» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005-08-01 TYF/a (3a TYF) Eksamenspensum

Tysk, 2005-08-01 TYF/a (3a TYF) Eksamenspensum

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, A
Lærere Kirsten Rømer
Hold 2005 TYF/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-27

Verantwortlichkeit - Erwachsene/Kinder

Indhold von der Grün,M.: Das Stenogramm(Skoleradioen 1977)Hohler,F.: Eine kurze Geschichte(Weitblick- Moderne Kurzprosa v. Braagaard,V. - Gyldendal 1991)
Stiller,G./Kilian,S.: Ich hab’ Zeit(Meiner Meinung nach 1 - Gyldendal 1979)
Vesper,G.: Schöne freie Welt(Kein schöner Land? s.37-38 - rororo 1979)
Losse, B.: Der Junge
Ruck-Pauquèt,G.: Geschwister(Svendsen,S.F.:Textmosaik - Kaleidoscope 1996)
Musik:Schnappi - das kleine Krokodil
Andreas Dorau: Sie war jung gerade 16 Jahr(Girls in love)
In der Weihnachtsbäckerei+ Es schneit(Rolfs Liederkalender,Hamburg)


Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Sprogbevidsthed

Progression

Erkendelse af nødvendigheden af egen indlæring
= forberedelse og aktiv deltagelse i timerne.
Grammatisk fokuspunkt: Verbalbøjning (mdt.+skr.)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Die Bundestagswahlen am 18. September 2005

Indhold Aviser/tidsskrifter (Bild-Zeitung,Die Welt, Fokus)
Internetsøgning - partier/fløje i tysk politik
Musik:Die Prinzen- Deutschland
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur

Progression

Samtale primært på dansk, fokus på forståelsen af de politiske systemer/strategier/magtkampe

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Krimi

Indhold Hirschmann,F.: Das Risiko trägt immer der Mörder(Meiner Meinung nach 2–Gy.dal 1980)
Mord im Hotel(Meiner Meinung nach 1–Gy.dal 1979)

Mit den Augen eines Mörders - Skoleradioen 19 ??
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Fokus på det emnerelaterede ordforråd (Tod, töten etc. er ofte forekommende gloser i den tyske litteratur!!)
Fokus på kongruens og kasus/præpositioner

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 3 -Sprog og medier

Indhold S.Beck&H.R.Beck: Studiebog, s. 42-48 (Gyldendal 2005)
aviser, tidsskrifter (tysk/danske)
aktuelle tv-uds.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Se overordnet formulering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Grammatisk "slave"-kursus

Indhold
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Identität

Indhold Caroline Link: Jenseits der Stille (Gad 1999)


Film: Die fetten Jahre sind vorbei
Sophie Scholl - die letzten Tage
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Identität

Indhold

Caroline Link: Jenseits der Stille (Gad 1999)
Film: Die fetten Jahre sind vorbei
Sophie Scholl - die letzten Tage

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Identität

Indhold Emnet fortsættes fra 1g
Betr.: WM - Das neue Selbstverständnis der Deutschen bzw. das positive Image von Dtl.
Sportfreunde Stiller: „’54,’74,’90, 2006 + 2010
(www.toplyrics.de)
Schlüter, D. Woher kommt unser neues schönes Nationalgefühl?
- Bild-Interview mit M. Matussek, Autor und Kulturchef des „Spiegel“
( www.bild.t-online.de)
Barz, E.: Fussball-WM. Alles vorbei! Was nun? -10.07.2006
(www.fussball-wm-total.de)
Ausgewählte Fotos – Die National-Elf, die Fans, Angela Merkel etc.
(www.fussball-wm-total.de)
Die Hymne zum WM-Ausklang: „Eine Liebe, die nie endet“ – Sportfreunde Stiller
(www.toplyrics.de)
Die Prinzen: Deutschland
Paul van Dyk/Peter Heppner: „Wir sind wir“ – tekst + musikvideo
(www.toplyrics.de)


Link,C.: Jenseits der Stille
materialet genoptaget fra 1g.- set filmen større opsamlende gruppearbejde/skr. afl.
Ich bin ein Contergan-Kind
(Wikkelsø Pedersen,E./Graves Sørensen,M.:Ansichten- Systime 1983)
Ladiges,A.: Perihan
(Wir meinen 1, v. Jacobsen,H.H. – Gyldendal 1987)
Video: „De skjulte døtre“ (DR)
Engelmann, R.: Alles klar
(Wagner, G.: Deutsche und Ausländer – Sprogbøger 1994)
Stellt die Negerhuren an die Wand
(Rechts ist in – v. Lammers, K.C. – Gyldendal 1994)
PUR: Neue Brücken
(So ein Rummel v. Andersen, O.R./Husum,P.. – Munksgaard 1996)
Elev-fremlæggelser/lyrik (AT 6)
Rammstein: Links 234 + Zerstören
Die toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher, Willkommen in Deutschland,
Fünf vor zwölf“
Mini-projekt:Sprechen-sehen/hören-lesen
Fassbinder, R.W.: Angst essen Seele auf + video
(v. Lantow,B./Præstekjær,P - Gad 1979)
Das Leben der Anderen (Cafébiografen 09.11.06)
- emnet tages op i 3g
Omfang 48
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik:konjunktioner/udvidet infinitiv

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grammatik:pronominer

Indhold
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grammatik: adjektiver+fri mdt. sprogfærdighed/aktuelle emner

Indhold
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Gemeine - unheimliche Geschichten

Indhold

Lenz, S.: Die Flut ist pünktlich
(Café Zentral – Systime 1998)
Moser,M.: Sonnenbrand
(Literatur um die Jahrtausendwende - v./ Häckert,L/Hansen,L – Kaleidoscope 1999)
Moser, M.: Der Ausflug
(Vorwärtsträumen v./ Arnvig,K./ Kyrsting,N – Gyldendal 1999)
Dorau,A.: Girls in love (lyrik)
„Kannibale von Rotenburg“. Ersehnte Einverleibung
(Art. af T.Kirn 16.1.2006 - www.faz.net.de)
Rammstein: Mein Teil
(www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/meinteil.html)
Mitjas Mörder gefasst
(Hamburger Morgenpost – 02.03.2007)
Hier liegt Mitjas Killer / Sperrt ihn ein…./ Diese toten Kinder…
(Bild – 02.03.2007)

Napola – Elite für den Führer (film)

Die überspannte Person
Schnitzlers "Süsse Mädeln" - Frauen der Zeit
(Ich küsse ja nicht ihren Verstand - Stücke und Erzählungen von A.S., v./ Olsen,O.R./Halsboe-Larsen,P. - Systime 1996)

Schnitzler- temaet videreføres i 3g (lit. før 1900 – jf. bek.gør.)

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

A. Schnitzler - Österreich/Wien um die Jahrhundertwende

Indhold

Reigen I-IV

(Schnitzler,A.: Die dramatischen Werke, 1. Band, Fischer Verlag,Frankfurt am Main, 1962)

Die überspannte Person
Schnitzlers "Süsse Mädeln" - Frauen der Zeit
suppl.: mini-biografi: A.Schnitzler, læge og forfatter (dansk )

Forord til bogen, s. 8-9 + s. 68-69 (dansk)

Soeben erschien im Wiener Verlag…. (Reaktion auf „Reigen“)                              

(Ich küsse ja nicht ihren Verstand - Stücke und Erzählungen

 von A.Schnitzler v. Olsen,O.R./Halsboe-Larsen,P. - Systime 1996)

Freud, S.: Brief an Arthur Schnitzler – 8. Mai 1906+14.Mai 1922                                               

( Lundorf, M./Smith, P.:Wien um 1900, s. 57 – Gy.dal 1992)

nb!oversættelser: Das süsse Mädel/Themeneinstieg+ Freud og fri opg.: sammenfatning af tema                                                                               

 

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 11 : Anden verdenskrig (tyskdel)

Indhold
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Konjunktiv II

Indhold
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nazismus - und Neonazismus (Vergangenheitsbewältigung)

Indhold

- i relation til AT 11                                                                                                    16 modul

A: Nazismus

Sophie Scholl- die letzten Tage (1g) /Napola-Elite für den Führer (2g)

Furcht und Elend                                                                                                    

 (Damals war Krieg – v. Jonas,K. – Sprogbøger 1987)

Der Weg des „gleichgeschalteten“ Staatsbürgers – Übersicht                              

 (Grube,F../Richter,G.: Alltag im dritten Reich – Hoffmann

und Campe)

Gesetz über die Hitlerjugend, vom 1. Dezember 1936 – Dokument 45               

Adolf Hitler über Jugenderziehung -. Dokument 46

(Hofer,W.:Der Nationalsozialismus. Dokumente 1933-45- Fischer Bücherei 1957)

Janssen, K.H.:Wir waren Hitlerjungen

(Tysk Antologi – Munksgård 1990)

Springer,A.: Erziehung im Dritten Reich/Der Schulalltag

(Napola-Elite für den Führer-Tyskforlaget 2006)

Zeittafel: 30.1.33 – 8.5.45                                                                                     

(aus: Richter,H.P.: Damals war es Friedrich, s. 138-141)

 

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nazismus und....

Indhold

In einer Broschüre… Der Jude zerstört… - Dokument 17b                                 

 (Hofer)

Gesetz zum Schutz des deutschen Blutes und der deutschen Ehre,

15. Sept. 1935

„Sie verkehren mit einem Juden“

(Die braune Zeit v. Jonas,K./Sørensen,A. - Sprogbøger 1980)

Blut und Ehre I-II+ relevante  uddrag fra IV

Gerstein,K.: Vergasung in Belzec

(Tysk Antologi)

Kap. VII: Judenverfolgung und Judenausrottung ( de 4 faser)

(Hofer, s. 268-276)           

 

Brecht, B.:

Der Spitzel

Die jüdische Frau

(Die Wahrheit ist konkret, Gyldendal 1980)

Tyskerne vidste besked- anmeldelse af P.Longerich: Davon haben wir nichts gewusst

(Politiken/Kultur, 17.maj ’06)

Interview med Traudl Junge (DR2, tema-tirsdag 2006)

Dansk intro:www.historie-nu.dk/hitlers_sekretar.htm

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

...und Neonazismus

Indhold

Emnet delt op p.gr.a. for mange tegn i rubrikken "materialer" !!

B. Neonazismus

Die äusserste Konsequenz (s.36-37)

Karriere nach rechts (s.46)

Andy mit dem „Drang zum Töten“ vor Gericht (s.58-59)

Rechtsradikale Skinhead-Songs(s. 61-63)

Blut und Ehre /Söldner /Hakenkreuz

Stellt die Negerhuren an die Wand (s. 67-68)

(Rechts ist in – v. Lammers, K.C. – Gyldendal 1994)

Rechtsrock/Internetsuche  

Vergangenheitsbewältigung der NS-Zeit

(de.wikipedia.org/wiki/Vergangenheits…)

 

 

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Konjunktiv I

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Lyrik - vor allem J.W. von Goethe

Indhold

Oplysningstid og borgerlig kultur

(Tysk Antologi-Munksgård 1990)

Willkommen und Abschied

Mailied

Prometheus

Grenzen der Menschheit

(Deutsche Poesie v. Hertig et al - Gy.dal 1966)

 

Gedichte ”Stunde Null” (jf. tema Nazismus)

Sylvanus,E.: Zerstörter Friedhof 1945

Bender,H.: Heimkehr

Eich,G.: Latrine

 

                                                                                                                                  

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Die DDR-Zeit...

Indhold

...atter for mange tegn!!

Biermann,Wolf: Die Stasi-Ballade                                                                                      

Kurzbiographie                                                                                                                                                                                                           (Deutsche Balladen..)

Wolf Biermann aus der DDR ausgebürgert                                                          

- dpa vom 16. November 1976

Über Robert Havemann                                                                                                       

(Neuere deutsche Lyrik -Skoleradioen 1977)

Einleitung zur Ballade                                                                                           

(Deutsche Balladen aus 200 Jahren, v. Borg,H.- Gy.dal 1988)

 

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Die DDR-Zeit - Die Wende (Vergangenheitsbewältigung)

Indhold

Das Leben der anderen(1g)                                                                                       6 mo

Døden ved muren - TV2 , maj ´92 - Schicksal der Grenzsoldaten     

Malaschewski-terminsopg.

Wallbaum,K.: Die Mauer in den Köpfen

(Hannoversche Allgemeine Zeitung13.8.99)

”Ein jugendlicher Weltverbwsserer”- Tilo Koch: Vom DDR-Punker zum NVA-Soldaten

(ZDF.de)

Das Wunder von Berlin – ZDF, 27.01.08

Internetsuche: Geschichte/Das Ende der DDR - Der Mauerfall – Die Stasi – Alltag in der DDR/ Die Mauer – wieder? etc.

Vergangenheitsbewältigung

(de.wikipedia.org/wiki/Vergangenheits…)

Das Ministerium für Staatssicherheit  -Die Bespitzelungsmethoden der Stasi        

(Literatur um die Jahrtausendwende v./ Häckert,L./Hansen,L.-Kaleidoscope 1999)

„Kommt doch einfach mit rüber“/“Ihre Tochter sehen sie nicht wieder“

40 Millionen Karteikarten (PZ, Nr.91, Sept.’97)

                                                               

                                                                                                                                                                                      

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Eksamens-/samtaletræning

Indhold

Marie Louise Kaschnitz:

Die Mutter spricht

(Schneeschmelze, v. Erbst/Liebel - Systime 1991)

Popp und Mingel

Das dicke Kind

 (Lange Schatten -dtv 1981)

                                           

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer