2005m AT grundforløb

Termin efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Stig Laursen Hartvig
Maria Rodin
Maria Dyrbye
Hans Hansen
Klaus Foldager
MW
Hold 2005m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-19

AT 1: Kropskultur

Indhold Idræt:
Henrik Jagd: "Krop og samfund", Gyldendal 1995, s. 9-29

Forskellige gamle idrrætslege taget fra: Jørn Møller: "So i hul" og Føde en bjørn", DGI

Hans-Erik Lystrup, Sportens samfund. Samfundets sport.1987 s.7-23
Dansk:
Litteraturens Veje, side 427-432 (om fortælleteknik)
Litteraturens Veje, side 418-19 (om analyse, fortolkning, perspektivering)
Thomasine Gyllembourg - "Den lille Karen"
Vita Andersen - "Iagtagelser"
Mette Thomsen - uddrag af "Plastic"

Om gruppearbejde:
Stig Püschl - "projektarbejde - en introduktion", side 28-29

Om gruppearbejde:
Stig Püschl, Projektarbejde - en introduktion, 2000, side 28-29
Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Læsning
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Forløbet har som mål at udvikle elevernes evne til at anvende forskellige fags metoder til at belyse en kompleks problemstilling, i dette tilfælde menneskets skiftende syn på kroppen gennem historien.

Procesorienteret: Fra vidensindhentning
til fremstilling

Eleverne skal lave en grupperapport, hvor de viser, at de kan benytte fagenes metoder . Det er afgørende, at eleverne for det første er i stand til at benytte fagenes analysemetoder og fremstillingsformer på konkrete produkter, og for det andet er i stand til at få historisk dybde og perspektivering gennem sammenligningen af produkter fra forskellige perioder.

I henhold til vedtagne bindinger for AST-forløb på Sct. Knud (PR 19. april 2005) vil vi undervejs i forløbet diskutere lektielæsning med eleverne – hvordan får man det optimale udbytte af sit hjemmearbejde? Dette ligger i forlængelse af en kort introduktion til notatteknik i såvel læsning som undervisningssituationen.

I forløbet vil fagene fokusere på par- og gruppearbejde, og der bliver op til det endelige arbejde med produktet en kort introduktion til rollefordeling i forbindelse med gruppearbejde.

Undervejs arbejder eleverne med tekstbehandling og IT-søgning.





Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/m (Dansk, A)
  • 2005 hi/m (Historie, A)
  • 2005 id/am-1 (Idræt, C)

Andre faglige elementer

Kommunikation og retorik

Indhold Steen Beck / Hanne R. Beck, Gyldendals Studiebog. 2005 s. 102-111

skolens eget materiale til power point præsentation
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Argumentation
  • Gruppearbejde
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Projektarbejde
  • Tekstanalyse

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 EN/m (Engelsk, A)
  • 2005 Me/m (Mediefag, B)
  • 2005 Sa/m (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT 3 Livstil og velfærd - biologi som populærvidenskab

Indhold Teori om skrivning:
Danskfaggruppens skrivekursusforløb (internt kompendium)
Ellen Krogh - Skrivebogen, side 15-25

Populærvidenskabelige artikler:
Per Hindkjær - "Mandens hormoner" (kapitel fra "Biologi på tværs")
Jerk W. Langer - "Spejlvendt" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 228&a=228)
Jerk W. Langer - "Ny creme skal give mænd sexlyst"
(www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 192&a=192)

Tekstbehandling:
Skolens interne hæfte om WORD
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Genrer
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Modeller
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Sprogbevidsthed
  • Tal
  • Tekstanalyse
  • Teori/metode

Progression

Overordnet er målet, at eleverne skal kunne overskue og formidle et videnskabeligt stof med forståelse for genre og målgruppe. Dette kræver:
- at finde og overskue et materiale
- at lave en basal problemfornulering, der
indsnævrer emnet
- genrebevidsthed (den populærvidenskabelige
artikel)
- arbejde med sproglig præcision
- at kunne lave/benytte grafer og tabeller

Eleverne formodes mao. på nuværende tidspunkt at have så godt styr på det naturvidenskabelige stofområde, at de kan formidle et stof klart. Desuden forventes deres sproglige bevidsthed at være så udviklet, at de kan skelne mellem og benytte forskellige diskursformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/m (Biologi, C)
  • 2005 da/m (Dansk, A)
  • 2005 ma/m (Matematik, C)

Andre faglige elementer

USA i 1930erne

Indhold Uddrag af tekster samt fotos fra:
"Crisis and Hope, The United States in the Thirties" 1983, P.Wang
Lærerintroduktin med tavlenoter og glosearbejde på engelsk.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 EN/m (Engelsk, A)
  • 2005 hi/m (Historie, A)
  • 2005 ma/m (Matematik, C)

Andre faglige elementer

AT8 - Religionskritik i oldtiden og nyere tid

Indhold Religion:
- Tre hovedtyper af forklaringer: Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Læser fra videnskabsteori for begyndere s. 90-93 og s. 114-120
- Sekularisering: Læser fra Mennesket og magterne s. 205-207
- Freud: Læser fra Mennesket og magterne s. 244-248 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 44-45 + T14 (Ødipus-myten) + T15 (Drabet på urfaderen)s. 76-81
Feuerbach: Læser Mennesket og magterne s. 216 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s.37-39
- Marx: Læser fra Mennesket og magterne s. 216-222 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 39-41+ T10 (Religion er folkets opium) s. 69-70
- Darwin: Læser fra Mennesket og magterne s. 211-213 + artiklen "Al den snak om udviklingslære" fra http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100003720:aid=31592
Oldtidskundskab:
Hesiod: Theogonien 116-210; 435-506 (Kosmogoni, kosmologi), Theogonien 507-616; Værker og dage 42-105 Gud-menneske, Pandora, Værker og dage 119-201
(degeneration) v. Lene Andersen, Ovid: Metamorfoser 1-150 (degeneration) v. Otto Steen Due, Aiskylos: Prometheus v. 436-506 (evolution) Garff og Hjortsø, Platon: Protagoras 320-324 (evolution)
Xenophanes (gudekritik), Demokrit, Epikur, Lucrets II, 168-251, V, 146-234 Verden er ikke gudskabt, førstepartiklernes fald, verden er ikke gudskabt (materialisme) i Romersk Antologi, Platon: Staten II, 376E-383A (s. 89-99) (gudekritik) v. Hans Ræder

Desuden tekster og andet materiale som eleverne selv har fundet under arbejdet med projektrapporten.
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Læringsstrategier
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Der arbejde med nogle af oldtidens kosmologier og religionskritikere samt nogle af den nyere tids religionskritikere. Herved skulle eleverne gerne opnå indsigt i oldtidens religionsopfattelse og religionskritik samt 1800-1900 tallets religionskritikeres forklaring på religionens opståen og funktion i menneskers liv.

Produkt: Skriftlig projektrapport. Der arbejdes i grupper af 4-5 personer. De to fag skal begge afspejles i det færdige produkt, men ikke nødvendigvis i lige stort omfang.

Opgaveformulering: Udvælg en eller flere myter og/eller gudsopfattelser og undersøg disse ud fra en religionskritisk synsvinkel efter eget valg. Begge fag skal være repræsenteret i besvarelsen.



Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 re/m (Religion, C)
  • 2006 ol/m (Oldtidskundskab, C)

Andre faglige elementer