» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Tysk, 2008-01-01 TYF/b (2b TYF)

Tysk, 2008-01-01 TYF/b (2b TYF)

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Tysk, A
Lærere Lisbeth Asmussen
Hold 2008-01-01 TYF/b (2b TYF)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-05

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Jugend und Liebe

Indhold

Inger Vorrath: Die große Chance                                                                        (Aus: Textmosaik v. Svendsen, S.F. – Kaleidoscope 1996)   Brigitte Blobel: In der Kälte                                                                                          (Aus: Textmosaik  v. Svendsen, S.F. – Kaleidoscope 1996)   Die Prinzen: Gabi und Claus (Aus: Ove Rimi Andersenm. fl. "So ein Rummel", Munksgård 1996)   Die Geheimnisse der Jugendsprache -          Internetsider med fokus på „slang-ord“

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

at udvikle elevernes kommunikative kompetencer
at udvikle elevernes sproglige kunnen, viden og bevidsthed

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Berlin

Indhold

Das Leben der anderen (film)   Berlin im Internet: På baggrund af følgende internet adresser: www.berlin.de/sehenswuedigkeiten www.wikipedia.de www.google.de har  Eleverne har lavet en skriftlig og mundtlig præsentation af udvalgte seværdigheder i Berlin: Berliner Dom Gendarmenmarkt Brandenburger Tor Siegessäule Check Point Charlie Gedächtniskirche Holocaust-Mahnmal Jüdisches Museum Reichstag Berliner Rathaus Postdamer Platz Alexanderplatz Fernsehturm   Studietur til Berlin med besigtigelse af ovenstående seværdigheder og med besøg på bl.a. det tyske gymnasium: Otto-Nagel-Gymnasium  

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Almene mål

Progression

at udvikle elevernes kommunikative kompetencer
at udvikle elevernes sproglige kunnen, viden og bevidsthed
at udvikle elevernes interkulturelle kompetence
at udvikle elevernes studiekompetence

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Das Verbrechen: Die Taten und die Täter

Indhold

- Mord im Hotel                                                                                                        - Das Risiko trägt immer der Mörder                                                                    (Aus: Meiner Meinung nach 1 – Gyldendal 1980)   Holger Witzel: Geliebter Mörder                                                                       (Aus: Stern Nr. 8 , 15.02.2001)   Rammstein: Mein Teil (under http://www.azlyrics.com/lyrics/rammstein/dalailama.html)
+ musikvideo   Ersehnte Einverleibung (Artikel af Thomas Kirn på FAZ.NET, 16.1.2006)   Napola – Elite für den Führer (Film)

Eleverne har selv fundet kriminalsager på nettet og lavet en mundtlig præsentation af de valgte sager.Brugte sider på nettet:
www.google.de
(Søg under f.eks. Verbrechen eller Kriminalität)
www.bild.de
www.mopo.de
www.tz-online.de
www.faz.de
www.welt.de
www.sueddeutsche.de
www.abendblatt.de
www.taz.de
www.kn-online.de

Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Litteraturforståelse
  • Lytteforståelse
  • Lytte- og læsestrategier, mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
  • Læseforståelse
  • Mundtlig redegørelse, analyse og perspektivering
  • Samtale, diskussion og argumentation
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstforståelse og -perspektivering

Almene mål

Progression

at udvikle elevernes kommunikative kompetencer
at udvikle elevernes sproglige kunnen, viden og bevidsthed
at udvikle elevernes forståelse for litteratur og andre kunstneriske udtryksformer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer