2005 MA/m

Termin 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Torben Sønnichsen
Hold 2005 ma/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-19

Tal

Indhold HAX Mat.C side 7–10, 12-15, 17-35,
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Symboler
  • Tal

Progression

Indarbejdelse af basale regnefærdigheder. Matematikkens symboler og notation.
INtroduktion til graregner og dens anvendelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold HAX Mat.C side 43-66,
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Sammenhængen mellem data og grafer samt modellers beskrivelse af "den virelige verden"
Bestemmelse af en ret linie ud fra data

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Klassisk Geometri

Indhold HAX Mat.C side 121-126, 132-136
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • It
  • Teori/metode

Progression

Trekanter og diverse egenskaber forbudet hertil. Herunder bl.a. højde, median, midtnormal, Pythagoras m.m.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Praktisk anvendelse af lineære sammenhænge

Indhold HAX MAT C. side 51-67. Materiale udeleveret i biologi.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

At kunne overføre teoretisk viden omkring linære sammenhæng til konkrete sammenhæng - i dette tilfælde indenfor fagområdet biologi. Desuden informationssøgning samt formidling af de behadlede data.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Procent- og rentesregning

Indhold HAX Mat.C 145-164.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Teori/metode

Progression

Håndtering af procent- og rentesregning
Vurdering af saldo og lån

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Analyse af data - procentregning og indextabel

Indhold HAX MAT C. side 145-146, 151-152. Data eleverne selv har fundet.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Øvelse i at indsamle relevante data og behandle og kommentere disse på passende vis. Specielt fokus på procentregning og indextabeller, men tildels også benyttelse af grafer som formidlingsredskab melllem matematik og andre fag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Eksponentiel vækst og potensvækst

Indhold HAX Mat.C 167-177, 182-197, 202-211.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Analyse af forskellige vækstmodeller samt den teoretiske sammenhæng mellem disse modeller og deres beskrivelse af virkeligheden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Trekantsberegninger

Indhold HAX Mat C. Side: 217-229. Ark med opgaver
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Problemformulering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

At kunne omsætte teori til praksis. Herunder specielt at kunne beregne ukendte sider og vinkler i trekanter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Statistik og sandsynlighed.

Indhold HAX Mat C. Side: 75-87, 93-115.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler

Progression

At kunne anvende og vurdere de gængse statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.
At kunne genkende de stokastiske variable og normalfordeling. At kunne bestemme sandsynligheder med speciel fokus på forskellige småspil med terninger og mønter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde