2005 Me/n grundforløb

Termin Efterår vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Mediefag, B
Lærere Lise Haugsted
Hold 2005 Me/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Introduktion til de filmiske virkemidler. Filmens dramaturgi og genrer.

Indhold Fokus. s. 12-31 og 32-41
Life is a bitch
Psycho (citat)
Clockwork Orange (citat)
Rødt chok (citat)
Drengen der gik baglæns
Portræt af Thomas Vinterberg
Panserkrydseren Potemkin (citat)
El Mariachi
Drabet + anmeldelser
Sin City + anmeldelser
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Studiemetoder
  • Symboler
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Kendskab til de filmiske virkemidler. Filmens dramaturgi og genrer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kost, fedme og livsstil

Indhold "Mad&Motion". En undervisningsavis fra Pol. og Gyldendal. 2005
"Supersize me" (Film)

Lisbet Borker.Povl Brøndgaard:"Den bearbejdede virkelighed".1990 (Faktion)
Gitte Horsbøl.Jette Meldgaard:"Den iscenesatte virkelighed". 2004 (Dokumentar og reality)
"Søforklaring" (citat)af Steen Baadsgaard (Den dybdeborende dokumentar)
"Historier fra en politistation" (citat)af Lars Engels(Den observerende dokumentar)
"Du er hvad du spiser" (citat). TV 3(reality-program)
"Tab og vind" (citat).TV Danmark (reality-show)
"I tykt og tyndt" (citat) TV 2 (reality-serie)
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Dramaturgiske modeller og fortælleforhold
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Form/indhold og formidlingssituation/målgruppe
  • Genrer og programtyper
  • Historisk, kulturelt, samfundsmæssigt perspektiv
  • Principper og arbejdsmetoder
  • Terminologi i analysen
  • Udformning og målgruppe

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • Forskellige arbejdsformer
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Redegørelse for dokumentargenren.
Analyse og fortolkning af dokumentarprogrammer

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde