2005 mu/ab grundforløb

Termin Efterår 2005
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Musik, C
Lærere Bjarne Kusk
Hold 2005 mu/ab
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Introduktion

Indhold Franz Liszt: "Mazeppa" (fantasiøvelse).
Div. enstemmige sange og "Time after Time (Cindy Lauper) som flerstemmig sats.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Musikalsk identifikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Samtale/diskussion

Progression

At udvikle elevernes evne til at lytte sig ind til 'kernen' i et stykke musik og formulere egne tanker og deltage i en diskussion herom.
At udvikle elevernes evne til at samarbejde om et musikalsk projekt; fra enstemmig til flerstemmig sang.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Basal musikteori

Indhold J. Grønager: "C-nøglen" (Systime 2005) s.7-17, 30-34, 39-50 + div. opgaver
Div. musikeksempler til illustration af forskellige rytmefornemmelser. Bl.a. "We will rock you" (Queen), "Seven days" (Sting), "I hung my head" (Sting), "Valse Triste" (J. Sibelius).
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkeksternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Teori/metode

Progression

At give eleverne kendskab til noder, rytmer, skalaer, akkorder samt notation af disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Musikalske stilarter

Indhold Elevoplæg m. noter og musikeksempler om følgende musikalske stilarter:
* Barokmusikken v. J.S. Bach og G.F: Händel
* Impressionismen v. Debussy
* Symfonisk rock v. Queen
* Singer/songwriter v. Katie Melua
* Dansk singer/songwriter v. Majbritte Ulrikkeholm
* Russisk folkemusik/popmusik v. Vladimir Vysotskij
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Informationsselektion
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At tilføre eleverne et vist kendskab til forskellige musikalske genrer.
At udvikle elevernes mundtlige udtryksfærdighed.
At udvikle elevernes evne til at lytte og kommentere på et mundtligt oplæg.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde

Sammenspil og elementært instrumentkendskab

Indhold Noder til "Stand by me" (Ben E. King)
Noder til "Don't stand so close to me" (Sting/The Police).
Oversigt over basguitaren.
Notation af basale grundrytmer på trommesættet.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Audiovisuel orienteringsevne
  • Musikalsk proces og kommunikation
  • Synge og spille. Repertoirekendskab

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvstændigt arbejde
  • Tekstfortolkning

Progression

Samarbejde om et fælles projekt; at indstudere og fremføre et musikalsk produkt.
At lytte og finde sin 'plads' i helheden.
Fortolke en tekst.
Udvikle evnen til at indgå kompromisser.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Musikalsk analyse (påbegyndt)

Indhold Musikeksempler med tilhørende materiale i form af noder og oversigter.
A. Vivaldi: "De fire årstider".
Joe Zawinul: "Mercy, Mercy".
Aretha Franklin: "Respect".
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende fagterminologi i diskussion/værkinternt
  • Grundlæggende musikanalytisk forståelse
  • Musikalsk identifikation

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

At indføre eleverne i musikanalysen som disciplin.
At udvikle elevernes evne til at lytte intenst.
At udvikle elevernes evne til at sætte ord på det de hører.
At tilføre eleverne nogle arbejdsredskaber m.h.p. det kommende musikprojekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning