2005 ma/a

Termin 1g
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2005 ma/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-05-15

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 7-37
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Tal

Progression

Repetere og systematisere viden om grundlæggende regneregler. "Bogstavregning".
Grundlæggende kendskab til talmængderne N, Z, Q og R.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Variabelsammenhænge.

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 43-58, 60-65,
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Fra forståelse til anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 145-161
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Fra eksemplarisk bestemmelse til algoritme

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Elementær statistik

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 75-87
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Systematisering af oplysninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 167-177, 182-197, 202-209m, 210-211
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Fra teori til praktisk anvendelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Geometri. Trekanter

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 121-126, 132-141
Introduktion til Geometer (noter)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • It

Progression

Fra problemløsning til kommunikation af løsningssstrategier,.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kondital for 1.g'ere. Anvendt statistik.Normalfordeling.

Indhold Data fra Cooper-test af samtlige 1.g'ere på Sct. Knud 2005-2006.
Artikler om unges kondition og beregning af kondital.
Excel-regneark. Normafordelingspapir.
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
side 111-115
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Selvstændigt arbejde
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Fra rå data til konklusioner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

Trekantsberegninger

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 217-231.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Arbejde med processen "at omsætte teori til praksis".
Selvstændig tilrettelæggelse af arbejdsprocessen, samt overbliksdannelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde