2005 MA/x

Termin 2g.-
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Birgit Lund Henriksen
Hold 2005 MA/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-17

logaritmer

Indhold Vejen til matematikken AB1: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh.
s.190-193
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

trigonometriske funktioner

Indhold Trigonometriske funktioner:
Vejen til matematikken A2: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh.
s.40-47
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • It
  • Modeller

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Lige og Ulige - om grafers symmetri

Indhold Emne hæfte Lige og Ulige - om grafers symmetri af Jørn Schmidt
s. 3-12
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

Progression

I forløbet har eleverne frisket funktionsbegrebet op, og fordybet sig i bevisførelsen.
Det er opvarmning til det næste forløb om differentialregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

differentialregning

Indhold Vejen til Matematikken 2A af Knud Erik Nilesen Og Esper Fogh s.57,60-62
MAT 2A af Jens Carstensen og Jesper Frandsen
s. 16-30,s.32-38m.,s.42-47ø,s.49-50,s.53-60m.,s.67,70,s.116-121,s.123-131,s.134-136,s.138-141,s.144-147,150m.-154
MAT 2B af Jens Carstensen og Jesper Frandsen
s.119-121 ø
Omfang 40
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Målet med forløbet har været at indføre elever i differentialregningens verden.
Vi har arbejdet meget med anvendelsen af IT (TI-interactive ) til løsning af differentialregnings opgaver.
Forløbet har været bygget således op, at man først lærte metoderne manuelt, hvorefter lommeregner/IT blev indført som hjælpe redskaber.
Der har været en veksling mellem bevisførelse på tavle, opgaveregning, bevisførelse og perspektivering af emnet i mindre grupper, og anvendelse af IT til løsning af problemstillinger.
Vi er gået fra indførelse af grænseværdi og kontinuitet til anvendelse af differentialregning i form af funktionsundersøgelse og optimering.
Differentialregningen perspektiveres videre i næste forløb om integralregningen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde