2005 ma/b grundforløb

Termin Efterår_vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Rasmus Mejldal
Hold 2005 ma/b
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Tal og grundlæggende regneteknik.

Indhold HAX Mat C. Side: 7–10, 12-37.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Symboler
  • Tal

Progression

Primære faglige mål: Basale færdigheder. Løse ligninger, regning med symbolholdige udtryk, isolere variable i formler. Anvendelse af lommeregner
Progression: Fra regning til algebra, konkret til abstrakt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold HAX Mat C. Side: 43-65, 66-69.
Note: Ret linje gennem to punkter.
Uddrag af Da Vinci mysteriet
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Modeller
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Primære faglige mål: Anvendelse af og veksling mellem forskellige repræsentationer af sammenhænge, specielt lineær sammenhæng. Matematisk model overfor virkelighed, regression.
Progression: Fra teori til anvendelse af teori (minirapport).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Procent- og Rentesregning

Indhold HAX Mat C. Side: 145-164.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Primære faglige mål: Opstilling og anvendelse af symbolholdige formeludtryk, isolere variable. Evnen til mundtligt at formulere sig om matematisk teori og løsning af opgaver (grupper).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Livsformer og fysisk aktivitet (AT 3).

Indhold Forløbet hører under 3. forløb i AT (samarbejde med samfundsfag).
Det samlede materiale indeholder bl.a. en elektronisk udgave af undersøgelsen: "Gymnasieelever og hf-kursisters sundhedsvaner og livsstil 1996/97.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Faglige mål. At belyse fagets metoder og anvendelser gennem tværfagligt samarbejde. Opsamling og statistisk behandling af resultater (af egen spørgeskemaundersøgelse).

Forløbets fællesfaglige og tværfaglige mål fremgår af beskrivelsen af AT 3 - forløbet

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kondition for 1g'ere på Sct. Knuds Gymnasium

Indhold HAX Mat C. Side 91-92.
Resultater fra Coopertest for alle 1g elever.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Faglige mål: Kunne anvende it hjælpemidler til behandling af data. Producere og udvælge relevante tabeller og diagrammer. Formidling af resultater skriftligt og mundtligt (forløbet fortsættes efter grundforløbet).

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold HAX Mat C. Side: 167-177, 180-197, 202-211
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge. Regression med forskellige værktøjer (lommeregner, regneark, funktionspapir) og bestemmelse af forskrift.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klassisk geometri

Indhold HAX Mat C. Side: 121-126, 132-136.
Supplerende materiale:
Noter om Geometer.
Noter om kongruenssætningerne.
Noter om Pythagoras' sætning.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • Argumentation
  • It

Progression

Faglige mål: Trekanter (begreber og beregninger knyttet hertil). Simpel bevisførelse. Kongruens og konstruktion af trekanter (Geometer). Forholdsberegning i ensvinklede trekanter med anvendelser (bl.a. bevis for Pythagoras sætning).
Progression: Fra måling til beregning, fra konkret til generelt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde