2005 MA/x grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Matematik, A
Lærere Birgit Lund Henriksen
Hold 2005 MA/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

AT 1: Oldtidens civilisationer: Fremkomst, matematik og nat. videnskab

Indhold MATEMATIK
Kilder og kommentarer til LIGNINGERNES HISTORIE
s. 17-27
Jens Lund : Regn med en skriver MATEMATIK I DET GAMLE ÆGYPTEN s.13-14, 16-18, 22-34,49-51
Munksgaards forlag 1. udgave 1. oplag
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tal og grundlæggende regneteknik

Indhold S. 7-45,48-51 i Vejen til matematik AB1 Forlaget Hax


Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Funktioner og sammenhænge

Indhold S.62-82+s.156-172,s.182-192,s194-197,s202-217,220-229 i Vejen til matematik AB1 Forlaget Hax
+HOT noter

Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT3:SKATTEUDSKRIVNING – historie, fordelingspolitik og beregning

Indhold MATEMATIK.
Jens Carstensen :Matematik for HF-fællesfag s.80-86
Morten Overgaard Nilsen: Matema10k s.41-50
Jens Carstensen : Mat 1 s.278-282 m.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse
  • Viden om matematikkens udvikling

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Gennem dette forløb skal I
-erhverve jer en vis viden om hovedtrækkene i det danske beskatningssystem siden middelalderen,
-opnå større forståelse af sammenhængen mellem beskatningsformerne og et samfunds tekniske, administrative og økonomiske niveau,
-have arbejdet med jeres evne til at identificere lange udviklingslinier i stoffet,
-have prøvet at udarbejde simple problemformuleringer
-lave skatteberegninger for privatpersoner
-omregne til indekstal og derefter tolke på tallene i samfundsmæssig relation.
-anvende regneark til skatteberegninger m.m.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AT4: De store opdagelser og kampen om længdegraden: Navigation og afstandsbestemmelse

Indhold Tal og Geometri af Flemming Clausen, Poul Printz og Gert Schomacher, 1. udgave 1. oplag 1998.
Læst s. 9-22
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Modeller
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Klassisk Geometri

Indhold S. 125-132,138-147 i Vejen til matematik AB1 Forlaget Hax


Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Redegøre for matematiske ræsonnementer

Almene mål

  • Argumentation
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning