» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005-08-01 TyF/2 studieretningsforløb i 1.g

Tysk, 2005-08-01 TyF/2 studieretningsforløb i 1.g

Termin sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Mette Fihl
Hold 2005 TyF/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-15

CRAZY: en ung handicappets hverdag

Indhold CRAZY; Benjamin Lebert, Tyskforlaget 2000 med tilhørende arbejdsopgaver, oversættelser og arbejdsspørgsmål fra Tyskforlagets hjemmeside. www.tyskforlaget.dk. Desuden afsluttede den tilhørende video.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Jugendliche. Fokus: KRIMINALITÄT

Indhold Jugendliche im Gefängnis(4,4 ns) i(Buntes aus der Presse)
Wenn mein Exfreund aus dem Gefängnis entlassen wird, muss ich um mein Leben bangen ( Buntes aus der Presse,systime 1991)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Videreudvikling af elevernes kommunikative kompetence
Skr:
Oversættelse til tysk, friere opgave i forbindelse med tekst
Mdtl:
Referater og småoplæg på tysk. Samtale, diskussion på tysk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Jugendliche: Liebe

Indhold Inger Vorrath: Die grosse Chance( Textmosaik v. Susanne Svendesen)
Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Kurt Tucholsky:Wo kommen die Löcher im Käse her? (Literatur zum anfassen 1995)
Hugo Timmermann: Marx und Cola(gad 1997)
Video optaget fra dansk tv af Marx und Cola
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal trænes i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus er på præpositioner, hvor der øves kasus og syntaks.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kommunikation: fremmedsproget anvendt i praksis

Indhold Konkurrencemateriale om det at bo:Wohnen fra Högskolan i Skövde og et-minuts-fremlæggelse af et kort emne fra tysk tidsskrift, primært Focus.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder

Progression

At opnå en fornemmelse af anvendeligheden af fremmedsprog og gå fra den teoretiske sproglæring til det praktiske produkt. I øvrigt gennemgang af de tyske verber både regelmæssige, modalverber og de uregelmæsssige både i prøveform som indsættelsesøvelser og i frie skriftlige afleveringer. Målet er at kunne beherske de uregelmæssige verber i præteritum og præsens samt kende forskelle og ligheder i bøjningsformerne. Progressionen er en bevidtshed om tempusforskelle og en bevidst anvendelse af disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Multimedieproduktion
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

LYRIK: musik og digte

Indhold Reifezeugnis, fra Wandrey, U "Kein Schöner Land", rorororo 1982.
Gabi und Klaus, Ove Rimi Andersenm. fl. "So ein Rummel", Munksgård 1996
Herbsttag, Rilke, R.M."Spigelungen" af N.K. Stimpel, ålykke, 1990
Der Panther, Rilke, R.M."Spiegelungen" af N.K. Stimpel, ålykke, 1990, samt cd med musikalske fortolkninger af Rilkedigte af forskellige tyske kunstnere.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Genrer
  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Målet er at kunne redegøre for et digt, for derpå at fortolke og analysere og slutteligt perspektivere. Progressionene er at arbejde med flere taksonomiske niveauer i en arbejdsgang. Ligeledes arbejdes der sideløbende med adjektivernes bøjning, da det er relevant i en lyrisk sammenhæng.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning