» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2007-01-01 TyF/2 (2 TyF/2)

Tysk, 2007-01-01 TyF/2 (2 TyF/2)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Aldis Lægdsgaard Lassen
Hold 2007-01-01 TyF/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-25

Jugend

Indhold Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Inger Vorrath: Die grosse Chance (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Gudrun Pausewang: Alptraum (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Karin Gündisch: Dreizehn gegen einen (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996)
Film: Der Bewegte Mann
Omfang 31.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Eleverne skal øve at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes især mod artikler, hjælpeverber og svage verber. Derudover sigtes mod at udvide elevernes ordforråd.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Märchen

Indhold Die Brüder Grimm: Rotkäppchen (under http://gutenberg.spiegel.de/grimm/maerchen/rotk.htm)
Die Brüder Grimm: Die Sterntaler
Erich Fromm: Beispiel einer psychologischen Interpretation von Rotkäppchen (under http://intern.stenhus-gym.dk/Laerere/LO/docs_ty/Grimm/Rotkaeppchen_Fromm.doc)
Helga Königsdorf: Die Ameisenmetamorphose (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991)
Werner Heiduczek: Der kleine, hässliche Vogel (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991)
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991)
Gudrun Pausewang: Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (kopi)
Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Læseforståelse
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed

Progression

Der arbejdes fortsat med at træne eleverne i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes nu ud over på artikler, hjælpeverber og svage verber også på ledsætninger og præpositioner. Derudover sigtes til stadighed mod at udvide elevernes ordforråd.
Arbejdet med teksterne bevæger sig nu ud over det refererende niveau, og for såvidt teksterne åbner op for det, inddrages der aspekter omkring tysk samfund og kultur.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Die Wende

Indhold

Text 24:Was weisst du von der Mauer?
Text 25: Jugendliche aus der DDR sagen ihre Meinung.
Text 26: Kurt Bartsch: Grenzfall
De ovenstående 3 tekster er fra: Wie war's? Ein Jahrhundert wird besichtigt. Gads Forlag 1997
Fra: Wende Ende Anfang, Kaae Stimpel OP-Forlag 1994:
Frank Pfaff: Viele macht die Einheit krank
Hamburger Abendblatt: Die "Mauer" zwischen Berliner Schülern blieb.
Fra: "Meine freie deutsche Jugend." Af Claudia Rusch ved Bjarne Mørup, Systime 2004:
1.Mauer mit Banane.
Film: Das Versprechen

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering

Almene mål

Progression

Målet er at opnå forståelse af genforeningens betydning for tyskere i dag gennem læsning af et varieret udvalg af tekster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Deutschland und seine "fremden" Kulturen

Indhold

 

Fra: "Gegen die Wand", Fatih Akin v. Jette Glargaard. Gyldendal 2006.

1)Jörg Lau: Die Türken sind da.

2)Getrennte Welten? Migranten in Deutschland von Eckart Thurich

3) Die verlorenen Töchter

4) Franziska Gerstenberg. Bortschsch
5) Film: Gegen die Wand

Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

Fra erhvervelse af indsigt i nogle kulturelle forskelle og ligheder arbejdes hen imod overvejelser om kulturens betydning for det enkelte menneske.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Liebe: Verführung und Gewalt

Indhold

Goethe: Wilkommen und Abschied

Heine: Heidenröslein

Rammstein: Rosenrot

Falco: Jeanny

Schnitzler: Reigen (uddrag); scene 1-4

Milena Moser. Sonnenbrand. Literatur um die Jahrtausendwende, (Lone Häckert & Lise Hansen), Kaleidoscope 1999

Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Målet er at se begrebet kærlighed og dens normer i en historisk sammenhæng

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Der Krieg und seine individuellen Opfer

Indhold

Fra Wie war's? - ein Jahrhundert wird besichtigt; Gad 1997:

Louise Rinser: Die rote Katze,
W. Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch.
W.Borchert: Die Küchenuhr

Film: Napola, Elite für den Führer, von Dennis Gansel, Tyskforlaget

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

At få en forståelse for krigens betydning for den enkelte tysker; at udvide tekstfortolkningsfærdighederne

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer