» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2007-01-01 TyF/1 (2 TyF/1)

Tysk, 2007-01-01 TyF/1 (2 TyF/1)

Termin maj 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Hans Jørgen Petersen
Hold 2007-01-01 TyF/1
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-21

Der Aussenseiter

Indhold

H.M.Enzensberger: Damals ( moderne deutsche Prosa, ( skoleradioen ).
Pewter Härtling: Der gelbe Junge ( Der Langläufer, åløkke ).
Erich Junge: Der Sieger ( Der ¨Langläufer, åløkke )

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Liebe

Indhold

Textmosaik:
Irene Rodrian: Ruf mal an
Brigitte Blobel: In der Kälte

Fassbinder-film:

Angst essen Seele auf.

Händler der 4 Jahreszeiten

Schnitzler: Die Toten schweigen ( kopi ) ( læst i 2.g )

Schnitzler: Die Toten schweigen ( 2.g )

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kriminallitteratur

Indhold

Dürrenmatt: Es geschah am hellichten Tag. Læs en film. ( gad )

Tom Wolff: Mörder haben eigene Gesetze. ( Literatur zum anfassen, OP )

Wolfdietrich Schnurre: Reusenheben Literatur zum anfassen, OP )

Filmen Lola rennt.

 

Omfang 36
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Samtale og diskussion
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Widerstand gegen den Nationalsozialismus

Indhold

Film: Sophie Scholl. Die letzten Tage.

Film: Das Attentat gegen Hitler.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Anderssein

Indhold

Türke in Deutschland: Oya ( de 3 første kapitler ). ( König m.fl. Oya, systime )

Film: Gegen die Wand.

Behindert:  Lebert: Crazy ( de 2 første kapitler ) ( Tyskforlaget )

Film: Crazy.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Deutsche Medien

Indhold

Blick auf Deutschland: (hueber )"Die Presselandschaft in der Bundesrepublik im Überblick" "Mehr Programme, besseres Fernsehen?"

Schulte-Willekes: Schlagzeile ( rororo ): "Das Erfolgsrezept der Bildzeitung".

Bild-artikler ( bl.a. "TV-Moderatorin Miriam Pielhau - Brustkrebs mit 32" ) fra 2. april

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde