Termin | aug.05-juni 06 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Mediefag, B |
Lærere | Mette Wolfhagen Linnebjerg |
Hold | 2005 Me/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-10-30 |
Indhold |
”Fokus” side 12-42 + diverse filmcitater: Lynch: Blue Velvet, Welles: Citizen Kane, Politiets blinde øje, PT. Anderson: Magnolia, Lynch: The straight story. Hele film: "The Butterfly effect",Fly: "Drabet", Vinterberg: "Drengen der gik baglæns" |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henning Olsson og Henrik Poulsen: "Ryd forsiden". s. 44-54 (Nyhedskriterier) + s. 70-76 (nyhedsgenrer) Artikler fra Politiken, Fyens stiftidende, Jyllandsposten fra d. 31.8.05 om Orkanen Katrina "Horisont", DR om Katrina Michael Moore: Farenheit 9/11 |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kritisk, analytisk forholden sig til mediernes formidling og kommunikation.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers" tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001 |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Film: Ridley Scott: "Thelma and Louise", Dennis Hopper: "Easy Rider", Victor Fleming: "Troldmanden fra Oz", David Lynch: "Vilde hjerter", Oliver Stone "Natural born killers" tekster: Henrik Uth Jensen: Genre undervejs: Roadmovien i 90erne", Kosmorama Trine Breum: En rejse i tre akter, Ekko nr. 9, sep. 2001 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende de grundlæggende analysebegreber i filmanalyse: beskæringer, klippeformer, dramaturgi, lyd og lys.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Thorsen og Møller: TV-journalistik, kap. 1 og 2. Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 27-34, 39-41, 45-48 henning Olsson og Henrik Poulsen: Ryd forsiden (om de fem nyhedskriterier) DR, tv-avisen, TV2 nyhederne, besøg på TV2. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArbejde med nyhedsjournalistik, programopbygning, nyhedskriterier, sendetider, public service, målgrupper for derigennem at kunne læse et tvnyhedsprogram analytisk og kritisk med henblik på at gennemskue, hvilke virkemidler, der tages i brug og hvordan de modtages. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ib Bondebjerg: Den medialiserede virkelighed, Ekko nr. 8, 2001. Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed, s. 59-63 Programmer eller citater: Lars Engels: Pigerne i Vestre fængsel (1), Historier fra en politistation (citat), Operation X, skatteakrobaterne (citat), De unge mødre, Katedralen 1.z., Hjerteblod (citat) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne skelne mellem forskellige dokumentarformater (observerende, dybdeborende, doku-soap), identificere fakta- og fiktionskoder og virkemidler og forholde sig kritisk til fremstillingsformen. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|