2005m NV grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Maria Rodin, Poul Elmelund, Lars Trampedach
Hold 2005m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-26

2005 NV/m Vandet og livet. /Biologi og kemi Efterår-vinter 2005-2006

Indhold NV noter s. 53-66 + s. 73-84
Øvelsesvejledninger: Fotosyntese og respiratin, Osmose over kartoffelcellers cellemembran, saltes opløselighed i vand.
NVG-noter s. 58-72
Noter om salte
Øvelsesvejledning Saltes opløselighed i vand.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Symboler

Progression

Lektielæsning.
Forberedelse.
Notatteknik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 bi/m (Biologi, C)

Andre faglige elementer

Energi og klima

Indhold NVG-noter s. 3-11, 69-72
Øvelsesvejledninger: Isens smeltevarme, Koge vand i papirkop, Brændværdi for næringsstoffer.
Artikler
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Evalueringsforløb Fysik/Naturgeografi

Indhold Øvelsesvejledninger: Bestemmelse af solarkonstant, albedo og drivhuseffekt.
Internet.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering
  • It
  • Modeller
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Evalueringsforløb biologi/kemi - Oxygen i biologien

Indhold øvelsesvejledninger: Brændværdi for fødevarer, stofskifte hos landdyr, hvilestofskiftet, oxygens omsætning.
Internetsøgning
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eksperimenter
Individuelle faglige rapporter

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Fag

Fag

  • 2005 bi/m (Biologi, C)

Andre faglige elementer