» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2005 TyF/3 grundforløb

Tysk, 2005 TyF/3 grundforløb

Termin efterår 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Jette Kjems Pedersen
Hold 2005 TyF/3
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-24

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Jugentliche: Liebe, Anderssein - DDR-Ostalgie

Indhold Irene Rodian: Ruf mal an (Textmosaik, s.9-13)
Inger Vorath: Die grosse Chance (Textmosaik, s.36-38)
Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik, s.93-101)
Wolfgang Becker: Goodbye, Lenin
film og tekst:
s.55-59, s.70-75, s.99-105
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Kultur
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tværfaglig grammatik

Progression

Eleverne skal udvikle en grundlæggende viden og bevidsthed om sproget, både mundtligt og skriftligt.
Fokuspunkter er verbalbøjning og kasusbrug ved præpositioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Familie

Indhold Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl (kopi)
Peter Bichsel: Die Tochter (Moderne deutsche Prosa, 1977)
Reinhard Jung: Reifezeugnis (kopi)
Sibylle Berg: Nora hat Hunger (s.48 Lit. um die Jahrhundertwende, Kaleidoscope1999)
Benjamin Lebert: Crazy kap.1-4 (Tyskforlaget, 2000)
(film)

Rammstein: Rosenrot
Goethe: Heidenröslein, Wandres Nachtlied
Die Prinzen: Gaby und Klaus, Wer ist der Typ, Mein Fahrrad, Millionär
Omfang 35
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse

Progression

Eleverne skal udvikle en grundlæggende viden og bevidsthed om sproget, både mundtligt og skriftligt.
Fokuspunkter er verbalbøjning og kasusbrug (artikler og pronominer).
Der arbejdes i stadig højere grad med at udvide elevernes ordforråd.
Tekstanalysen bevæger sig nu ud over det refererende niveau, og arbejdet med teksterne giver et første indblik i tysk samfund og kultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde