» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2007-08-01 3TYF (3g TYF)

Tysk, 2007-08-01 3TYF (3g TYF)

Termin maj 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, A
Lærere Hans Jørgen Petersen
Hold 2007-08-01 3TYF
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-21

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Max Frisch' forfatterskab

Indhold

Max Frisch: Homo faber. ( roman ). ( suhrkamp taschenbuch

Filmen: Homo faber.

Max Frisch: Herr Biedermann und die Brandstifter. ( hørespil ).  ( Schöningh )

 

Omfang 36
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Deutschland 1945-1972

Indhold

Deutsche Geschichte in Schlaglichtern  ( Meyers Lexiconverlag ):

Neuanfang, Adenauerzeit, Deutsch-deutsche Verantwortung.

Film: Das Wunder von Bern.

Film: Das Wunder von Berlin

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale, diskussion og argumentation

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Liebe

Indhold

Kaschnitz: Eisbären. ( Schneeschmelze, systime )

Borchert: Das Brot ( kopi )

Goethe: Willkommen und Abschied. ( Deutsche Poesie, Gyldendal )

Goethe: Mailied Deutsche Poesie, Gyldendal )

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Verwandlung

Indhold

Kaschnitz: Das dicke Kind. ( Schneeschmelze, systime )

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Medien

Indhold

Blick auf Deutschland ( hueber) :"Vielfalt trotz Konzentration, Die Presselandschaft der Bundesrepublik im Überblick", "Mehr Programme- besseres Fernsehen?" Schulte Willekes: Schlagzeile ( rororo ): "Das Erfolgsrezept der Bild-Zeitung", Wallraff: Der Aufmacher( Kiepenheuer und Witsch ): "Schweigen Sie jetzt und gehen Sie schon". Bild -artikler: "Mein zweites Kind ist vom Mörder meines ersten Kindes", "TV-Moderatorin Miriam Pielhau - Brustkrebs mit 32", "Die Polizei jagt diese Jugend-Bande", "Dieser Junge hat kein Recht auf seinen Vater", Die Welt: "Guten Abend, hier spricht die Nato", Die Zeit: "Angst vor dem Stich", Stern: "Deutschland ist schwarz", Der Spiegel: "Gewalt ohne Folgen", "Parteichef Putin". Avisartikler fra 2. april 2008. Der Spiegel og Stern, begge Nr. 14 2008. Die Zeit Nr. 14 27. März. Bild-Zeitung og Die Welt fra 2. april

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde