Bilag 4
DANSK
Maj 1999
1.1 Kernen i dansk er sproget, det mundtlige og det skriftlige, der med sit forråd af udtryksmuligheder danner udgangspunktet for oplevelse, erkendelse, selvudfoldelse og social aktivitet og samtidig er genstand for analyse og kritisk opmærksomhed.
1.2 Faget beskæftiger sig med tydning af tegn i bred forstand, herunder massekommunikative og billedlige, men den danske litteratur indtager en særstilling. I litteraturen har mennesker til alle tider tolket deres livsvilkår og formuleret deres omverdensforståelse og selvforståelse. Studiet af litteratur er derfor et studium i fortidige og samtidige nationale og internationale formuleringer af erfaringer. Et litterært værk besidder en kunstnerisk formet kompleksitet, der åbner for fortolkning, og i mødet med værkerne udvikles elevens sproglige og kunstneriske opmærksomhed og historiske bevidsthed. Igennem den samlede, brede tekstlæsning konfronteres eleven med forskellige livsomstændigheder og forskellige måder at forholde sig til tilværelsen på.
1.3 Det er centralt for den gymnasiale undervisning i dansk, at sprog, litteratur og kultur behandles som snævert forbundne størrelser.
OBLIGATORISK NIVEAU (A-niveau)
2. Undervisningsmål
2.1 Undervisningen skal udvikle elevernes sproglige, æstetiske og historiske bevidsthed, deres omverdensforståelse, selvforståelse, fantasi, kritiske sans og formuleringsevne.
2.2 De overordnede mål for
danskundervisningen er, at
- eleverne udvikler deres lyst og evne til at opleve
digtning og andre udtryksformer og skærper deres æstetiske opmærksomhed
- eleverne opnår færdighed i at analysere, fortolke og
vurdere tekster
- eleverne opnår færdighed i at analysere, fortolke og
vurdere massekommunikative udtryksformer
- eleverne udvikler deres historiske sans og får viden
om den danske litteraturs historie med vægt på samspillet mellem litteratur,
kultur og samfund, og
- eleverne opnår færdighed i at reflektere over
sproget og udvikler deres mundtlige og skriftlige sprogfærdighed og dermed
deres mulighed for individuel og social udfoldelse.
2.3 Mål for den historiske læsning:
- Gennem læsning af først og fremmest
skønlitterære tekster skal eleverne opnå et overblik over den kultur- og
åndshistoriske udvikling i Danmark fra oldtiden til vore dage, med udvalgte
perspektiver til Norden og den øvrige verden.
- Eleverne skal gennem mødet med centrale forfattere og
repræsentative tekster opnå kendskab til livstolkninger med så stor
gennemslagskraft, at de i perioder har præget normer og identitetsdannelse i
store dele af samfundet.
- Eleverne skal have viden om væsentlige kunstneriske
udtryksformer.
- Eleverne skal have viden om hovedtræk i den
litterære og øvrige kulturelle udvikling i nyeste tid, defineret som de sidste
fyrre år.
- Eleverne skal opnå en forståelse af og viden om,
hvordan litteraturen og andre kulturudtryk vekselvirker med det omgivende
samfund i en afgrænset periode før nyeste tid.
2.4 Generelle mål for det sproglige arbejde:
2.4.1 Gennem det sproglige arbejde skal eleverne opnå sproglig bevidsthed og opnå færdighed i at udtrykke sig præcist, personligt og nuanceret.
2.4.2 Eleverne skal gennem analytisk og produktivt arbejde opnå erfaringer med og viden om forskellige former for sproglig variation.
2.4.3 Eleverne skal ved undervisningens
afslutning
- have færdighed i at karakterisere sprogets opbygning,
brug og funktion
- beherske standardsprogets normer for stavning,
bøjning, orddannelse, betydning, syntaks, tegnsætning mv.
- beherske grammatikkens og stilistikkens basale
terminologi.
2.5 Mål for det skriftlige
arbejde
Den skriftlige undervisning har
til opgave at give eleverne
- et ubesværet og bevidst forhold til det at formulere
sig
- omfattende erfaringer med at tænke, erkende og
formidle gennem skrivning
- beherskelse af forskellige fremstillingsformer
- færdighed mht. at meddele sig informativt om
sagsforhold
- færdighed mht. at formulere sig personligt om
erfaringer og synspunkter
- evne til at indsamle og sortere materiale i trykt
eller elektronisk form.
2.6 Mål for det mundtlige arbejde
2.6.1 Undervisningens mål er at udvikle elevernes bevidsthed om det mundtlige udtryks betydning for tankevirksomhed, oplevelse og forståelse.
2.6.2 Eleverne skal kunne
- referere, fortælle, læse op og holde oplæg
- fremstille og redegøre for tolkninger, synspunkter og
sagsforhold
- deltage i fri eller emnestyret samtale og diskussion.
3. Undervisningen
3.1 Fagets områder og metoder
3.1.1 Fagets hovedområde er dansk sprog og litteratur. Det har sit tyngdepunkt i den tætte, intensive tekstlæsning, der forbinder sproglige, historiske og æstetiske synsmåder og forener analyse, fortolkning og oplevelse. Integreret i og ved siden af tekstlæsningen arbejdes der i videst muligt omfang med styrkelse af den enkelte elevs mundtlige og skriftlige kompetence.
3.1.2 Fagets centrale genstandsområde er digteriske tekster, men også andre sproglige udtryksformer og kultur- og kunsthistorie i bredere forstand kan inddrages.
3.1.3 Massekommunikative udtryksformer skal inddrages i forbindelse med nyeste tid, men kan også inddrages i forbindelse med den øvrige historiske læsning eller gøres til genstand for særskilt beskæftigelse som studiemønster.
3.1.4 Tekster fra det nordiske sprogområde skal indgå i tekstlæsningen; de læses normalt i oversættelse, men der skal også læses svenske og norske tekster på originalsproget. Anden fremmedlitteratur i oversættelse kan læses, hvor det findes passende i forbindelse med tekstlæsningen.
3.2 Fagets kategorier
3.2.1 Fagets kategorier er historisk læsning, studiemønstre og sprogligt arbejde; disse elementer fordeles skønsmæssigt i forholdet 2:1:1. Under kategorien historisk læsning indgår periodelæsning og læsning af nyeste tid. Studiemønstrene giver mulighed for at fordybe sig i udvalgte dele af faget. Det sproglige arbejde indbefatter særskilt fordybelse i fagets mundtlige og skriftlige dimension, ligesom det skriftlige basiskursus hører hjemme i denne kategori.
3.2.2 I periodelæsningen vælges teksterne, så de belyser litterære og kunstneriske tendenser, tidens menneskeopfattelser og de samfundsmæssige og ideologiske udviklingslinier.
3.2.3 Tekster fra de sidste fem år skal indgå i arbejdet med nyeste tid. Ligeledes skal massekommunikative udtryksformer fra de elektroniske medier inddrages.
3.2.4 Der arbejdes med et antal frit valgte studiemønstre, dvs. undervisningsforløb, der giver eleverne mulighed for at fordybe sig i afgrænsede fagområder.
3.2.5 Integreret i tekstlæsningen læses mindst seks værker med henblik på at give eleverne mulighed for fordybelse i større kunstneriske helheder. Værkerne skal først og fremmest vælges inden for de fiktive hovedgenrer: roman, drama, novelle- og digtsamling, men også andre genrer og udtryksformer kan indgå, dog kan kun ét værk inden for film/tv-genrerne optræde i denne kategori. Mindst ét af værkerne skal være fra tiden før 1800, mindst ét fra tiden 1800-1900, mindst ét fra nyeste tid, og mindst ét skal herudover læses i forbindelse med periodelæsningen.
3.2.6 I undervisningen skal arbejdet med sproget indgå, dels som et integreret led i tekstlæsningen, dels som selvstændige undervisningsforløb, hvor der anlægges et sprogligt synspunkt på et stof eller et emne.
3.2.7 I 1.g samles en del af den skriftlige undervisning i det skriftlige basiskursus. Kurset, der skal være afholdt inden 1. december, har et samlet omfang på 8-12 timer. Basiskurset skal omfatte grundlæggende begreber og erfaringer af betydning for skriveprocessen, som kan bruges også ved det skriftlige arbejde i andre fag.
3.2.8 Det skriftlige arbejde skal være af et omfang svarende til 26 besvarelser af størrelse som besvarelser af eksamenstypen.
3.2.9 Den skriftlige årsprøve i 1g.
Som en del af det skriftlige
arbejde udarbejdes de sidste 5 skoledage i 1.g en større opgave, danskopgaven,
i tilknytning til det faglige arbejde. Opgaven skrives under lærerens
vejledning og skal for hver elev have et omfang svarende til 5-8 sider og
indgår i den samlede arbejdsbyrde med en vægt af 3 opgaver som eksamenstypen.
4. Eksamen
4.1 Der afholdes en mundtlig og en skriftlig prøve.
4.2 Den mundtlige prøve
4.2.1 Der afholdes en mundtlig prøve med en forberedelsestid (inkl. instruktion og materialeudlevering) på ca. 60 min. Der eksamineres (inkl. censur) 2 eksaminander i timen.
4.2.2 Eksamensopgivelserne er hele det læste stof som angivet under pkt. 3.
4.2.3 Eksamensopgivelserne for selvstuderende
er seks værker (fordelt som angivet under pkt. 3.2.5) samt tekster i et omfang
af 300 normalsider, hvor ingen tekst på dansk kan tælle for mere end fem
sider, heraf
historisk læsning 225 sider
hvoraf nyeste tid 75 sider
periodelæsning 75 sider
øvrig historisk læsning 75 sider
studiemønstre 75 sider
Svensk og norsk indgår i denne
tekstmængde med 20 sider svensk og 20 sider nyere norsk på originalsproget.
Som baggrund for tekstlæsningen opgiver selvstuderende endvidere sekundær
litteratur af et omfang på mindst 150 sider samt en sekundær fremstilling om
massekommunikation af et omfang på 30 sider.
4.2.4 Der prøves i ulæst tekst. Prøveteksten, der kan bestå af flere dele, kan være på op til 8 normalsider. Teksten vælges af eksaminator, og der skal være oplyst forfatter og udgivelsesår samt eventuelt enkelte ordforklaringer og ved brudstykker eventuelt et kort resume. Eksamensspørgsmålene skal fordeles over bekendtgørelsens områder med en vægt, der svarer til områdernes vægt i det opgivne pensum.
4.2.5 Selvstuderende og elever på særlige vilkår eksamineres i en kombination af læst og ulæst tekst. Eksaminationen i den læste tekst indgår med vægten 1/4 i den samlede præstation.
4.2.6 På grundlag af et oplæg fra eksaminanden former eksaminationen sig som en samtale om teksten. Som en del af eksaminationen oplæser eksaminanden et mindre tekststykke på dansk.
4.3 Bedømmelseskriterier (mundtlig prøve)
4.3.1 I bedømmelsen af den mundtlige
eksamenspræstation indgår, ud over tekstens/teksternes sværhedsgrad, momenter
som eksaminandens
- detaljerede forståelse af tekstens/teksternes indhold
- evne til at karakterisere også tekstens form
- evne til at perspektivere til perioden og det læste
stof
- evne til at anvende fagets grundlæggende metoder
- evne til at gå i dialog med eksaminator og evt.
censor
- evne til selvstændigt at disponere sin fremlæggelse
- hele ordforråd og abstraktionsevne.
4.3.2 Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering, jf. dog pkt. 4.2.5.
4.4 Den skriftlige prøve
Der afholdes en skriftlig
prøve, hvortil der gives fem timer. Eksaminanden skal vælge mellem et antal
opgaver stillet på grundlag af et tekstmateriale. Billedmateriale kan indgå.
4.5 Bedømmelseskriterier (skriftlig prøve)
4.5.1 I bedømmelsen af den skriftlige
eksamenspræstation indgår fire momenter:
- emnebehandling
- struktur og formidling
- det sproglige
- selvstændighed, viden og originalitet.
4.5.2 Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.
5. Den større skriftlige opgave
5.1 Den større skriftlige opgave i faget dansk skal demonstrere eksaminandens færdigheder i at anvende fagets teorier og metoder inden for et større, men dog afgrænset område i faget. Ved bedømmelsen af den større skriftlige opgave i dansk indgår eksaminandens evne til at realisere relevante faglige mål som nævnt under pkt. 4.3.1.
5.2 Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.
Sidst redigeret den 23. juni 1999 af Område
for gymnasiale uddannelser
DANSK Juli 1995
Formålet
1. Formålet er,
Undervisningen
2.1 Fagets hovedområde er dansk sprog og litteratur, og faget har sit tyngdepunkt i den tætte, intensive tekstlæsning, der forbinder sproglige, historiske og æstetiske synsmåder og forener analyse, fortolkning og oplevelse. Undervisningen omfatter tekstlæsning samt mundtlig og skriftlig sprogbrug.
2.2 Tekstlæsningen har et omfang af 200 - 300 sider, hvortil kommer 4 værker og 8 supplerende værker.
2.3 Tekstlæsningens kategorier er historisk læsning, massekommunikation samt selvvalgte studiemønstre. Den historiske læsning udgør ca. 50 pct. af det samlede forløb, ligeligt fordelt på nyeste tid, periodelæsning og den øvrige historiske læsning. Studiemønstre udgør ca. 20 pct. Massekommunikation udgør ca. 10 pct.
2.4 I begyndelsen af undervisningen indføres kursisterne i fagets hovedområder og metoder. Der undervises i forskellige måder at læse på og i mundtlig og skriftlig formidling. Undervisningen kan tilrettelægges, så det skriftlige basiskursus indgår i denne introduktion.
Undervisningens indhold
3.1 Tekstlæsning:
Den historiske læsnings område er tekster fra oldtiden til vore dage. Gennem den historiske læsning udvikler kursisterne deres evne til at opleve og forstå tekster i en historisk sammenhæng. Den historiske læsning består af:
Nyeste tid er defineret som de sidste 40 år. Periodelæsningen skal placeres før de sidste 40 år. Den øvrige historiske læsning kan tilrettelægges enten som temalæsning, hvor et tema følges fra oldtiden til i dag, eller som læsning af en række nedslag i det historiske forløb. Nedslagene vælges og undervisningen tilrettelægges således, at man ved at betone sammenhænge mellem teksterne får et indtryk både af brud og af kontinuiteten i udviklingen. Samlet skal den historiske læsning ved teksternes fordeling give kursisterne et kendskab til hovedtræk af den kulturelle og åndshistoriske udvikling i Danmark.
Der undervises i udvalgte områder inden for især nyeste tids massekommunikation. Undervisningen skal skærpe kursisternes oplevelsesevne, kritiske indsigt og bevidsthed om massemediernes betydning gennem arbejdet med forskellige udtryksformer og genrer.
Der arbejdes med et antal frit valgte studiemønstre, dvs. undervisningsforløb, der giver kursisterne mulighed for at fordybe sig i afgrænsede fagområder. Studiemønstrene kan enten udspringe af holdets øvrige arbejde inden for faget eller være områder, der netop ikke berøres i det øvrige arbejde.
3.2 I tekstlæsningen indgår:
Som en del af tekstlæsningen læses mindst fire værker. De tre skal vælges inden for de litterære hovedformer: roman, drama, digtsamling, novellesamling. Et kan være en helhed af tilsvarende størrelse inden for andre genrer eller udtryksformer. Mindst et af værkerne skal knyttes til periodelæsningen, mindst et skal ligge før 1900, og mindst et skal placeres inden for nyeste tid.
Individuelt eller i mindre grupper læses otte værker, i et 2-årigt forløb fordelt med to på hvert semester. Værkerne vælges af kursisterne og godkendes af læreren, der skal sikre en vis alsidighed. I kortere eller længere form skal kursisterne skriftligt redegøre for tre af de otte værker. En liste over de supplerende værker fremsendes til censor sammen med eksamenspensum.
Svensk og norsk litteratur på originalsproget og fremmed litteratur i dansk oversættelse kan indgå i alle tekstlæsningens områder. Der skal læses mindst 15 sider svensk og 15 sider nyere norsk.
Edb indgår som en del af undervisningen.
4.1 Sprog:
Gennem arbejdet med sproget skal kursisterne udvikle deres sproglige bevidsthed og skærpe deres muligheder for at udtrykke sig nuanceret, præcist og korrekt i forskellige situationer. I undervisningen indgår arbejdet med sproget som et integreret led i tekstlæsningen og i undervisningen i øvrigt. Sprogets opbygning, brug og funktion illustreres gennem arbejdet med talt og skrevet dansk, og sproget ses i sit samspil med andre udtryksformer.
4.2 Mundtlig sprogbrug:
Undervisningen i mundtlig sprogbrug har til opgave at udvikle kursisternes bevidsthed om den mundtlige fremstillings betydning for tankevirksomhed og bevidsthed om, hvordan man kan opbygge og udforme sin mundtlige fremstilling, så denne får substans og klarhed. Undervisningen tilrettelægges, så kursisterne får lejlighed til at arbejde med forskellige mundtlige fremstillingsformer, herunder oplæsning.
4.3 Skriftlig sprogbrug:
I undervisningen i skriftlig sprogbrug skal kursisterne have lejlighed til at arbejde med forskellige former for skriveprocesser, og de skal have mulighed for at afprøve forskellige skriftlige genrer, herunder kreative, ræsonnerende og fagligt formidlende fremstillingsformer. Cirka halvdelen af det skriftlige arbejde koncentreres om ræsonnerende prosa.
4.4 Det skriftlige arbejde skal være af et omfang svarende til 18 - 20 besvarelser af størrelse som besvarelser af eksamenstypen. De skriftlige redegørelser for tre supplerende værker indgår heri.
4.5 I første semester samles en del af den skriftlige undervisning i det skriftlige basiskursus. Kurset indledes med en kursusdag uden anden undervisning (evt. to halve skoledage) og har et samlet omfang på 10-15 timer inkl. denne optakt. Basiskursets formål er at forbedre kursisternes skriftlige fremstilling bl.a. ved at lade dem arbejde med ufærdige tekster og ved at skabe hensigtsmæssige arbejdsvaner med læreren og andre kursister som rådgivere. Basiskurset skal omfatte grundlæggende begreber og erfaringer af betydning for skriveprocessen, som kan bruges også ved det skriftlige arbejde i andre fag.
4.6 I slutningen af første semester skrives en større opgave, danskopgaven. Når faget læses som enkeltfag, kan danskopgaven dog placeres frit inden for første halvdel af forløbet. Opgaven kan dreje sig om emner, der har snæver tilknytning til arbejdet i mundtlig dansk og om emner uden tilknytning hertil. Arbejdet med denne opgave skal tilrettelægges, så kursisterne vejledes i løbet af skriveprocessen. Opgaven har et omfang svarende til 2-21/2 besvarelser af eksamenstypen og indgår i den samlede opgavemængde med denne vægt.
Eksamen
5.1 Der afholdes en mundtlig prøve med en forberedelsestid (inkl. instruktion og materialeudlevering) på ca. 60 minutter. Der eksamineres (inkl. censur) 2 eksaminander i timen.
5.2 Eksamenspensum for kursister med reduceret pensum er hele det læste stof som angivet i2 og 3.
5.3 Eksamenspensum for selvstuderende, herunder kursister med fuldt pensum, er tekster i et omfang af 300 sider, heraf
sider historisk læsning........... 180 hvoraf nyeste tid.................. 60 periodelæsning.............. 60 øvrig historisk læsning..... 60 selvvalgte studiemønstre.... 80 massekommunikation.......... 40
15 sider skal være svensk og 15 sider nyere norsk på originalsproget. Ingen tekst kan tælle for mere end fem sider. Der opgives fire værker fordelt som for kursister, jf. 3.2, samt otte supplerende værker. Som baggrund for tekstlæsningen opgives endvidere sekundær litteratur af et omfang på mindst 100 sider samt en sekundær fremstilling om massekommunikation af et omfang på 20 sider.
5.4 I forberedelseslokalet skal ligge Nudansk Ordbog i en udgave efter 1986. Der kan desuden ligge bøger og materialer, som har været anvendt i undervisningen, og som er påført pensumindberetningsskemaet. Læreren orienterer eksaminanderne om, hvilke hjælpemidler der vil være i lokalet. Eksaminanderne må medbringe egne noter.
5.5 Eksaminander med reduceret pensum prøves i ulæst tekst. Prøveteksten, der kan bestå af flere dele, kan være på op til 8 sider i prosa. Teksten vælges af eksaminator, og der skal være oplyst forfatter og udgivelsesår. Der kan gives enkelte ordforklaringer, og ved brudstykker eventuelt et kort resume. Eksamensspørgsmålene skal fordeles over bekendtgørelsens områder med en vægt, der svarer til områdernes vægt i undervisningen. Blandt eksamensteksterne skal være tekster fra før 1800.
5.6 Selvstuderende, herunder kursister med fuldt pensum, eksamineres i en kombination af læst og ulæst tekst. Yderligere prøves der ved en kort samtale i et af de supplerende værker. Eksaminationen i den læste tekst og i det supplerende værk indgår tilsammen med vægten 1/4 i den samlede præstation.
5.7 På grundlag af et oplæg fra eksaminanden former eksaminationen sig som en samtale om teksten. Som en del af eksaminationen oplæses et mindre tekststykke på dansk.
5.8 Prøven skal primært vise eksaminandens evne til at fremdrage de væsentlige sider af tekstens indhold og form, idet der samtidig lægges vægt på eksaminandens evne til at sætte teksten i større perspektiv. Prøven er også en prøve i at fremlægge sin forståelse af teksten og dens perspektiver.
5.9 Der gives en karakter.
6.1 Der afholdes en skriftlig prøve, hvortil der gives fem timer. Eksaminanden kan vælge mellem et antal opgaver stillet på grundlag af et materiale.
6.2 Retskrivningsordbogen og Nudansk Ordbog, begge i udgaver efter 1986, skal findes i eksamenslokalet i et rimeligt antal.
6.3 Prøven skal vise eksaminandens skriftlige sprogbeherskelse og evne til at udtrykke komplekse sammenhænge klart og forståeligt. Endvidere skal der lægges vægt på evnen til at disponere et stof, til at argumentere og til at formidle viden, erfaring og oplevelser.
6.4 Der gives en karakter.
Sidst redigeret den 5. januar 2000 af Område
for gymnasiale uddannelser
1