emne fra tysk tidsskrift, primært Focus. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt opnå en fornemmelse af anvendeligheden af fremmedsprog og gå fra den teoretiske sproglæring til det praktiske produkt. I øvrigt gennemgang af de tyske verber både regelmæssige, modalverber og de uregelmæsssige både i prøveform som indsættelsesøvelser og i frie skriftlige afleveringer. Målet er at kunne beherske de uregelmæssige verber i præteritum og præsens samt kende forskelle og ligheder i bøjningsformerne. Progressionen er en bevidtshed om tempusforskelle og en bevidst anvendelse af disse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Reifezeugnis, fra Wandrey, U "Kein Schöner Land", rorororo 1982. Gabi und Klaus, Ove Rimi Andersenm. fl. "So ein Rummel", Munksgård 1996 Herbsttag, Rilke, R.M."Spigelungen" af N.K. Stimpel, ålykke, 1990 Der Panther, Rilke, R.M."Spiegelungen" af N.K. Stimpel, ålykke, 1990, samt cd med musikalske fortolkninger af Rilkedigte af forskellige tyske kunstnere. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at kunne redegøre for et digt, for derpå at fortolke og analysere og slutteligt perspektivere. Progressionene er at arbejde med flere taksonomiske niveauer i en arbejdsgang. Ligeledes arbejdes der sideløbende med adjektivernes bøjning, da det er relevant i en lyrisk sammenhæng. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|