2005a AT

Termin Efterår-vinter 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Kirsten Munk Rømer,
Mette Foldager,
Mette Juul Bang-Jensen
Kirsten Rørbech
Lars Torup
Hans Hansen
Ulla Andersen
Hold 2005a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

AT 1 - Verdensbilleder

Indhold Flemming Clausen et al.: Skabt til at skabe - renæssancens kultur i Europa, Aschehoug, 1989, p. 23-44.

NVG-noter: Særligt udviklet undervisningsmateriale i NVG udarbejdet af NVG-arbejdsgruppen på Sct. Knuds Gymnasium, s. 3-11. Arbejdsark.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Overblik over antikkens, middelalderens og renæssancens idéverden. Kortlægning af forskellene mellem middelalderens og renæssancens videnskab og verdensbillede. Dermed skulle forløbet give eleverne indsigt i den videnskabelige og historiske sammenhæng, som det moderne verdensbillede udsprang af og indgår i. Subsidiært introduceredes gennem forskellige øvelser og vekslende arbejdsformer til de "gymnasiale arbejdsformer".
Få forståelse for "modelbegrebet" ved at behandle Big Bang teorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 hi/a (Historie, A)
  • 2005 nv/a (Nat. grundf., ?)

Andre faglige elementer

AT 2 - Retorik

Indhold Steen Beck og Hanne Beck: Gyldendals studiebog (2005) s. 102-113
Kronprins Frederiks bryllupstale til Mary
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Der arbejdes fra teori til praksis - evne til selv at skrive taler
-evne til at kombinere fag
- powerpoint
- evne til at forberede, opbygge og formidle et fagligt stof mundtligt
Problematisering, afgrænsning, dokumentation, argumentation, samarbejde, lydhørhed, deltagelse i fælles projekt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 da/a (Dansk, A)
  • 2005 EN/a (Engelsk, A)
  • 2005 sa/a (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT 3 - Sprog og medier

Indhold Se de involverede fag
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Basal problem-formulering,fremstilling,analyse konklusion / vurdering

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/a (Dansk, A)
  • 2005 ma/a (Matematik, C)
  • 2005 TYF/a (Tysk, A)

Andre faglige elementer

AT 4 Krop og ungdom

Indhold Kirsten Hamman, Jeg er så træt af min krop (digt)
Mette Thomsen,Plastic,3.True Love(romanuddrag)
Keld B.Jessen,Indsigt og udsyn,4.Humanvidenskab
Billedserie, Kropsidealer,fra oldtid til nutid.
Andersen, FRANSKE BILLEDER, Comment lire l'image?
Omfang 35
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Individuel skriftlig projektrapport,6 s., med selvvalgt emne og selvstændig problemformulering.
Individuel mundtlig fremlæggelse af projektopgaven.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/a (Biologi, C)
  • 2005 EN/a (Engelsk, A)
  • 2005 FRF/a (Fransk, A)
  • 2005 sa/a (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

  • Billedserie, Kropsidealer
  • Dansk litteratur: Kirsten Hamman, Mette Thomsen