Termin | efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Almen studieforberedelse |
Lærere |
Stig Laursen Hartvig
Maria Rodin Maria Dyrbye Hans Hansen Klaus Foldager MW |
Hold | 2005m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-19 |
Indhold |
Idræt: Henrik Jagd: "Krop og samfund", Gyldendal 1995, s. 9-29 Forskellige gamle idrrætslege taget fra: Jørn Møller: "So i hul" og Føde en bjørn", DGI Hans-Erik Lystrup, Sportens samfund. Samfundets sport.1987 s.7-23 Dansk: Litteraturens Veje, side 427-432 (om fortælleteknik) Litteraturens Veje, side 418-19 (om analyse, fortolkning, perspektivering) Thomasine Gyllembourg - "Den lille Karen" Vita Andersen - "Iagtagelser" Mette Thomsen - uddrag af "Plastic" Om gruppearbejde: Stig Püschl - "projektarbejde - en introduktion", side 28-29 Om gruppearbejde: Stig Püschl, Projektarbejde - en introduktion, 2000, side 28-29 |
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forløbet har som mål at udvikle elevernes evne til at anvende forskellige fags metoder til at belyse en kompleks problemstilling, i dette tilfælde menneskets skiftende syn på kroppen gennem historien.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Steen Beck / Hanne R. Beck, Gyldendals Studiebog. 2005 s. 102-111 skolens eget materiale til power point præsentation |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Teori om skrivning: Danskfaggruppens skrivekursusforløb (internt kompendium) Ellen Krogh - Skrivebogen, side 15-25 Populærvidenskabelige artikler: Per Hindkjær - "Mandens hormoner" (kapitel fra "Biologi på tværs") Jerk W. Langer - "Spejlvendt" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 228&a=228) Jerk W. Langer - "Ny creme skal give mænd sexlyst" (www.illustreretvidenskab.dk/Crosslink.jsp?d=108&a= 192&a=192) Tekstbehandling: Skolens interne hæfte om WORD |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Overordnet er målet, at eleverne skal kunne overskue og formidle et videnskabeligt stof med forståelse for genre og målgruppe. Dette kræver:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Uddrag af tekster samt fotos fra: "Crisis and Hope, The United States in the Thirties" 1983, P.Wang Lærerintroduktin med tavlenoter og glosearbejde på engelsk. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Religion: - Tre hovedtyper af forklaringer: Kausale, motivatoriske og funktionalistiske forklaringer. Læser fra videnskabsteori for begyndere s. 90-93 og s. 114-120 - Sekularisering: Læser fra Mennesket og magterne s. 205-207 - Freud: Læser fra Mennesket og magterne s. 244-248 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 44-45 + T14 (Ødipus-myten) + T15 (Drabet på urfaderen)s. 76-81 Feuerbach: Læser Mennesket og magterne s. 216 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s.37-39 - Marx: Læser fra Mennesket og magterne s. 216-222 + Religionskritik og nyere teologi, af Jes Nysten s. 39-41+ T10 (Religion er folkets opium) s. 69-70 - Darwin: Læser fra Mennesket og magterne s. 211-213 + artiklen "Al den snak om udviklingslære" fra http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100003720:aid=31592 Oldtidskundskab: Hesiod: Theogonien 116-210; 435-506 (Kosmogoni, kosmologi), Theogonien 507-616; Værker og dage 42-105 Gud-menneske, Pandora, Værker og dage 119-201 (degeneration) v. Lene Andersen, Ovid: Metamorfoser 1-150 (degeneration) v. Otto Steen Due, Aiskylos: Prometheus v. 436-506 (evolution) Garff og Hjortsø, Platon: Protagoras 320-324 (evolution) Xenophanes (gudekritik), Demokrit, Epikur, Lucrets II, 168-251, V, 146-234 Verden er ikke gudskabt, førstepartiklernes fald, verden er ikke gudskabt (materialisme) i Romersk Antologi, Platon: Staten II, 376E-383A (s. 89-99) (gudekritik) v. Hans Ræder Desuden tekster og andet materiale som eleverne selv har fundet under arbejdet med projektrapporten. |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejde med nogle af oldtidens kosmologier og religionskritikere samt nogle af den nyere tids religionskritikere. Herved skulle eleverne gerne opnå indsigt i oldtidens religionsopfattelse og religionskritik samt 1800-1900 tallets religionskritikeres forklaring på religionens opståen og funktion i menneskers liv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|