Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Tysk, B |
Lærere | Aldis Lægdsgaard Lassen |
Hold | 2007-01-01 TyF/3 |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-25 |
Indhold |
Lutz van Dijk: Einfach anders (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Brigitte Blobel: In der Kälte (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Inger Vorrath: Die grosse Chance (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Iris Böttcher: Michael, der Punk (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Karin Gündisch: Dreizehn gegen einen (Textmosaik v. Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1996) Film: Der Bewegte Mann |
Omfang | 25.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal øve at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes især mod artikler, hjælpeverber samt svage verber. Derudover sigtes mod at udvide elevernes ordforråd. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Die Brüder Grimm: Rotkäppchen (under http://gutenberg.spiegel.de/grimm/maerchen/rotk.htm) Die Brüder Grimm: Die Sterntaler Erich Fromm: Beispiel einer psychologischen Interpretation von Rotkäppchen (under http://intern.stenhus-gym.dk/Laerere/LO/docs_ty/Grimm/Rotkaeppchen_Fromm.doc) Helga Königsdorf: Die Ameisenmetamorphose (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991) Werner Heiduczek: Der kleine, hässliche Vogel (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991) Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze (Weitblick. Moderne Kurzprosa v. Vita Braagaard, Gyldendal 1991) Gudrun Pausewang: Der Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (kopi) |
Omfang | 12.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejdes fortsat med at træne eleverne i at tale et grammatisk korrekt tysk. Fokus rettes nu ud over på artikler, hjælpeverber og svage verber også på ledsætninger og præpositioner. Derudover sigtes til stadighed mod at udvide elevernes ordforråd.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Text 24:Was weisst du von der Mauer? |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at opnå forståelse af genforeningens betydning for tyskere i dag gennem læsning af et varieret udvalg af tekster. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra: "Gegen die Wand", Fatih Akin v. Jette Glargaard. Gyldendal 2006. 1)Jörg Lau: Die Türken sind da. 2)Getrennte Welten? Migranten in Deutschland von Eckart Thurich 3) Die verlorenen Töchter 4) Franziska Gerstenberg. Bortschsch |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er at få et indblik i de undertiden endog meget forskellige kulturer, der kan findes i det moderne Tyskland og mødet mellem dem. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fra Wie war's? - ein Jahrhundert wird besichtigt; Gad 1997: Louise Rinser: Die rote Katze,
|
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt få en forståelse for krigens betydning for den enkelte tysker; at udvide tekstfortolkningsfærdighederne |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Erich Junge: Der Sieger, Der Langläufer, Tom Finsen,1986 OP Verlag Rainer Brambach. Besuch bei Franz. Woche wieder, P. Haase og Søns Forlag 1981 |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt få et indblik i de vilkår, der bliver mennesker til del, som ikke lever op til den herskende ide om idealmennesket, samt hvordan vi hver især bidrager til at skabe disse vilkår. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|