2005 ma/a grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Mette Juul Bang-Jensen
Hold 2005 ma/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 7-37
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Tal

Progression

Repetere og systematisere viden om grundlæggende regneregler. "Bogstavregning".
Grundlæggende kendskab til talmængderne N, Z, Q og R.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Variabelsammenhænge.

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 43-58, 60-65,
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Modeller
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Fra forståelse til anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 145-161
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Fra eksemplarisk bestemmelse til algoritme

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Elementær statistik

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 75-87
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller

Almene mål

Progression

Systematisering af oplysninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold Knud Erik Nielse og Esper Fogh: "Vejen til Matematik C", HAX, 1. udgave 2005.
Side 167-177, 182-197, 202-209m, 210-211
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Fra teori til praktisk anvendelse

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning