Emner og arbejdsformer
De tværfaglige emner med fokus på livsmuligheder i Europa kunne tilrettelægges ud fra et livsstadiumperspektiv. Tre forløb knyttes sammen med dit konkrete møde med andre unge i Europa – det fjerde kunne være virtuelt
1g - Emnet kunne være gymnasiet i Tyskland (Berlin) med fokuspunkterne: Individ, familie, samfund og normer. Studietur i form af udvekslingsrejse.
2g - Emnet kunne være universitetet i England (Manchester) med fokuspunkterne: Læringsstil, etnicitet og multikultur. Studietur.
3g - Emnet kunne være jobmarkedet i EU
(Bruxelles) i den offentlige sektor med mulighed for praktik.
Fokuspunkter: Arbejdsforhold, løn,
fremtidsudsigter, lykke, kultur. Studietur med praktik.
3g -
Emnet kunne være jobmarkedet – globalt. Indien.
Virtuel kontakt via elektronisk kommunikation.
Fokuspunkter: Livsbetingelser -
jobs – løn – globalt.
Sigtet med studieretningen er også, at du lærer nogle arbejdsmæssige
redskaber, når du deltager i og er medkonstruktør af nogle scenarier –
mailkonferencer og udvekslings- og studierejser med praktik. Feltarbejde som
arbejdsredskab bliver én blandt flere arbejdsformer. Ved aktiv brug af de to
hovedsprog lærer du at indhøste egne erfaringer og viden om nationale,
europæiske og globale kulturelle livsmuligheder og værdier.