2005ma/n

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Anne Grethe Mølgaard
Hold 2005 ma/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Tal

Indhold HAX Mat.C side 7–9, 12-16, 21-28, 30-35
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Sprogbevidsthed
  • Tal

Progression

Fra regning til algebra.
Abstraktion og konkretisering
"Rygmarvsindlæring": Den lille tabel og regneregler
Løsningsmetoder og grafisk løsning på LR - metodekendskab og -anvendelse
IT: brug af interaktive træningsprogrammer
Anvendelse af Fronter som kommunikationsværktøj

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold Talmateriale fra biologiforsøg med måling af vitalkapacitet.
HAX Mat.C side 43-61
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Afkodning af forskellige sammenhænge.
Konstrueret "virkelighed" contra reel virkelighed
Lineær og proportional afhængighed.
Lineære modeller
Vurdering og dokumentation
Adfærd i undervisningen
IT: brug af grafværktøj
Anvendelse af talmateriale fra biologiforsøg med måling af vitalkapacitet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klassisk geometri

Indhold HAX Mat.C side 121-126, 132-136
GeoMeternoter
Tips til beviser for trekantslinier
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • It
  • Teori/metode

Progression

Konstruktion contra tegning og måling.
Simpel bevisførelse
Konstruktion af trekanter og linier i trekantssammenhæng.
Geometrisk bevisførelse
Dokumentation
Abstraktion
IT: Anvendelse af geometriprogram & Elektronisk opgavebesvarelse med konstruktioner
Emnet har relevans i forbindelse med AT2

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold HAX Mat.C 145-164
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Fra eksemplarisk bestemmelse til algoritme
Bestemmelse af saldo samt ydelse og renter på lån.
Vurdering af diverse "gode" afbetalingstilbud
Vurdering og dokumentation
IT: Excel
Artikel om forbrugslån med link til regneark med beregning af ydelse/rente

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Eksponentiel vækst, logaritmefunktioner og Potensvækst

Indhold HAX Mat.C 17-21, 63-65, 167-177, 182-197, 202-211
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige sprog
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge
Regression med forskellige værktøjer og bestemmelse af forskrift ved indtegning på funktionspapir.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning