» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005-08-01 TYF/a 2.g

Tysk, 2005-08-01 TYF/a 2.g

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, A
Lærere Kirsten Rømer
Hold 2005 TYF/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-25

Identität

Indhold Emnet fortsættes fra 1g
Betr.: WM - Das neue Selbstverständnis der Deutschen bzw. das positive Image von Dtl.
Sportfreunde Stiller: „’54,’74,’90, 2006 + 2010
(www.toplyrics.de)
Schlüter, D. Woher kommt unser neues schönes Nationalgefühl?
- Bild-Interview mit M. Matussek, Autor und Kulturchef des „Spiegel“
( www.bild.t-online.de)
Barz, E.: Fussball-WM. Alles vorbei! Was nun? -10.07.2006
(www.fussball-wm-total.de)
Ausgewählte Fotos – Die National-Elf, die Fans, Angela Merkel etc.
(www.fussball-wm-total.de)
Die Hymne zum WM-Ausklang: „Eine Liebe, die nie endet“ – Sportfreunde Stiller
(www.toplyrics.de)
Die Prinzen: Deutschland
Paul van Dyk/Peter Heppner: „Wir sind wir“ – tekst + musikvideo
(www.toplyrics.de)


Link,C.: Jenseits der Stille
materialet genoptaget fra 1g.- set filmen større opsamlende gruppearbejde/skr. afl.
Ich bin ein Contergan-Kind
(Wikkelsø Pedersen,E./Graves Sørensen,M.:Ansichten- Systime 1983)
Ladiges,A.: Perihan
(Wir meinen 1, v. Jacobsen,H.H. – Gyldendal 1987)
Video: „De skjulte døtre“ (DR)
Engelmann, R.: Alles klar
(Wagner, G.: Deutsche und Ausländer – Sprogbøger 1994)
Stellt die Negerhuren an die Wand
(Rechts ist in – v. Lammers, K.C. – Gyldendal 1994)
PUR: Neue Brücken
(So ein Rummel v. Andersen, O.R./Husum,P.. – Munksgaard 1996)
Elev-fremlæggelser/lyrik (AT 6)
Rammstein: Links 234 + Zerstören
Die toten Hosen: Sascha – ein aufrechter Deutscher, Willkommen in Deutschland,
Fünf vor zwölf“
Mini-projekt:Sprechen-sehen/hören-lesen
Fassbinder, R.W.: Angst essen Seele auf + video
(v. Lantow,B./Præstekjær,P - Gad 1979)
Das Leben der Anderen (Cafébiografen 09.11.06)
- emnet tages op i 3g
Omfang 48
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige kulturer
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Grammatik:konjunktioner/udvidet infinitiv

Indhold
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grammatik:pronominer

Indhold
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Grammatik: adjektiver+fri mdt. sprogfærdighed/aktuelle emner

Indhold
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Gemeine - unheimliche Geschichten

Indhold Lenz, S.: Die Flut ist pünktlich
(Café Zentral – Systime 1998)
Moser,M.: Sonnenbrand
(Literatur um die Jahrtausendwende - v./ Häckert,L/Hansen,L – Kaleidoscope 1999)
Moser, M.: Der Ausflug
(Vorwärtsträumen v./ Arnvig,K./ Kyrsting,N – Gyldendal 1999)
Dorau,A.: Girls in love (lyrik)
„Kannibale von Rotenburg“. Ersehnte Einverleibung
(Art. af T.Kirn 16.1.2006 - www.faz.net.de)
Rammstein: Mein Teil
(www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/meinteil.html)
Mitjas Mörder gefasst
(Hamburger Morgenpost – 02.03.2007)
Hier liegt Mitjas Killer / Sperrt ihn ein…./ Diese toten Kinder…
(Bild – 02.03.2007)

Napola – Elite für den Führer (film)

Die überspannte Person
Schnitzlers "Süsse Mädeln" - Frauen der Zeit
(Ich küsse ja nicht ihren Verstand - Stücke und Erzählungen von A.S., v./ Olsen,O.R./Halsboe-Larsen,P. - Systime 1996)
Reigen III: Das Stubenmädchen und der junge Herr(Schnitzler,A.: Die dramatischen Werke, 1. Band, Fischer Verlag,Frankfurt am Main, 1962)

Schnitzler- temaet videreføres i 3g (lit. før 1900 – jf. bek.gør.)
Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde