2005 Me/m 1g

Termin aug.05-juni 06
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, B
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2005 Me/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-10-30

Introduktion til filmanalyse

Indhold ”Fokus” side 12-42 + diverse filmcitater: Lynch: Blue Velvet, Welles: Citizen Kane, Politiets blinde øje, PT. Anderson: Magnolia, Lynch: The straight story.
Hele film: "The Butterfly effect",Fly: "Drabet", Vinterberg: "Drengen der gik baglæns"
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Medier og Kommunikation

Indhold Henning Olsson og Henrik Poulsen: "Ryd forsiden". s. 44-54 (Nyhedskriterier) + s. 70-76 (nyhedsgenrer)
Artikler fra Politiken, Fyens stiftidende, Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina
"Horisont", DR om Katrina
Michael Moore: Farenheit 9/11
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion

Progression

Kritisk, analytisk forholden sig til mediernes formidling og kommunikation.
Analyse og forståelse af mediestof, eget produkt i forb. mdt.fremstilling og IT præsentation

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Road movie

Indhold Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers"
tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama
Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
Træning i tematisk og filmsproglig analyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Road movie fortsat i studieretningen

Indhold Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers"
tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama
Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
Træning i tematisk og filmsproglig analyse.
Genkende road moviens genretræk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Nyhedsformidling

Indhold Thorsen og Møller: TV-journalistik, kap. 1 og 2.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 27-34, 39-41, 45-48
henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden (om de fem nyhedskriterier)
DR, tv-avisen, TV2 nyhederne, besøg på TV2.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Arbejde med nyhedsjournalistik, programopbygning, nyhedskriterier, sendetider, public service, målgrupper for derigennem at kunne læse et tvnyhedsprogram analytisk og kritisk med henblik på at gennemskue, hvilke virkemidler, der tages i brug og hvordan de modtages.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Dokumentar

Indhold Ib Bondebjerg: Den medialiserede virkelighed, Ekko nr. 8, 2001.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed, s. 59-63
Programmer eller citater: Lars Engels: Pigerne i Vestre fængsel (1), Historier fra en politistation (citat), Operation X, skatteakrobaterne (citat), De unge mødre, Katedralen 1.z., Hjerteblod (citat)
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Terminologi i analysen
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Kultur
  • Samtale/diskussion
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

At kunne skelne mellem forskellige dokumentarformater (observerende, dybdeborende, doku-soap), identificere fakta- og fiktionskoder og virkemidler og forholde sig kritisk til fremstillingsformen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde