» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2007-01-01 TyF/4 (2 TyF/4)

Tysk, 2007-01-01 TyF/4 (2 TyF/4)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, B
Lærere Lisbeth Asmussen
Hold 2007-01-01 TyF/4
Beskrivelse

Mundtlig eksamen

Sidst opdateret 2008-04-14

Jugend und Liebe

Indhold Inger Vorrath: Die große Chance
(Aus: Textmosaik v. Svendsen, S.F. – Kaleidoscope 1996)

Brigitte Blobel: In der Kälte
(Aus: Textmosaik v. Svendsen, S.F. – Kaleidoscope 1996)
Liebt er mich auch so wie ich ihn?
(Aus: Spielend schreiben v. Bjargum, N./Christophersen, L./ Vestergaard, S. – Systime 1991) Der andere vesteht mich besser
(Aus: Spielend schreiben v. Bjargum, N./Christophersen, L./ Vestergaard, S. – Systime 1991) Der bewegte Mann (film)
Die Prinzen: Gabi und Claus
(Aus: Ove Rimi Andersenm. fl. "So ein Rummel", Munksgård 1996)

Die Ärzte: Männer sind Schweine

Die phantastischen Vier: Die da
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Das Verbrechen: Die Taten und die Täter

Indhold Mord im Hotel
(Aus: Meiner Meinung nach 1 – Gyldendal 1980)

Das Risiko trägt immer der Mörder (Aus: Meiner Meinung nach 1 – Gyldendal 1980)

Holger Witzel: Geliebter Mörder (Aus: Stern Nr. 8, 15.02.2001)

Rammstein: Mein Teil (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/dalailama.html)

Ersehnte Einverleibung (Artikel af Thomas Kirn på FAZ.NET, 16.1.2006)

Napola – Elite für den Führer (Film)
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Evaluering af læreproces
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Kommunikationsstrategi
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Die Identität des deutschen Volkes und die Vergangenheitsbewältigung

Indhold

 

„Alles vorbei! Was nun?”

(Aus: www.fussball-WM-total.de)

“Woher kommt unser neues schönes National-Gefühl?”

(Aus: www.bild.t–online.de)

Billeder fra WM (Aus: www.fifaworldcup.yahoo.com/o6/de/)

Sportfreunde Stiller: “’54, ’74, ’90, 2006” (WM-sang)

Fallersleben: Das Lied der Deutschen

Dyk/Heppner: Wir sind wir (+ musikvideo)

Julia Siepmann: “Singen für Deutschland”

(Aus: www.paulvandyk.de)

Das Wunder von Bern

 

Napola (Film set i 1.g)

Der Untergang (Film)

Junge,T.: „Bis zur letzten Stunde. Hitlers Sekretärin erzählt…“

(List Taschenbuch, 2002)

Flg.læst:

„Vorwort – von Traudl Junge“ (S. 9-10,2 + S. 11,4-17)

Traudl Junge om Hitler (S. 76,16-33 + 94,36-95,20 + 121,8-28 + 146,9-20+ 149,28-150,9 + 152,30-37 + 156,17-157,4)

Traudl Junges selvbebrejdelser (S. 118,3-27 + 122,5-123,8 + 130,19-33 + 202,10-203,20 + 207,38-208,6)

Wolfgang Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch (Aus: W. Borchert: Draussen vor der Tür, rororo 1956)

 

 

Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

At få indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland.
At udvikle elevernes kommunikative kompentencer.
At oparbejde en interkulturel kompentence.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fremde Kulturen in Deutschland

Indhold

Fatih Akin: Gegen die Wand (2003) (Film)

 

Die verlorenen Tochter

(Der Spiegel 47/2004)

 

Ann Ladiges: „Perihan“                                                                                                             

(Aus: Wir meinen 1, v. Jacobsen, H.H., Gyldendal 1987)

 

Rainer Werner Fassbinder: „Angst essen Seele auf“                                                              

(Gads Forlag 1978, 5. oplag 1980)

+ Set filmen   

 

PUR: Neue Brücken

Die toten Hosen: Sascha...ein aufrechter Deutscher

(Aus: So ein Rummel, Red. Andersen, Husum, Munksgaard, Kbh. 1994)

 

Omfang 33
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

At eleverne får indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland.
At eleverne får udviklet deres kommunikative kompetencer.
At eleverne får oparbejdet en interkulturel kompetence.
At eleverne får kombineret deres viden fra tyskfaget med andre fagområder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Liebe, Verführung, Vergewaltigung, Totschlag

Indhold J.W. Goethe: Willkommen und Abschied
 J.W. Goethe: Heidenröslein
(Spiegelungen v. Stimpel, N.K. - Åløkke, 1990)

Rammstein: Rosenrot (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/rosenrot.html)
Falco: Jeanny (under http://www.lyrics4all.net/f/falco/falco-3/jeanny.php)

Arthur Schnitzler: Reigen I - Die Dirne und der Soldat
Arthur Schnitzler: Reigen II - Der Soldat und das Stubenmädchen
Arthur Schnitzler: reigen III - Das Stubenmädchen und der junge Herr
(Schnitzler,A.: Die dramatischen Werke, 1. Band, Fischer Verlag,Frankfurt am Main, 1962)

Siegfried Lenz: Die Flut ist pünktlich
(Café Zentral – Systime 1998)

Milena, Moser: Sonnenbrand (Literatur um die Jahrtausendwende v. Lone Häckert og Lise Hansen, Gyldendal 1999)
Omfang 25
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

At give eleverne indblik i tysk kultur, litteratur og sprog fra 1700-tallet og frem til i dag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Deutschland - Die Teilung und die Wiedervereinigung

Indhold Das Leben der anderen (Film)

Berliner Chronik II (1945-1991)
Reinhard Mey: Mein Berlin
Mauer, Opfer, Täter
(Ove Rimi Andersen og Poul Husum (red.): Berlin – Hauptstadt und Metropole, Munksgaard, 1993) Die Bespitzelungsmethoden der Stasi
 (Literatur um die Jahrtausendwende v./ Häckert,L./Hansen,L. -Kaleidoscope 1999) „Kommt doch einfach mit rüber“/“Ihre Tochter sehen sie nicht wieder“
40 Millionen Karteikarten
( PZ, Nr.91, Sept.’97)

Claudia Rusch: Ein Zimmer voller Raider
(Claudia Rusch: Meine freie deutsche Jugend v. Bjarne Mørup, Systime 2003)
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale og diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

At give eleverne et overblik over historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland med hovedvægten på tiden efter 1945.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer