» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005 TyF/1 1. og 2.g

Tysk, 2005 TyF/1 1. og 2.g

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Hans Jørgen Petersen
Hold 2005 TyF/1
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Jugendliche. Fokus: Anderssein/Erwachsenwerden/Wohnen

Indhold „Kein Platz für junge Leute“(4,6) i „Alle Woche wieder“ ved Vita Braagaard, Haase )fp
„Warum ich fortging“(4,4) i „Alle Woche wieder“ fp
„Der gelbe Junge“(4,6) i „Der Langläufer“ ( ved Tom Finsen, åløkke )fp
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Udvikling af elevernes kommunikative kompetence.
Skr:
indsættelsesøvelser, små oversættelser begge veje
Mdtl:
oplæsning, oversættelse. Enkle tyske spørgsmål og svar

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Jugendliche: Liebe

Indhold Textmosaik ( ved Susanne F. Svendsen, kaleidoscope ):
Ruf mal an
In der Kälte
Die grosse Chance
Einfach anders
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal trænes i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus er på præpositioner, hvor der øves kasus og syntaks.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Jugendliche. Fokus: Kriminalität + Krimi/Unterhaltung.

Indhold „Jugendliche im Gefängnis“(4,4 ns) i „Buntes aus der Presse“ if
„Der Traum“ (11,6 ns) i „Alle Woche wieder“( ved Susanne F Svendsen, kaleidoscope ) fp
„Das Risiko trägt immer der Mörder“(4,6 ns) Kopie aus „Meiner Meinung nach 2“ fp
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Videreudvikling af elevernes kommunikative kompetence
Skr:
Oversættelse til tysk, friere opgave i forbindelse med tekst
Mdtl:
Referater og småoplæg på tysk. Samtale, diskussion på tysk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lossreissung von der Kindheit, dem Milieu. Identität. Gehörlosigkeit.

Indhold Caroline Link: Jenseits der Stille.( ved Lars Bardram, Gads forlag. )
Filmen af samme navn ( dvd ).
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Anderssein/Erwachsenwerden 2

Indhold König m.fl. Oya Kap. 1-2 ( ved Margit g. Ponsaing, systime )
Fassbinder: Angst essen Seele auf
Benjamin Lebert: Crazy Kap. 1-3 ( ved Franz Dwertmann m.fl. Tyskforlaget )
Filmen Crazy ( dvd )
Filmen Christiane F.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kriminalität + Krimi/Unterhaltung 2

Indhold Literatur zum Anfassen OP-forlag:
Tom Wolff: Mörder haben eigene Gesetze
Wolfdietrich Schnurre: Reusenheben
Lola rennt
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Liebe 2

Indhold R.W.Fassbinder: Lili Marleen
Schnitzler: Die Toten schweigen
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fussball und nationale Identität

Indhold Presse und Sprache 2006: Danke Klinsi.
Filmen: Das Wunder von Bern (dvd)
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning