Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Tysk, B |
Lærere | Sandra Christensen |
Hold | 2005 TyF/4 |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-25 |
Indhold |
Die Prinzen: Gabi und Klaus (So ein Rummel v. Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Munksgaard 1994) Irene Rodrian: Ruf mal an (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Brigitte Blobel: In der Kälte (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Rammstein: Wo bist du (under www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/wobistdu.html) Rammstein: Ohne dich (under www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/ohnedich.html) |
Omfang | 25 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal trænes i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes især mod de svage verbers endelse samt præpositioner og kasus i det hele taget. Derudover sigtes mod at udvide elevernes ordforråd. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Helga Königsdorf: Die Ameisenmetamorphose (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991) Werner Heiduczek: Der kleine, hässliche Vogel (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991) Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991) Gudrun Pausewang: Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (kopi) Die Brüder Grimm: Rotkäppchen (kopi) Die Brüder Grimm: Rumpelstilzchen (kopi) Die Brüder Grimm: Die Sterntaler (Brennpunkt Deutsch, Juli 1/2003) Uta Claus: Die Sterntaler (Brennpunkt Deutsch, Juli 1/2003) Erich Fromm: Beispiel einer psychologischen Interpretation von Rotkäppchen (under http://intern.stenhus-gym.dk/Laerere/LO/docs_ty/Grimm/Rotkaeppchen_Fromm.doc) |
Omfang | 35 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejdes fortsat med at træne eleverne i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes nu ud over på de svage verber, præpositioner og kasus (herunder artikler og pronominer) også på de stærke verber. Derudover sigtes til stadighed mod at udvide elevernes ordforråd.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Peter Richter: Damals war es Friedrich (Gekürzte Ausgabe, Forlaget Mols 1997) Adolf Hitler über Jugenderziehung (Bilder aus der jüngsten Vergangenheit v. H. Ring Hansen og Poul Husum, Gyldendal 1979) Film: Der Untergang (2004) Film: Blut und Ehre, del I Traudl Junge: Bis zur letzten Stunde. Hitlers Sekretärin erzählt ihr Leben (s. 11,4-17; s. 73,28-74,10; s. 76,34-77,15; s. 85,21-86,2; s. 180,16-28; s. 76,16-33; s. 94,36-95,20; s. 121,8-28; s. 146,9-20; s. 149,28-150,9; s. 152,30-37; s. 156,17-157,4; s. 118,3-27; s. 122,5-123,8; s. 130,19-33; s. 202,10-203,20; s. 207,38-208,6 Film: Sophie Scholl - Die letzten Tage Woher kommt unser neues schönes Nationalgefühl? (Artikel af Dieter Schlüter fra Bild) Danke, Klinsi! (Artikel af Walther Wuttke fra Rheinischer Merkur d. 6.7.2006) 50 Gründe, warum wir doch die Besten sind (Artikel fra Bild Zeitung d. 6.7.2006) Die Geschichte der deutschen Nationalhymne (kopi) Hoffmann von Fallersleben: Das Lied der Deutschen |
Omfang | 43.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionPå baggrund af de læste tekster og den allerede gennemgåede grammatik arbejdes der fortsat på at videreudvikle elevernes tyske samtalefærdighed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Milena Moser: Ich habe einen Mann gefunden (Gebrochene Herzen oder Mein erster bis elfter Mord, Krösus Verlag 1990) Milena Moser: Sonnenbrand (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999) Milena Moser: Mord im Zug (stil) Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999) Sibylle Berg: Nora hat Hunger (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999) Sibylle Berg: Vera raucht eine (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999) Sibylle Berg: Ruth langweilt sich (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDen mundtlige sprogfærdighed danner fortsat udgangspunkt for undervisningen. De gennemgåede grammatiske emner samt nu også adjektiver og relativpronominer forsøges inkorporeret i samtalefærdigheden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Hans Rein: Gang in den Tunnel (Ich und Ich v. Hans Henrik Jacobsen, Gyldendal 1976) Johann Wolfgang Goethe: Erlkönig (Deutsche Poesie v. Henrik Hertig. E. Kryger Kristensen og Henrik Lange, Gyldendal 1970) Rammstein: Dalai Lama (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/dalailama.html) Rammstein: Mein Teil (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/dalailama.html) Ersehnte Einverleibung (Artikel af Thomas Kirn på FAZ.NET, 16.1.2006) Heinrich Heine: Der Doktor Saul Ascher und die Vernunft (Unheimliche Geschichten. Träume und Alpträume von Gespenstern und Vampiren v. Eva Botofte, Munksgaard 1997) |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDet læste emne danner udgangspunkt for samtalefærdigheden, dvs. der endnu er fokus på både ordforråd og grammatik. Løst sammensatte verber gennemgås. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
J.W. Goethe: Heidenröslein (Deutsche Poesie v. Henrik Hertig, E. Kryger Kristensen og Henrik Lange, Gyldendal 1970) Rammstein: Rosenrot (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/rosenrot.html) Falco: Jeanny (under http://www.lyrics4all.net/f/falco/falco-3/jeanny.php) Arthur Schnitzler: Die Dirne und der Soldat (Reigen. Zehn Dialoge, Fischer Taschenbuch Verlag 2004) Arthur Schnitzler: Der Soldat und das Stubenmädchen (Reigen. Zehn Dialoge, Fischer Taschenbuch Verlag 2004) "Soeben erschien im Wiener Verlag: Arthur Schnitzler: Reigen." (Anmeldelse af Reigen i Wien um 1900 v. Margrethe Lundorf og Peter Smith. Gyldendal 1992) J.W. Goethe: Die Leiden des jungen Werther (uddrag fra Munksgaards tysk antologi fra 1500 til vor tid v. John Bernth og Per El Jørgensen, Munksgaard 1990) |
Omfang | 13.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDen mundtlige sprogfærdighed øves til stadighed primært gennem det læste emne, og det sidste grammatiske emne (konjunktiv) introduceres. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|