2005 ma/n 1g

Termin 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, C
Lærere Anne Grethe Mølgaard
Hold 2005 ma/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-13

Tal

Indhold HAX Mat.C side 7–9, 12-16, 21-28, 30-35
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Sprogbevidsthed
  • Tal

Progression

Fra regning til algebra.
Abstraktion og konkretisering
"Rygmarvsindlæring": Den lille tabel og regneregler
Løsningsmetoder og grafisk løsning på LR - metodekendskab og -anvendelse
IT: brug af interaktive træningsprogrammer
Anvendelse af Fronter som kommunikationsværktøj

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Sammenhænge

Indhold Talmateriale fra biologiforsøg med måling af vitalkapacitet.
HAX Mat.C side 43-61
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Afkodning af forskellige sammenhænge.
Konstrueret "virkelighed" contra reel virkelighed
Lineær og proportional afhængighed.
Lineære modeller
Vurdering og dokumentation
Adfærd i undervisningen
IT: brug af grafværktøj
Anvendelse af talmateriale fra biologiforsøg med måling af vitalkapacitet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Klassisk geometri

Indhold HAX Mat.C side 121-126, 132-136
GeoMeternoter
Tips til beviser for trekantslinier
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere geometriske problemer

Almene mål

  • It
  • Teori/metode

Progression

Konstruktion contra tegning og måling.
Simpel bevisførelse
Konstruktion af trekanter og linier i trekantssammenhæng.
Geometrisk bevisførelse
Dokumentation
Abstraktion
IT: Anvendelse af geometriprogram & Elektronisk opgavebesvarelse med konstruktioner
Emnet har relevans i forbindelse med AT2

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Procent- og Rentesregning

Indhold HAX Mat.C 145-164
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Fra eksemplarisk bestemmelse til algoritme
Bestemmelse af saldo samt ydelse og renter på lån.
Vurdering af diverse "gode" afbetalingstilbud
Vurdering og dokumentation
IT: Excel
Artikel om forbrugslån med link til regneark med beregning af ydelse/rente

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Eksponentiel vækst, logaritmefunktioner og Potensvækst

Indhold HAX Mat.C 17-21, 63-65, 167-177, 182-197, 202-211
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige sprog
  • It
  • Modeller
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Vurdering af forskellige vækstmodeller
Anvendelse af forskellige vækstmodeller på simple praktiske sammenhænge
Regression med forskellige værktøjer og bestemmelse af forskrift ved indtegning på funktionspapir.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Sandsynlighed og statistik

Indhold Hax MatC s.75-87 & 93-115
Talmateriale over elevernes mdt. forberedelstid fra to evalueringsrunder (nov. 2005 & marts 2006)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

At kunne anvende og vurdere de gængse statistiske deskriptorer på et givet talmateriale.
At kunne genkende de stokastiske variable, binomialfordeling og normalfordeling, og bestemme diverse sandsynligheder for disse fordelinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Trekantsberegninger

Indhold HAX Mat.C s. 217-229
www.sctknu-gym.dk/lrere/AM/Matematik/Supplerende materiale/Trigonometri/trigonometri.exe
(guidet tour gennem beviser for trekantsformlerne)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Håndtere geometriske problemer
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Studiemetoder
  • Teori/metode

Progression

At eleverne med en ledende hånd selv kan gennmføre ræsonnementer og gennemføre beviser.
At eleverne kan generelisere og udnytte opgivne størrelser og de udledte formler til beregning af resterende størrelser.
For nogle af eleverne: at de kan udnytte generalisationen til at lave beregningsskabeloner i TI InterActive og/eller Geometer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

Vækstmodeller

Indhold Revideret udgave/uddrag af Thomas Vils Pedersen: Vækst - med TI84/TI InterActive
Styret læringsforløb i Fronter
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Modellering af variabelsammenhænge
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

At få et overblik over - genkende og skelne mellem egenskaber for - de forskellige vækstmodeller: proportionalitet, linearitet, eksponentiel vækst og potensvækst (ligheder og forskelle).
At kunne anvende den valgte model til beregninger og i et vist omfang vurdere modellens anvendelihed/begrænsninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)