» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005-08-01 TyF/4 Eksamenspensum

Tysk, 2005-08-01 TyF/4 Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Sandra Christensen
Hold 2005 TyF/4
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Jugendliche: Jugend & Liebe, Anderssein

Indhold Die Prinzen: Gabi und Klaus (So ein Rummel v. Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Munksgaard 1994)
Irene Rodrian: Ruf mal an (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Brigitte Blobel: In der Kälte (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Rammstein: Wo bist du (under www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/wobistdu.html)
Rammstein: Ohne dich (under www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/ohnedich.html)
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal trænes i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes især mod de svage verbers endelse samt præpositioner og kasus i det hele taget. Derudover sigtes mod at udvide elevernes ordforråd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Märchenland

Indhold Helga Königsdorf: Die Ameisenmetamorphose (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991)
Werner Heiduczek: Der kleine, hässliche Vogel (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991)
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991)
Gudrun Pausewang: Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (kopi)
Die Brüder Grimm: Rotkäppchen (kopi)
Die Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (kopi)
Die Brüder Grimm: Die Sterntaler (Brennpunkt Deutsch, Juli 1/2003)
Uta Claus: Die Sterntaler (Brennpunkt Deutsch, Juli 1/2003)
Erich Fromm: Beispiel einer psychologischen Interpretation von Rotkäppchen (under http://intern.stenhus-gym.dk/Laerere/LO/docs_ty/Grimm/Rotkaeppchen_Fromm.doc)
Omfang 35
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Der arbejdes fortsat med at træne eleverne i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes nu ud over på de svage verber, præpositioner og kasus (herunder artikler og pronominer) også på de stærke verber. Derudover sigtes til stadighed mod at udvide elevernes ordforråd.
Arbejdet med teksterne bevæger sig nu ud over det refererende niveau, og for såvidt teksterne åbner op for det, inddrages der aspekter omkring tysk samfund og kultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Das Dritte Reich und Vergangenheitsbewältigung

Indhold Hans Peter Richter: Damals war es Friedrich (Gekürzte Ausgabe, Forlaget Mols 1997)
Adolf Hitler über Jugenderziehung (Bilder aus der jüngsten Vergangenheit v. H. Ring Hansen og Poul Husum, Gyldendal 1979)
Film: Der Untergang (2004)
Film: Blut und Ehre, del I
Traudl Junge: Bis zur letzten Stunde. Hitlers Sekretärin erzählt ihr Leben (s. 11,4-17; s. 73,28-74,10; s. 76,34-77,15; s. 85,21-86,2; s. 180,16-28; s. 76,16-33; s. 94,36-95,20; s. 121,8-28; s. 146,9-20; s. 149,28-150,9; s. 152,30-37; s. 156,17-157,4; s. 118,3-27; s. 122,5-123,8; s. 130,19-33; s. 202,10-203,20; s. 207,38-208,6
Film: Sophie Scholl - Die letzten Tage
Woher kommt unser neues schönes Nationalgefühl? (Artikel af Dieter Schlüter fra Bild)
Danke, Klinsi! (Artikel af Walther Wuttke fra Rheinischer Merkur d. 6.7.2006)
50 Gründe, warum wir doch die Besten sind (Artikel fra Bild Zeitung d. 6.7.2006)
Die Geschichte der deutschen Nationalhymne (kopi)
Hoffmann von Fallersleben: Das Lied der Deutschen
Omfang 43.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Demokratisk praksis
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet

Progression

På baggrund af de læste tekster og den allerede gennemgåede grammatik arbejdes der fortsat på at videreudvikle elevernes tyske samtalefærdighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Einblick in die moderne Frau

Indhold Milena Moser: Ich habe einen Mann gefunden (Gebrochene Herzen oder Mein erster bis elfter Mord, Krösus Verlag 1990)
Milena Moser: Sonnenbrand (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999)
Milena Moser: Mord im Zug (stil)
Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999)
Sibylle Berg: Nora hat Hunger (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999)
Sibylle Berg: Vera raucht eine (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999)
Sibylle Berg: Ruth langweilt sich (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Samtale og diskussion

Almene mål

  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Den mundtlige sprogfærdighed danner fortsat udgangspunkt for undervisningen. De gennemgåede grammatiske emner samt nu også adjektiver og relativpronominer forsøges inkorporeret i samtalefærdigheden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Unheimliche Geschichten

Indhold Hans Rein: Gang in den Tunnel (Ich und Ich v. Hans Henrik Jacobsen, Gyldendal 1976)
Johann Wolfgang Goethe: Erlkönig (Deutsche Poesie v. Henrik Hertig. E. Kryger Kristensen og Henrik Lange, Gyldendal 1970)
Rammstein: Dalai Lama (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/dalailama.html)
Rammstein: Mein Teil (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/dalailama.html)
Ersehnte Einverleibung (Artikel af Thomas Kirn på FAZ.NET, 16.1.2006)
Heinrich Heine: Der Doktor Saul Ascher und die Vernunft (Unheimliche Geschichten. Träume und Alpträume von Gespenstern und Vampiren v. Eva Botofte, Munksgaard 1997)
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Det læste emne danner udgangspunkt for samtalefærdigheden, dvs. der endnu er fokus på både ordforråd og grammatik. Løst sammensatte verber gennemgås.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Liebe, Verführung, Vergewaltigung

Indhold J.W. Goethe: Heidenröslein (Deutsche Poesie v. Henrik Hertig, E. Kryger Kristensen og Henrik Lange, Gyldendal 1970)
Rammstein: Rosenrot (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/rosenrot.html)
Falco: Jeanny (under http://www.lyrics4all.net/f/falco/falco-3/jeanny.php)
Arthur Schnitzler: Die Dirne und der Soldat (Reigen. Zehn Dialoge, Fischer Taschenbuch Verlag 2004)
Arthur Schnitzler: Der Soldat und das Stubenmädchen (Reigen. Zehn Dialoge, Fischer Taschenbuch Verlag 2004)
"Soeben erschien im Wiener Verlag: Arthur Schnitzler: Reigen." (Anmeldelse af Reigen i Wien um 1900 v. Margrethe Lundorf og Peter Smith. Gyldendal 1992)
J.W. Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag fra Munksgaards tysk antologi fra 1500 til vor tid v. John Bernth og Per El Jørgensen, Munksgaard 1990)
Omfang 13.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Argumentation
  • Hermeneutik
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Den mundtlige sprogfærdighed øves til stadighed primært gennem det læste emne, og det sidste grammatiske emne (konjunktiv) introduceres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde