Diskussion (en skriftlig genre)
I en opgaveformulering vil man ofte møde ordet diskussion eller diskuter.
At diskutere vil sige at se en sag fra flere sider.
Det behøver man ikke være flere personer for at gøre. Når man
diskuterer, vejer man forskellige synspunkter mod hinanden og forklarer, hvorfor
nogle synspunkter og nogle argumenter er mere holdbare end andre.
I reglen bliver man bedt om at diskutere en sag ud fra en eller flere
tekster. Man kan godt diskutere synspunkter, selv om man er enig i det, der er
skrevet. Man må så tænke sig til nærliggende indvendinger (skriv aldrig som
det eneste: Ajeg er enig med forfatteren...)
Følgende er vigtigt, når du diskuterer:
Husk at bruge teksten/ at henvise til den (jf. din redegørelse)
Tag de mest nærliggende indvendinger op og begrund, hvorfor du er uenig i
dem.
Underbyg den opfattelse, du går ind for, med supplerende eksempler eller
synspunkter
Undgå postulater (udokumenterede påstande). Ethvert synspunkt skal
underbygges af eksempler og andre argumenter
Husk at bruge konkrete eksempler. Hvis du udtrykker dig i abstrakte
vendinger, bliver det uvedkommende og intetsigende.
Skriv hellere med omtanke om enkelte punkter end overfladisk om mange
Tag din egen diskussion alvorligt og skriv så læseren biver klogere af at
læse din besvarelse. Tænk grundigt over de punkter, du tager op (Passer det?
Hvilke forbehold har du? Kan du bekræfte det med andre eksempler? Hvorfor går
det sådan? Hvad hvis..? )
Tag stilling i diskussionen. Læseren er både interesseret i dine
overvejelser og i hvor de fører dig hen (din konklusion).
Diskussionen munder ud i en konklusion. Man kan indtage et forsigtigt
nuanceret synspunkt (på den ene side.....på den anden side....), men
diskussionen må ikke ende som en åben præsentation af synspunkter, som du
ikke tager stilling til.