2005a NV grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Signe Johansen
Mette Juul Bang-Jensen
Lars Thorup
Ulla Andersen
Hold 2005a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

NV1- Lys og farver

Indhold Geografi:
NVG-mappen s.12-16, 32-37, 45-52 - fig s.46-47,
"Drivhuseffekten", noah s.8-11, 14-17
DR dokumentar 6.9.06
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Forståelse for den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Formulering i "naturvidenskabeligt sprog". Forståelse af begrebet elektromagnetisk stråling og egenskaber ved dette, drivhuseffekt

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

Andre faglige elementer

  • fysik og geografi

NV 2: Livets opståen og udvikling

Indhold NVG-noter
Livets opksrift. llustreret Videnskab 13 / 2005
RAM på biologien. Nucleus
Videofilm: Saturn - ringenes herre,DR.Viden om.
DR: Biologisk metode 1 og 2: Molekylærbiologi og Cellebiologi.
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald. Dyrkning af mikroorganismer på agarplader
- Respirations- og fotosyntesmålinger i vand
- Stofskiftet (oxygenoptagelsen) hos landdyr
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Forståelse for den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Formulering i "naturvidenskabeligt sprog".

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 bi/a (Biologi, C)

Andre faglige elementer

  • kemi

NV3: Jordkloden og tyngdekraften

Indhold Geografi:
NVG-mappen s.12-16, 15 siders bilag om pladetektonik,
www.ig.uit.no/geolearning
Arbejdsark (fysik)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Forståelse for den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Formulering i "naturvidenskabeligt sprog".
Indblik i sammenhængen mellem fysiske love og naturprocesser

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 4 - Vand og temperatur

Indhold Geografi:
NVG-noter kap 2.1, 2.2, 2.3, 4.1, 4.2, 4.5, 4.6, figurer på s.46, 47, 48.
Bilag: Pladetektonik, artikel, Noah: "vores børn og børnebørns klima"
Øvelsesvejledninger i biologi/kemi til de 4 emner:
Vand og ioner.
Vandtemperaturens indflydelse på iltindholdet.
Temperatur og springlagsdannelse (termoklin).
Saltholdighed – havmiljøet og springlag (haloklin).
"Fysikbogen", Finn Elvekjær, Gads forlag, 2002, s. 153-162. Forsøgsvejledninger.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Forståelse for den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Formulering i "naturvidenskabeligt sprog".
Indblik i sammenhængen mellem fysiske/kemiske love og naturprocesser
Esperimentelt arbejde og databehandling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/a (Biologi, C)

Andre faglige elementer

  • geografi og fysik
  • kemi